mai 02, 2024, 02:07:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Piston ring gap  (Lest 3026 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: januar 20, 2018, 22:26:35 pm »

Eller stempelringer som man også kaller det....

Jeg har et sett med wiseco 94mm stempler i min 2110 oxyboxer  med mahle sylindre.

I fjor når jeg monterte motoren så målte jeg ikke stempelring-gapet. Så jeg tenkte det var en god idé før jeg momterer sammen igjen nå.

Det jeg har lest meg frem til er 0.018 tommer som er i området 0.40-0.45mm

Men når jeg måler på de ytterste får jeg stort sett 0.15 på alle og 0.55 til 0.60 på den midterste.

Tre spm:
1 er det ok med 0.55 på den midtre?
2. 0.15 er vel alt for lite på den ytre. Skal jeg legge meg på 0.45?
3. Jeg knakk en Trist hvor får jeg tak i løsvekt?

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: januar 21, 2018, 00:54:47 am »

CB har kanskje ringer http://www.cbperformance.com/searchresults.asp?search=EKWFP .
Men må vel være noen her i landet som har.
Men i løs vekt, tja.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: januar 21, 2018, 01:14:03 am »

Se der ja. Men hva med ring gap? Noen som har noe input?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: januar 21, 2018, 01:46:29 am »

Fant noe på wiseco sine sider:


A.    
Wiseco 4-cycle Powersports piston rings are designed with the proper end gap for most applications. Because 4-cycle engines contain two and three rings, the end gaps do require different values depending on the ring. This chart will help illustrate the minimum ring end gaps:

    
Top ring   2nd ring   Oil rail
Most standard engines    0.004   0.005   0.015
Modified engines or Nitrous Oxide    0.005   0.0055   0.015
High performance racing    0.0055   0.0053   0.015
Racing with Nitrous / Turbo    0.006   0.0057   0.015
Blower / Forced induction    0.007   0.0063   0.015
    
Multiply your bore size in inches times the value on the table (to convert metric bore to inches, divide your metric bore x 25.4. For example, 77mm divided by 25.4 = 3.0314”, multiply this times the value on the chart).
    
Note: If your piston contains only a top ring and oil set, simply omit the second ring requirements
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 21, 2018, 02:29:50 am »

Tettere øvre enn nedre. Oljeringen er som regel grei.

CB/Pierside/EBay har ringer

0,45/0,55, 0,50/0,55 etc.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: januar 22, 2018, 12:56:11 pm »

Takker,

da konkluderer jeg med at den øvre ringen er alt for trang og at den andre er ok
 
Så får jeg bestille et sett med ringer Blunker

Takk for hjelpen
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: januar 22, 2018, 14:43:10 pm »

Takker,

da konkluderer jeg med at den øvre ringen er alt for trang og at den andre er ok


Du filer den trange ringen til riktig gap.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 22, 2018, 15:56:48 pm »

jupp Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!