mars 28, 2024, 11:19:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1972 type 3 Fastback  (Lest 34647 ganger)
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« på: august 22, 2008, 11:52:41 am »

Tok en liten til til Sverige i går for å titte på en bil. Det er en 1972 type 3 fastback. Ettersom jeg ikke har råd til ekte porsche måtte jeg kjøpe meg en fattigmansporsche. Skal hente den i neste uke..

Problemer med bilen:
- ujevn tomgang. Selger mente jeg måtte synkronisere de to gasserne bedre. Hvordan gjør man det?
- rust i vannkassen/torpedoveggen. Dette er vel et vanlig problem på disse bilene? Her var det digre rusthull på toppen av den "bulen" i midten av torpedoveggen.. Har dette noe å si ved godkjenning i norge? Er det bærende konstruksjon? Og finnes det rep. plåt?
- bensintanklokket tetter ikke skikkelig så bensin renner ut i høyresvinger hvis du har full tank.. Må enten ha nytt lokk eller ekstra gummipakning?

Ellers virket bilen hel og fin i lakken.. Interiørmessig var alt også tipp topp!

Noen som har innspill på problemområdene?

Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #1 på: august 22, 2008, 11:54:10 am »

Glemte bilder Øyerulling Fra salgsannonsen..





Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #2 på: august 22, 2008, 12:09:35 pm »

Skjønn vogn !  Glad

Per.
Loggført
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #3 på: august 22, 2008, 14:14:12 pm »

- rust i vannkassen/torpedoveggen. Dette er vel et vanlig problem på disse bilene? Her var det digre rusthull på toppen av den
"bulen" i midten av torpedoveggen.. Har dette noe å si ved godkjenning i norge? Er det bærende konstruksjon? Og finnes det rep. plåt?
Jeg hadde også noen små hull der som jeg sveiset fort og gale igjen. Bunnen i bulen er bare punktet fast, med noe pakning. Hos meg lekker det inn i kupéen når det høljer som verst og drenrøret ikke klarer å holde unna. En inspeksjonsluke hadde ikke vært å forakte.

Sitat
- bensintanklokket tetter ikke skikkelig så bensin renner ut i høyresvinger hvis du har full tank.. Må enten ha nytt lokk eller ekstra gummipakning?
Det er ikke sikkert det er lokket, på min var det en ekstra slange (lufting?) mellom tanken og påfyllingsrøret som hadde tatt kveld. Gitt noen liter bensin der gitt.

Ellers så bilen fin ut Glad
Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #4 på: august 22, 2008, 19:40:52 pm »

Takk for det Per og SAS!

Inspeksjonsluke er en god ide! Må jo fikse det uansett, så da kan jeg vel sveise inn en luke funksjon. Skal sjekke den slangen når jeg henter bilen..

Her er to pics til fra annonsen:



Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: august 22, 2008, 22:13:27 pm »

Nydelig!!! Få den heim! Pronto!!! Gliser
« Siste redigering: august 26, 2008, 14:54:04 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #6 på: august 26, 2008, 10:52:20 am »

Da er bilen på plass i garasjen!

Det ble en skikkelig langtur som jomfrutur i kjerra.. Kjørte 33 mil i fint driv. Ingen problemer, bortsett fra at jeg brukte litt tid på å finne ut hvordan varmeapparatet fungerte.

Noen firma som leverer bremseskiver og tromler til denne i 130x5 boltsirkel?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: august 26, 2008, 11:42:53 am »

Nydelig bil du har fått deg! inntriøret ser jo nesten nytt ut!  Sjokkert

Bremsedeler får vel kjøpt hos bla.a Unnerbeg bil (www.unneberg-bil.no)  og HotShop (www.hotshop.as)
Får sikkert andre steder også..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #8 på: august 26, 2008, 12:19:33 pm »

Ja interiøret er i flott stand! Det er litt småplukk å utsette på lakk/kaross, men ikke så mye.. I og med at turen hjem i går gikk knirkefritt så er jeg veldig fornøyd!

Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 30, 2008, 23:30:46 pm »

Gratulerer med meget fin bil etter bildene å dømme!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #10 på: september 02, 2008, 16:19:59 pm »

Er det noen som har en god fremgangsmåte for å justere dobble forgassere? Jeg fikk ikke bilen til å gå på tomgang da jeg skulle ta en tur sist.. Motoren starter, men går veldig ujevnt og kubber når jeg setter den i gir og slipper clutchen. Tidligere eier sa at han hadde hatt samme problem og at jeg måtte justere gasserne. Finnes det noen grunn innstilling jeg kan sette gasserne i slik at jeg i det minste får den til å gå på tomgang? En fordel at den går i det hele tatt før gasserne skal justeres..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2008, 16:27:34 pm »

Du kan jo ta en titt på denne manualen fra VW "Look, listen, do it better":

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/t3dualcarbtuning/looklisten20_twincarburetors_type3.pdf
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #12 på: september 02, 2008, 19:38:52 pm »

Takker!
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #13 på: september 07, 2008, 22:54:24 pm »

Har fulgt brosjyren og satt gasserne i grunninnstilling. Mangler et slikt måleapparatus til å fintune, men skal ta en telefon til hotshop i morgen, Gressviks vw forhandler hadde ikke på lager. Tenkte også jeg skulle montere en turteller for å lette jobben for å lettere finne riktig tomgansturtall.

Men jeg fant ut at det ikke var gassernes innstilling som var årsaken til at jeg måtte taues ut på værste. Det viste seg nemlig at ikke mindre enn to (ganger to) slanger på innsuget hadde falt av slik at det kom rimelig mye falsk luft inn.. Det var en slange som forgrenet seg til to, på hver gasser som hadde hoppet av. Jeg vet ikke hvilken oppgave disse slangene har, men uten de tilkoblet ble det i hvertfall problemer. Får skaffe meg en type 3 Haynesbok slik at jeg kan finne ut av denslags senere..

Motoren startet i hvertfall og etter en liten tuning tror jeg det er duket for time hos trafikkstasjonen. 
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #14 på: september 08, 2008, 20:26:14 pm »

Jeg hadde litt problemer i dag da jeg skulle fortsette med forgasserne. Det virket som om den ene gassern spyttet litt og at motoren feiltente (eller ikke hadde optimal tenning i hvertfall). Tenningen bør vel være rett før man skal stille inn gasserne, eller? Så nybegynner som jeg er med luftkjølt spør jeg: Hvordan stiller man tenningen på motoren min?

En annen ting som gikk galt var å koble til turtelleren fra autometer. Det er en 5" fra serien Sport-Comp. Fulgte bruksanvinsningen og koblet svart på minus, rød på pluss og grønn på coilens minus. Men jeg fikk ingen utslag på turtellern da jeg startet motoren. På bruksanvisningen står det at jeg skal kutte blå og brun "kalibreringsledning" på baksiden av klokka, noe jeg gjorde. Noen som har slik turteller? Det kunne virke som om den ikke fikk signaler fra coilen.. Noen tips?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #15 på: september 17, 2008, 21:48:33 pm »

SAS: Den lufteslangen var borte fra tankrøret, ikke rart det rant ut litt bensin! Skal det være en gummipakning mellom selve tanklokket og røret også?

Ellers fant jeg ut hva som var feil med turtelleren.. Feilen var rett og slett at jeg fulgte bruksanvisningen. Nå funker den, selv om nåla til tider hopper voldsomt. Mener å ha lest noe om at dette kunne kureres ved å kobble på en diode på signalkabelen fra coilen. Noen som vet mer om dette?

Ellers er værste-bok på vei i posten, så da regner jeg med å få sving på kunnskapen etter hvert.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 15, 2008, 18:41:02 pm »

Har byttet slangene på vakumrøret mellom innsugene. De gamle var så stive at de datt av bare du rørte på dem. Brukte noen biter fra en bensinslange så nå sitter de som støpt!

Har også fått adaptere til fuchsene. Må modde de bak litt ettersom festeskruene på trommelen gjør at "anleggsflaten" ikke blir helt bra. Fuchs 7x16 bak og 6x16 front.. Får bare håpe det ikke subber for mye når det er dags for å senke.



Jeg tror 165-45-16 i front blir bra, men er usikker på hvilken dim jeg skal ha bak.. Det kommer ann på hvilken look jeg går for.
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 15, 2008, 21:57:43 pm »

Dette blir knall tøft. Ikke glem å legg den godt ned til moderjord;)
Loggført

Mvh

Marius
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #18 på: november 11, 2008, 21:56:46 pm »

Litt lite bilder i tråden, men i dag husket jeg kamera. Ikke noen spennende bilder, men dog..

