april 25, 2024, 10:00:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge om fra 6v til 12v,,hvilke fordeler er det?  (Lest 1628 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: januar 11, 2018, 14:45:06 pm »

Har en 65 mod med 1300 motor med 6v, som jeg lurer på om jeg skal bygge om til 12V.
Har ikke stereo i den i dag, så litt lettere å hatt 12v i den forbindelse, men jeg vil ikke bygge om bare for å ha stereo i den.

Utenom mere strømkapasitet og bedre lys kanskje, er det andre fordeler med å bygge om til 12v ?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 14, 2018, 08:11:20 am »

Er elanlegget i orden, får du ikke mere lys, uten å sette inn sterkere pærer. Men, ett el.anlegg på 6V drar dobbelt så mye strøm som 12V, med større innvirkning på motstand og dermed spenningstap i strømkretsene før strømmen kommer fram til forbrukeren. Ofte blir det større motstand i brytere og koblinger pga irr med årene. Dette må gåes over og evt byttes. Når det gjelder lys, kan det lønne seg å legge separat ledning  fra batteriet til frontlysene, og styre strømmen via releer. Da får du mer volt pga mindre spenningstap fram til lyspærene.

 Jeg har kjørt med 6V på bobla i 28år, og ser ingen grunn til å bytte. I dag finns det mye fint på 5V USB, og mange USB-uttak som står skal ha 12V, virker også på 6V. Så mulig å få musikk i bilen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!