april 19, 2024, 01:40:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av frontrute 1303  (Lest 2197 ganger)
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1658
Bosted: Knapatad



Vis profil
« på: januar 23, 2018, 12:57:40 pm »

Prøvde på å montere frontruta selv i dag med ikke med helle da det ikke er lett å legge/små dunke på paknigen for å få den inn sammen med ruta. samtidig som man drar med seg lednigen jeg har lakt inn i pakningssporet som skal innafor kanten på bilen.

Jeg startet nederst mot viskeren.kan det værer lettere å starte oppe for så å ende nede?

Eller så må jeg få hjelp en dag.
« Siste redigering: januar 23, 2018, 13:27:03 pm av Anders-Co » Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #1 på: januar 23, 2018, 13:27:34 pm »

Har kun montert på buss og varebil, men der er vel ganske det samme som på bobler?!?

Smurte karosserikanten på utsida med fast grønnsåpe, legg ledningen i sporet, med endane ned. Har også grønnsåpe på innsida av pakningen; rundt hjørnene nede, på sidene og oppe. Sette ruta nedpå profilen, og sikra den mot å falle ut med ein ducttape frå A-stolpe til A-stolpe.
Då står den av egenvekt. Trekker forsiktig, og likt på begge sider, slik at ein kjem rundt hjørnene nede likt. Utøver så press på ruta vertikalt nedover, slik at den blir passeleg på høyden.
Trekker så sidene lik på begge sider, av typen litt-her-og-litt-der. Presser inn ruta oppi i hjørnene når ein trekker i ledningen. Likt på begge sider.
Avslutter oppe på midten.

Ingen banke-dunkebevelelsar. Kun jevnt press, og ikkje i eit punkt. Då sprikk den fort :-/
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1658
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #2 på: januar 23, 2018, 13:43:18 pm »

mye av det jeg gjore også. gir den et forsøk til i kveld.

Takk for innspill.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: januar 23, 2018, 21:51:41 pm »

Sykt mye lettere med en hjelpende hånd. Hvis man ikke har god erfaring.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: januar 24, 2018, 21:50:14 pm »

Min erfaring: Helst ikke bruk såpe (grønnsåpe, zalo, etc.), det blir for sleipt.

Bruk vindusvask (ajax, jif) - den blå på sprutflaske. Perfekt konsistens. Spray inni gummilisten og langs rammen. I stedet for tråd kan du bruke en litt kraftig elektrisk ledning. Spiller ingen rolle om du begynner oppe eller nede syns jeg. La ledningen/tråden overlappe ca 10 cm.

Best å være to, ja. Hvis ikke må du rigge opp et arrangement med jekkestropper for å holde/presse på ruten når du drar ledningen.

NB! Gummien må være god og varm slik at den er myk. Kanskje et problem på denne tiden av året. Gummilisten kan evt legges oppi en pappeske og varmes forsiktig med en hårføner.

Rekkefølge: 1) Gummi 2) Pyntelist 3) Monteres på glasset 4) Hele greien monteres på bilen (vanskelig å få på pyntelisten etterpå).
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1658
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #5 på: januar 24, 2018, 22:50:40 pm »

Fikk den inn alene i går. Takk for innspill  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!