mars 28, 2024, 22:04:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Støtdempere bak til '52-modell + lakkering av bremsetromler  (Lest 13793 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: mars 20, 2018, 13:03:10 pm »

Hei

Jeg holder på med en '52-modell, og vil bytte støtdempere bak. Disse har en annen innfesting enn andre (senere) bobler, og har dermed kortere lengde. Noen som kjenner til hvilken type dempere som passer?

Og et annet spørsmål: Hva slags stoff bruker folket til å lakkere bremsetromlene? Jeg har hørt at pulverlakkering ikke er gunstig pga. varmeutvikling...?

Mvh Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
vk
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Tønsberg


Vis profil

« Svar #1 på: mars 22, 2018, 09:39:08 am »

Hei.
Jeg kjøpte korte dempere fra Rockauto.com.  Monroe 5752 kostet ca Kr 700,- for 2 stk med frakt og toll

Mvh
Vidar
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2 på: mars 22, 2018, 11:43:48 am »

Takk for info, Vidar Glad
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: mars 24, 2018, 07:41:59 am »

Jeg regner med at noen arresterer  meg dersom jeg tar feil.
Tror hovedsaken er om det er sving eller irs bakaksel. Hvilken type demper du skal kjøpe bestemmes av hva skal du bruke bilen til.
Søndagstur alene i pent vær eller ut på grusveier i full rally stil. 1 eller 4 i bilen når den brukes. Ferietur med bagasje.
Skal du senke bilen må du ha kortere dempere enn originale. Skal du heve bilen ...... Skal du beholde den original?
Det har skjedd en del ting siden 52 og jeg vil i hvert fall anbefale gassdempere uansett om den skal opp / ned eller beholdes slik den er.
Like viktig å sette på noe som samkjører med forstilling så du ikke får en som er myk bak og stiv foran.
Bestem deg for bruken av bilen og kjøp dempere som passer din bruk,  ikke bare som passer på bilen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mars 24, 2018, 17:55:54 pm »

Jeg regner med at noen arresterer  meg dersom jeg tar feil.
Tror hovedsaken er om det er sving eller irs bakaksel. Hvilken type demper du skal kjøpe bestemmes av hva skal du bruke bilen til.
Søndagstur alene i pent vær eller ut på grusveier i full rally stil. 1 eller 4 i bilen når den brukes. Ferietur med bagasje.
Skal du senke bilen må du ha kortere dempere enn originale. Skal du heve bilen ...... Skal du beholde den original?
Det har skjedd en del ting siden 52 og jeg vil i hvert fall anbefale gassdempere uansett om den skal opp / ned eller beholdes slik den er.
Like viktig å sette på noe som samkjører med forstilling så du ikke får en som er myk bak og stiv foran.
Bestem deg for bruken av bilen og kjøp dempere som passer din bruk,  ikke bare som passer på bilen.


Til en 52-modell er det nok ikke bare å velge, man må være glad man finner noe i det hele tatt Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 26, 2018, 14:08:21 pm »

Lite IRS også på min bil... Blunker

Noen som har en anbefaling ang. overflatebehandling av bremsetromler...?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #6 på: mars 26, 2018, 15:52:25 pm »

Ligger vel ett skille i 53 omtrent på svingaksel. Flere velger å ikke ta hensyn til dette men leverer og bruker dempere fra 53 på tidligere modeller. Mener at Volvo har en demper som passer dersom du bytter foringer.
Finner både Sachs og Bilstein dempere til 52 modell.

Varmebestandig lakk i ønsket farge sitter bra på rene tromler. Pulverlakk blir myk når den blir varm og hjul bolter kan løsne.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2018, 15:07:07 pm »

Ligger vel ett skille i 53 omtrent på svingaksel. Flere velger å ikke ta hensyn til dette men leverer og bruker dempere fra 53 på tidligere modeller. Mener at Volvo har en demper som passer dersom du bytter foringer.
Finner både Sachs og Bilstein dempere til 52 modell.

Varmebestandig lakk i ønsket farge sitter bra på rene tromler. Pulverlakk blir myk når den blir varm og hjul bolter kan løsne.


Gode greier, P-stop! Når du skriver: "Finner både Sachs og Bilstein dempere til 52 modell", har du en link til meg...?

Mvh Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #8 på: mai 23, 2018, 16:07:59 pm »

Bilstein har en egen classic katalog. Sachs finner du på sidene til ZF.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #9 på: mai 27, 2018, 19:10:42 pm »

frondempere til mini, gammel type . f.eks, volvo pv frontdempere, osv osv, bare å sjekke ca vekt de er beregna for, så man får noen som er tilnærmet for samme vekt. 320mm utstrekt å 215mm sammenklemt.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #10 på: mai 30, 2018, 14:52:41 pm »

frondempere til mini, gammel type . f.eks, volvo pv frontdempere, osv osv, bare å sjekke ca vekt de er beregna for, så man får noen som er tilnærmet for samme vekt. 320mm utstrekt å 215mm sammenklemt.

Jeg har målt mine gamle bakdempere til 220 mm sammentrykket og 320 mm helt uttrukket, så disse skulle være spot on. De målene du oppgir, er de for Volvo PV eller Mini...?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #11 på: mai 31, 2018, 09:56:04 am »

 Det er jo mulig å skaffe riktige dempere til bilen?
 Det du bør sjekke dersom du velger  en til Volvo eller Mine eller gud vet hva. Dimensjon innvendig foring. passer innfesting?
 Det går ofte greit å bytte foring da øye på demper ofte er det samme mens foringen er forskjellig.
 Men å kjøpe en helt ny demper for å sette på en gammel slitt foring?Hæ?
 
Loggført

Ikke alltid
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #12 på: februar 28, 2019, 09:26:45 am »

Jeg gikk for et sett med Monroe 5752, som Vidar Kjæmperud rådet meg til her oppe, og har nå bestilt disse fra rockauto.com Glad
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!