mars 29, 2024, 12:11:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lekkasje ut av baksiden av reimhjulet  (Lest 7845 ganger)
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« på: mai 06, 2018, 19:39:36 pm »

Sliter med at det kommer olje ut av baksiden av reimhjulet.
Som igjen drar seg rundt reimhjulet å lager en fin olje stripe rundt om i motorrommet.

Jeg har originalt reimhjul.
Ikke for mye olje.
Reimhjulet er ikke lakkert i delen som går inn i blokka.

Ser at man får tak i reimhjul med simring. Men vil helt bli kvitt lekkasjen uten om å måtte bruke det.

Noen som har noen tips og triks?

Mvh Anders.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mai 06, 2018, 19:46:03 pm »

Lekkasje bak reimhjulet er første tegn på at motoren din ikke har tilstrekkelig ånding. Eller at den ånder for mye. Få se bilde av motoren din.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #2 på: mai 06, 2018, 19:46:46 pm »


* 2519108C-DC30-49F1-B8CB-60EE9FD92ED6.jpg (78.7 KB. 800x600 - vist 232 ganger.)


Har åndefiltet på påfyllingen av olja. Hadde denne løsningen  også på motoren jeg hadde i bilen i 2017 men da ble åndefilteret  mere fuktig så kanskje ikke den ikke får nok.

Der den originale bensinpumpa sto har jeg nå er blendelokk.

« Siste redigering: mai 06, 2018, 20:00:32 pm av Anders-Co » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: mai 07, 2018, 07:11:16 am »

Er motor nybygd, eller har den holdt tett før?
Tenker på om oljeslyngskiven på veiva er montert riktig vei, og at ikke oljereturkanalen er tettet av tetningsmiddel.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mai 07, 2018, 07:57:05 am »

Det hullet er ganske lite. Prøv mere først. Om du ikke har pumpe er det en lett start og ånde der
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mai 07, 2018, 10:27:09 am »

Det hullet er ganske lite. Prøv mere først. Om du ikke har pumpe er det en lett start og ånde der

Ganske lite kvalifiserer til dagens underdrivelse. Motoren har langt mindre ånding en hva en original 1600 motor har. Resultatet er at trykket i blokka ikke kommer ut og den vil derfor presse oljen ut alle plasser hvor det finnes en mulighet.

Mitt tips, monter en original åndeboks fra en 1600 motor. Den med 12mm ut på oppsiden og 19mm ut på undersiden. Det beste hadde vært om 12mm uttaket på toppet hadde en slange til nærmeste luftfilter for sug men du kan teste med bare filter først. Denne løsningen er noe annet en de maks 8mm du har i dag:



Svært få ettermarkedsløsninger klarer å matche kapasiteten til det originale ånde"systemet" til VW. Når Porsche laget sin 1600 - 90hk motor som kunne varves noe høyere så utbedret det dem ytterligere med en større boks og 24 mm ut med sug fra forgasser  + 12mm slange (!)



Noe å tenke på før man kjøper en CB, Gene Berg eller CSP boks..........

-BB-
« Siste redigering: mai 07, 2018, 10:33:37 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #6 på: mai 07, 2018, 11:19:55 am »

Tusen takk for alle gode tips.  Motoren er ikke nybygd. Så vet ikke om skiva er montert riktig vei. Men regner med at forrige eieren som bygde den klarte det.

Prøver med å få tak i en original åndeboks ifra 1600 med rør ut.
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #7 på: mai 07, 2018, 17:02:35 pm »

la opp en slange ifra blendelokket til pumpa å med et filter på enden. Det hjalp ikke noe på lekkasjen bak reimhjulet. Når jeg skrur  av lokket på oljepåfyllingen kjenner jeg at det kommer luft.

Så jeg venter på en original oljeplfylling med rør ned langs dynamofoten.
Så får vi se om det  hjelper.

Var på en prøvetur å på tomgang kommer oljelampe Trist
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mai 07, 2018, 17:25:39 pm »

Du kjenner at motoren ånder når du åpner lokket. Helt normalt. Spørsmålet er hvor mye den ånder. Kommer det feks kompresjon ned i blokka så har du større problemer en hva et godt åndesystem klarer å fikse. Men ta nå ikke sorgene på forskudd! Lampa tenner når trykket går under 0.5 bar (noen følere tenner også på 0.3 bar) og du skriver det skjer på lavt turtall. Har du oljetrykksmåler? Og hvis ja, hva viser den på kald / varm olje og på hvilke turtall? Tommelfingerregelen jeg alltid har holdt meg til er 1 bar pr 1000 omdr på varm olje (70gr)

Mvh
-BB-

la opp en slange ifra blendelokket til pumpa å med et filter på enden. Det hjalp ikke noe på lekkasjen bak reimhjulet. Når jeg skrur  av lokket på oljepåfyllingen kjenner jeg at det kommer luft.

