november 20, 2019, 20:17:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor bygging  (Lest 1366 ganger)
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« på: april 03, 2018, 08:45:10 am »

Hei mine vw venner. Siter med tanke å prøve å bygge meg motor til vintern. Så man har ett vinterprosjekt.  Men alt kommer på pris og slikt.

Utgangspungte er det en 1600 dp motor..

Fått tips på scat c35 kam kit,, 1641 sylinder,/stempel. med orginal topp. 1:1,25 vipper (porte dem og ta 2mm fra toppen.) hyggelig kar på vw norge fb som hadde gjort det.

Så gjerne kom med tips. til deler,./andre forslag. er ute etter  ca 100- 125 hk på motor.er drømmen.  men fornøyd med 100hk. Jeg er helt grønn på motorbygg og slikt.

Vil ha en drifs sikker motor. .
Loggført

1960 Vw bobble
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5745
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 03, 2018, 12:35:41 pm »

Frekke eller late 125hk?

Frekk = liten motor
Lat = stor motor


Hva slags bil, og hva skal effekten brukes til?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: april 03, 2018, 13:00:24 pm »

tja si det..

er ikke topp fart man er ute etter.  er jo aks.. (ikke til drag heller noe) bare lyskryss aks... noen som skal kjøre fra deg før dem trur bobla e lat Rekker tunge

Er snakk om ei boble 1960 mod  med snart 1300s kasse i.


Men vil ha en sikker motor. ikke en som man må overhale vær sesong..
Loggført

1960 Vw bobble
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: april 11, 2018, 09:23:43 am »

Mening om dette?

Scat c35 kit,
1:1,25 vipper
1679 sylindresats http://www.vwimporten.se/typ1/motor/cylinderkolvpinnbultsatser/cylindersats-1679cc

Bygd på 1600dp motor.
Loggført

1960 Vw bobble
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 11, 2018, 10:45:36 am »

Med to 40idf og et godt eksosanlegg er det der en velprøvet opskrift Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2018, 10:47:58 am »

Hei
 glemte å skrive. 2 stk dobble 40mm fajs forgassere tenkte jeg.




Vil man få mange hk ca da?
Loggført

1960 Vw bobble
Støldal
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2018, 12:33:23 pm »

Ca så mange som på vedlegget her om du porter topper og høvler litt av de for høyrere kompresjon.
Dette er en 1641 med Scat C35 og 1:1,25 vipper, org. veiv, org. svinghjul som er lettet 1kg, org. dp 1600 topper som er høvlet av 2mm og som er portet med dreml i garasjen, dobble 40 weber og hideaway eksos.  

Effekt målt på hjula hos Rune Helleland


* Effekt 1641.jpg (52.89 KB. 800x600 - vist 165 ganger.)

Loggført

71' 1302 roadster
72' 1302 callook
05' Touareg
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: april 11, 2018, 12:43:31 pm »

så man vil ikke merke noe særlig forskjell mellom 1641 og 1679 cylinder satser?
Loggført

1960 Vw bobble
Volkswagen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Maura



Vis profil
« Svar #8 på: april 11, 2018, 18:18:08 pm »

Jeg ville gått for 1641. 1680 satsen som ikke trenger maskinering har så tynne sylindervegger
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4151
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: april 11, 2018, 20:20:48 pm »

Jeg ville gått for 1641. 1680 satsen som ikke trenger maskinering har så tynne sylindervegger

Skal man dra av toppen ett par mm kan man like gjerne kjøpe 1680 med tykke vegger i toppen, da man allikevel har toppene i fresen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1632
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: april 11, 2018, 22:16:52 pm »

Er jo i blokka 1680 slip-in er tynnest. Bare 1mm vegger. Men de kan holde lenge de også  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: april 12, 2018, 05:37:20 am »

Trur man går før det sikkreste i første omgang. 1641, begynne lære/utforske derifra
Loggført

1960 Vw bobble
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: april 12, 2018, 12:28:51 pm »

1641 sylinderne tåler ihvertfall 100hk per sylinder  Blunker Det tror jeg ikke 1680 settet gjør.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 596
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #13 på: mai 28, 2018, 19:22:55 pm »

Ser det selges 1680 kit som passer i blokka men der man må ta ut toppene til 90.5/92.

https://aapistons.com/products/88x69mm-1700cc-machine-in-85-5-case-90-5-head
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 28, 2018, 20:25:36 pm »

Thore-Morten Bryhn har brugt et sådan kit med fint resultat. Men når man er igang hvor da ikke maskinere op blokken osv osv osv  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!