oktober 18, 2018, 04:38:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spreng matte girkasse/motor  (Lest 1717 ganger)
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 489
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« på: februar 18, 2018, 22:11:09 pm »

Er dette et must? Eller er det opp til visse klasser?
Evt hvilke anbefales?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5621
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 31, 2018, 15:49:41 pm »

Kom vel som krav i år på VW med turbomotor.
Loggført

10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4467
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 31, 2018, 16:09:59 pm »

Biler med boxer motor som har sugemotor med bensin som drivstoff er untatt disse regler.

For motorer hvor en SFI spec svinghjulsbeskyttelse ikke finnes må svinghjulshuset utstyres med en beskyttelse produsert fra minimum 6,35mm stålplate som er sikkert festet i bilens bærende kontruksjon. Denne må omslutte clutchhuset 360°. Beskyttelsen skal ikke være boltet til motor, girkasse eller svinghjulshus og skal strekke seg minst 25mm foran og bak de roterende deler av clutch, trykkplate og svinghjul. Beskyttelsen kan være i to deler boltet sammen med minimum 2 stk pr side 10mm grad 8.8 bolter (3/8 Grade 5).

Her har NBF som vanlig bare "kopiert" amerikanske regler og ikke tenkt seg om. De svenske reglene er litt mer gjennomtenkte utifra det nye hvor man f.eks sier 6mm istedet for å konverte 1/4" til 6.35 når jeg er ganske sikker på man ikke får tak i stål på den tykkelsen. I tillegg har de litt annen ordlyd

Jeg er litt usikker på stående fot hvor fort man må kjøre før regelen inntreffer, men det kan se ut som om dette gjelder alle som skal lisensiere bilen sin og kjøre fortere enn 10.99

Fra det svenske regelverket står det 9.99 spesifikt:

Alla framhjulsdrivna eller tvärställda applikationer med koppling i fordon som kör 9,99 eller
snabbare, för vilka ett svänghjulsskydd enligt SFI Spec 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1 inte finns tillgängligt
i handeln, måste vara utrustad med ett svänghjulsskydd tillverkat av stålplåt med en minsta
tjocklek på ¼ tum (6 mm). Skyddet måste omge hela kopplingshuset utom för området intill differentialen
och drivaxlarna. Skyddet kan vara tillverkat i flera delar och i så fall ska delarna bultas
eller svetsas samman. Om delarna bultas ihop ska varje skarv vara ihopsatt med minst två
bultar. Då bultar används ska dessa vara minst 3/8 tum av grade 5 eller M10 klass 8.8. Svänghjulsskyddet
ska monteras på motorn och/eller kopplingshuset med så många fästpunkter som
möjligt.
« Siste redigering: mai 31, 2018, 16:18:52 pm av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4467
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 05, 2018, 18:48:00 pm »

Snakket nettop en time med representant fra bilsportforbundet.
Litt avklaringer ble vi enige om:

1. Reglene omtalt over gjelder ikke street legal. Ergo man må ikke ta hensyn til dette dersom man kjører under street legal klasser. Dette gjelder også 6.7 klassen.

2. For ET klasser (lisensierte biler) inntreffer regelen som tidligere nevnt for biler med boksermotor/turbo/lystgass, samt kjører fortere enn 10.99 da §622 overstyrer den generelle(§614 2.5) hvor det er "feil" og står 11.99. Sistnevnte skal de diskutere internt så det vil nok komme en endring på dette i fremtiden slik at dette blir samme verdi på begge steder

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5621
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 05, 2018, 20:14:26 pm »

Takk!

Det sagt så er vel stålplate eneste økonomiske alternativet?
Loggført

10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 489
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #5 på: juli 05, 2018, 16:39:18 pm »

Takk for svar.

Spør om en ting til.

Nødstopp, har elektronisk bryter på minusen, to brytere utvendig, er det noe bestemmelser på hvor dem skal sitte?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5621
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 05, 2018, 20:09:12 pm »

Takk for svar.

Spør om en ting til.

Nødstopp, har elektronisk bryter på minusen, to brytere utvendig, er det noe bestemmelser på hvor dem skal sitte?

Hvis de ber deg om å bevise at den funker med motoren igang, så sliter du likt som meg.. motoren stopper ikke  Gliser


Men bak på bilen er fint.
Loggført

10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 489
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #7 på: juli 05, 2018, 23:34:59 pm »

Hehe.. Kjøpte en kjekk en på cartek, kobler den på minusen, knapp utvendig og innvendig.
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1645
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #8 på: juli 06, 2018, 00:38:36 am »

Hehe.. Kjøpte en kjekk en på cartek, kobler den på minusen, knapp utvendig og innvendig.

Har du en link ?  Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 489
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #9 på: juli 06, 2018, 10:26:37 am »

Kjøpte den hos Stian Sørlie motorsport var det vel.
Cartek Elektrisk xr heter den.
Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 338
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #10 på: juli 06, 2018, 11:24:01 am »

Hehe.. Kjøpte en kjekk en på cartek, kobler den på minusen, knapp utvendig og innvendig.

Har du en link ?  Blunker
https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/til-bilen/elektrisk-anlegg/hovedstrom-tilbehor/hovedstromsbryter-cartek-elektrisk-gt/
https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/til-bilen/elektrisk-anlegg/hovedstrom-tilbehor/hovedstromsbryter-cartek-elektrisk-xr/

Trivelig beskrivelse og illustrasjon : http://www.cartekmotorsport.com/battery_isolators.html
Loggført

Cowboys from Hell
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!