Så jeg venter på en original oljeplfylling med rør ned langs dynamofoten.
Så får vi se om det  hjelper.

Var på en prøvetur å på tomgang kommer oljelampe Trist

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #9 på: mai 07, 2018, 17:50:38 pm »

På kald motor viser måleren 2 bar på tomgang. På varm motor går den med bare en liten tapp på gassen fint opp på over 1 bar på varm motor. Når jeg kjørte til vw til 1000 på søndag gikk den også opp mot 3 bar på høyere turtall.

Oljelampe lyser når tomgangen går under 800 rpm.

Skal sies at jeg ikke vet om måleren er helt god men er en vdo måler.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #10 på: mai 13, 2018, 12:28:44 pm »

Slik forbedret jeg åndingen på tårnet fra CB.

* P1100913.jpg (70.67 KB. 800x534 - vist 214 ganger.)

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #11 på: mai 13, 2018, 18:32:12 pm »

Takk for tipset. Driver å monterer original ånding nå . + ånding ifra der  bensinpumpa står originalt. 18 mm innvendig som ender i ett filter. Å så blir det kanskje slange ifra original ånding å med sug ifra en gasser.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #12 på: mai 13, 2018, 20:14:35 pm »

Jeg hadde driti i å putte åndinga opp i gasseren. Det kommer oljesnærk i gasseren og videre nedover, og avgasser fra blokka tar plassen til oksygenrik luft i forbrenningskammeret. Men meg om det.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #13 på: mai 13, 2018, 21:18:06 pm »

Det var ett godt tips. Å det høres veldig riktig ut så da driter jeg i det. Det vil jeg ikke ha i gasserne. Godt jeg ikke har kommet så langt.

Takk for tipset Glad
« Siste redigering: mai 13, 2018, 21:21:25 pm av Anders-Co » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: mai 14, 2018, 07:51:05 am »

Jeg hadde driti i å putte åndinga opp i gasseren. Det kommer oljesnærk i gasseren og videre nedover, og avgasser fra blokka tar plassen til oksygenrik luft i forbrenningskammeret. Men meg om det.

Ikke hvis ting er gjort riktig og motoren er i orden. Hele poenget er å IKKE fylle forgasseren med oljedamp.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #15 på: mai 14, 2018, 21:27:41 pm »

Originalt på VW kommer åndingen inn i luftfilterhuset før filteret, så der kommer nok ikke oljedamp inn til gasser, men tenker i tilfellet hvor det kjøres inn i toppen på et typisk luftfilter til en dobbel gasser så vil du jo få oljedamp inn. Eller er jeg helt på jordet? Seff kanskje ikke hvis maskinen har helt tette ringer og alt er på stell.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: mai 15, 2018, 07:36:00 am »

Originalt på VW kommer åndingen inn i luftfilterhuset før filteret, så der kommer nok ikke oljedamp inn til gasser, men tenker i tilfellet hvor det kjøres inn i toppen på et typisk luftfilter til en dobbel gasser så vil du jo få oljedamp inn. Eller er jeg helt på jordet? Seff kanskje ikke hvis maskinen har helt tette ringer og alt er på stell.

Den lille originale boksen jeg linker til over her gjør en god jobb med å skille olje/oljedamp og den er ikke bare en tom boks. Som jeg har nevnt over her så vil ikke verdens beste åndesystem kompensere for en motor med mye leak og da er risikoen tilstede for at oljedamp vil finne veien til forgasseren. Hvis du kun har CB boksen du har postet bilde av så har du også langt mindre ånding på din stormotor sammenliknet med en original 1600 vw motor som varver maks 5500 omdr. Presser ikke din motor olje ut noen plasser så tyder det på en motor med lite leak.

Det blir spennende å lese om ting løser seg for trådstarter.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #17 på: juni 11, 2018, 20:40:16 pm »

Da har jeg om sider fått montert original oljepåfylling. Tror dette hjelp på lekkasjen bak reinhjulet. Men nå så har jeg ikke fått noe mer kontroll på oljetrykket.  Litt over 3 bar ved kald motor.
Men etter ca 10-15 min på tomgang og litt høyere turtall til tider synker trykket til ca 0,5 bar på tomgang. Har ikke sjekket om trykket går til null enda etter at jeg har byttet ut disse øljetrykk stemplene og fjærene..
Men har ikke prøvd noe mer på landeveien.

Jeg har en 30 mm oljepumpe på nå.
Er pumpe for stor 2,5 liter mengde olje?
Kan trykket bli borte  mellom pumpe og blokk?

Kan en løsning være bytte til 26 mm å få maskinert 2 oringer på pumpen.