Turteller fra Auto Meter. Monteres diskret under dashen..


Adaptere


Morken lufteslange fra bensintanken. Skal byttes..


Og til slutt, to bilder av sleden..



Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #19 på: november 11, 2008, 22:37:21 pm »

De adapterne kan du bare glemme å bruke sammen med 6" og 7" hjula dine. Jeg har prøvd og det
går bare ikke... Måtte lage nytt boltmønster bak og kjøpe nye skiver foran med Porsche-mønster til T-1...
Og den festeskruen er det bare å ta bort og kaste, trenger ikke den...

Bare som et tips liksom Blunker

Men bilen din synes jeg var dritlekker og den kommer til å bli konge med de hjula, tro meg... Gliser
« Siste redigering: november 11, 2008, 22:40:03 pm av Reiel » Loggført

Mvh
Reiel
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #20 på: november 12, 2008, 06:58:27 am »

Hmm.. Hvilken dekkdim og ET var det på dine felger?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #21 på: mars 23, 2009, 07:47:48 am »

Det går saaakte fremover med bilen.. De dårlige nyhetene er at jeg fant et rusthull i den ene baksjermen og et i gulvet.. Ingen krise, alt kan repareres.

Jeg har fått byttet lufteslange, stilt tenningen og har begynt jobben med å justere ventilene. Det gjennstår et lite oljebytte og å få orden på forgasserne.

Skrudde ut begge forgasserne i går. Da så jeg at den ene hadde bensinsøl på seg rundt/fra denne skruen. Er dette et vanlig sted å ha lekasje fra?


Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe et re-build kit og overhale de orginale gasserne eller om jeg skal sette på noen weber 34 ICT`s jeg har liggende. Noen innspill til gasservalg?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mars 23, 2009, 08:35:27 am »

Lekkasje ved spjeldaksel er vel relativt vanlig på originale solex-forgassere. Slitasje på foringene fører også til alskens falsk-luft-krøll. Det skal finnes nye messing-foringer å få, hør med "delepusherne" som sikkert kan skaffe. I alle fall finnes de til vanlige PICT-forgassere til T1. Har du alt som trengs bør vel weberne være kurante, sikkert mindre arbeid?
Flott bil, kan ikke huske å ha sett dem på Sportsfelgene før. Blir lekkert med Fuchsene!
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: mars 23, 2009, 10:13:07 am »

Jeg har også samme spjeldaksellekkasjeproblematikk, har vurdert det dithen at jeg setter på andre gassere framfor å borre opp og sette inn foringer i de orig. Kan evt legge dem på hylla og ta dem fram og gjøre den jobben hvis/når jeg blir voksen og vil kjøre originalbil Gliser
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 23, 2009, 10:15:50 am »

Er nok det enkleste, ja. De foringene jeg tenker på slipper du å maskinere noe med, presspasning uten spesialverktøy. Var en How-to artikkel i Volksworld noen nummer tilbake.
Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #25 på: mars 23, 2009, 10:24:55 am »

Jeg har 2 ekstra orginale gassere på hyllen, men er litt keen på å bruke weberne ettersom de er så godt som nye.

Det jeg mangler er pannekake-luftfilter og linkage-kit, noen som selger det i norge?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #26 på: mars 23, 2009, 13:28:32 pm »

Er nok det enkleste, ja. De foringene jeg tenker på slipper du å maskinere noe med, presspasning uten spesialverktøy. Var en How-to artikkel i Volksworld noen nummer tilbake.

Jaså, jeg trodde man måtte maskinere huset (og helst også spjeldakselen...) for deretter å presse inn foringer, jeg... Hæ
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #27 på: mars 23, 2009, 14:08:40 pm »

Måtte dette før, de som var brukt i artikkelen slipper man det med, holder å banke dem forsiktig inn med gummihammer el.l..
http://cgi.ebay.co.uk/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes_W0QQitemZ270335052598QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item270335052598&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1301
Januar eller februarnr. av Volksworld, kanskje?
Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #28 på: mars 23, 2009, 14:19:21 pm »

det var i februarnummeret..
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #29 på: mars 23, 2009, 15:51:20 pm »

gratulerer med kjempefin fastback:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!