mars 28, 2024, 17:59:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Henger ved akselerasjon  (Lest 3196 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« på: april 12, 2018, 20:45:13 pm »

Vi har er 1600ccm hvor motor "dør" ved hurtig gasspådrag før den kommer... står en solex 34 pict3 gasser på. Mistenkte falsk luft og akselrasjonspumpe.har nettopp prøvd en annen gasser som skal fungere..det hjalp ikke.  Sitter en vakumfordeler på...Kan denne ha noe å si??
Er heller ikke falskluft rundt innsug
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2018, 21:03:16 pm »

Siden du har prøvd en annen forgasser er jo sansynligheten stor for at det er fordeleren som tuller. Regner med det er en med både vakum og sentrifugal/turtallsregulering. Viss sentrifugalvektene sitter fast eller en fjær er knekt eller vakumklokka lekker vil den jo ikke oppføre seg slik den bør.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 12, 2018, 21:19:15 pm »

Har en 009 til overs ..Kan jo prøve den 😉 holder med å blende vakum på forgasser da?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: april 12, 2018, 22:08:56 pm »

Skal holde det, ja.  Viss ikke det er noen andre hull i innsuget som ikke er tettet fra før?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: april 12, 2018, 22:28:39 pm »

Har en 009 til overs ..Kan jo prøve den 😉 holder med å blende vakum på forgasser da?

Tull  Glad.

009 og Solex 34-PICT 3 er en dårlig kombinasjon, den forgasseren skal ha vakuum-fordeler, det er den designet for. Kjent problem med 'flat spots' når du gir gass hvis du bruker 009.

- Ventiljustering (før noe annet)
- Tenningsjustering
- Bytt ut vakuumklokken på fordeleren (fås kjøpt løst)
- Sjekk falsk luft (vakuumslangen til luftfilteret glemmes gjerne)
- Bensinpumpen (får den nok fuel?)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: april 13, 2018, 08:03:44 am »

Er enig at en 009 er en dårlig løsning på de fleste motorer. Men her forstod jeg at det var for å teste, og da vil sannsynligvis symptomene forandre seg litt om ikke annet. Skal man teste med en 009, må vakumhullet på forgasser tettes.
Jeg hadde også fikset originalfordeleren viss den feiler.  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 13, 2018, 08:05:35 am »

Ventiler er ikke første prioritet da den går fint på tomgang og går som et uvær når den får litt turtall...
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 13, 2018, 14:29:14 pm »

Hjalp ikke å bytte fordeler....
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: april 13, 2018, 22:56:56 pm »

Ventiler er ikke første prioritet da den går fint på tomgang og går som et uvær når den får litt turtall...

Vel, en motor som går mekanisk stille kan tyde på for trange ventiler...
Og de skal sjekkes/justeres hver 5-10.000 km, alt etter hvor gammel motoren er.
Ett tips hvis problemet har kommet etter vinterlagring, er å bruke STP injection cleaner i bensina. Bobla mi var uggen en vår, men blei ny med STP Glad

Ellers kan dårlige tennplugg(er) også gi dette symtomet.


« Siste redigering: april 13, 2018, 23:00:19 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: april 15, 2018, 20:02:10 pm »

Hjalp ikke å bytte fordeler....

Prøvde du en annen SVDA-fordeler eller prøvde du med den 009'en du snakket om?

Å bytte komponent for komponent er en fin metode for å eliminere feilkilder. Men det er ikke sikkert du får svarene du trenger ved å sette inn en ukurant komponent. 009-fordelerne sammen med 34 PICT-3 gir jo nettopp de problemene du har ('flat spot' ved gasspådrag).


Du kan gjøre denne funksjonstesten med den originale vacuumfordeleren:

Ta av lokket, koble til vakuumslange og sug inn karftig med munnen. Du skal kunne se at armen som er festet i vakuumklokken trekker i platen som stiften er festet på. Hvis ingenting beveger deg når du suger er vakuumklokken kaputt.
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 21, 2018, 08:19:41 am »

Etter litt justeringer av "ny" forgasser...påført varmebestandig silikonfett her og der.nye plugger.. (NKG b5hs), henger den ikke lenger 👍
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!