Håper noen forstår det jeg prøver å forklare.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: juni 12, 2018, 06:28:52 am »

Trykk kan jo være meget. Den kan fort bli borte mellom blokk og pumpe om den har muligheten til å suge falsk luft. 30mm virker litt stort for et ellers std olje system. To oringer er soleklart veien og gå om man vil ha helt tett oljesystem, så om du har muligheten til det ville jeg hatt det uansett. Kan også evt være for tykk pakning mellom lokk og pumpe, du kan prøve tynnere eller ingen pakning
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #19 på: juni 12, 2018, 06:46:43 am »

Takk for svaret.
Det en det jeg også har tenkt om 30 mm pumpa.
Tror ikke at pakningen mellom pumpen å lokket er for tykk da jeg bruker den syltynne papirpakningen som følger med.

Får maskinert 2 oringer på 26 mm pumpa å montere den for å se hvordan det blir.

Så får vi se hvordan det blir.
Lavt oljetrykk er ikke kult.
« Siste redigering: juni 12, 2018, 06:55:54 am av Anders-Co » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: juni 12, 2018, 07:16:26 am »

Hei,

Kjekt å lese at det virker som om åndeproblemet er løst slik at du nå kan fokusere på å løse oljetrykket før sesongen er over. Jeg hadde byttet til en ny 26mm pumpe og brukt tynneste pakning som en start etterfulgt av en prøvetur for å sjekke status. Hvis problemet med lavt oljetrykk på varm olje fortsatt er tilstede så hadde jeg gått videre med å sjekke oljetrykkstemplene. Du kan lese deg opp på hvordan det hele virker i denne glimrende tråden:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 12, 2018, 07:18:33 am »

Hva slags olje, og hvor langt har motoren gått? Virker den ellers "happy"?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #22 på: juni 12, 2018, 10:08:48 am »

Kjører denne oljen her.


* 5CA327AF-6BDB-4BEA-B5CB-55E21E5B6D85.jpg (18.31 KB. 337x600 - vist 180 ganger.)


Er ikke helt sikker på hvor langt motoren har gått men langt har den ikke gått.

Ellers virker motoren happy. Men har ikke kjørt tur etter att oljetrykket synker og lampa begynner å lyse.

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #23 på: juni 12, 2018, 10:10:42 am »

oljetrykksstemplene har jeg demontert å byttet ut til ett empi kit kjøpt på Hot Shop.
Å da fikk jeg noe høyere oljetrykk grunnet stivere fjører.
« Siste redigering: juni 12, 2018, 10:37:08 am av Anders-Co » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 12, 2018, 12:07:30 pm »

test ny pumpe og sjekk klaring mellom drev og lokk. Mulig du må slipe ned pumpehuset for å få riktig klaring (0-0,10mm?).


Jeg kjører 0 klaring, men med enten den tynneste pakningen eller typ Gaskainch eller noe imellom.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #25 på: juni 12, 2018, 13:03:39 pm »

Takk for tipsene. Får begynne å demontere i kveld.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #26 på: juni 12, 2018, 19:33:04 pm »

Husk at oljetrykksbryteren originalt er på 0,25 bar. Mange ettermarkedsbrytere er på 0,5 bar, altså dobbelt så høyt trykk.
Ellers regnes 10 psi pr 1000 omdreininger som bra trykk på bobla. Ellers skal ikke trykket over 3 bar/45 psi på driftsvarm motor, ved høyere trykk bypasses oljekjøleren og du får dårligere kjøling. Nok en grunn til at stor oljepumpe ikke er spesielt bra på en ganske standard motor.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #27 på: juni 12, 2018, 20:55:24 pm »

Takk for tipset. Får sjekke hva min vdo oljetrykksbryter har som spec.
Sjekket den nye 26 mm pumpa med tanke på klaring mellom drev å lokk. Det er 0.08 mm
Uten noe form for pakning.
Så kanskje jeg skal få dratt av den litt?

Fikk gjort litt i kveld.


* 0F4165AF-FA8E-4191-8D3B-2191A298493E.jpg (69.49 KB. 800x600 - vist 199 ganger.)

« Siste redigering: juni 13, 2018, 05:20:27 am av Anders-Co » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: juni 12, 2018, 21:08:10 pm »

Takk for tipset. Får sjekke hva min vdo oljetrykksbryter har som spec.
Sjekket den nye 26 mm pumpa med tanke på klaring mellom drev å lokk. Det er 0.08 mm
Uten noe for for pakning.
Så kanskje jeg skal få dratt av den litt?

Fikk gjort litt i kveld.

[ Vedlegg ]
Om du har muligheten til å få dratt av, så gjør det. Om ikke, kjør uten pakning.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #29 på: juni 13, 2018, 11:05:46 am »

Glassplate, fint sandpapir med WD40 og litt albueinnsats så er du i 0..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!