april 19, 2024, 05:40:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: fjærpakker  (Lest 1622 ganger)
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« på: mai 25, 2018, 16:20:14 pm »

Kan fjærpakkene bli så slappe at de ikke løfter bilen?
Min 63 t1 siger ned og blir stående der. For å si det enkelt. Alt annet er sjekket, Det meste andre er byttet.
Puma forstilling. Selv om den er justert på topp, siger bilen ned og blir der. Helt stum, klar for henger  Gliser.
Siger ikke så langt ned når puma`n er justert helt opp. men fortsatt null fjæring.
Har noen fjærpakker liggende til salgs som jeg kan teste med, i samme slengen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: mai 26, 2018, 00:01:45 am »

Sjekk tråden til Studenten som skal bygge ...... Dalland
Han sjekket bærearmene sine nålelager/glidelager i forstillingen, det er ofte forskjell i "kvalitet", slik at bærearmer må tilpasses litt, da de noen ganger er så trege at forstillingen ikke beveger seg når bilen skifter høyde, kontrolleres enkelt ved å løsne støtdempere og se om bilen kan "gynges" opp og ned. Du kan også sette fronten på krakker, deretter løfte opp en side av bærearmer/nav med jegg og slippe den ned igjen. Ingen bevegelse betyr at noe henger.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: mai 26, 2018, 10:56:16 am »

Takk for svar.
Hadde litt trege bærearmer. Disse var det slitasjespor på oversiden ytre lager og unnersiden indre lager.
Ved maks høyde da hadde jeg kanskje 1 - 1,5  cm fjæring på bilen. Skulle bytte til nålelager da det ikke satt på forstillingen fra før.
Disse gikk ikke inn da røret var for trangt innvendig. Ca. 2 mm. Da ble ny puma innkjøpt med nålelager ytre. Nye bærearmer ble montert samtidig. Bilen er testet både med og uten dempere, den siger ned uansett. Tar jeg tak i frontfangeren løfter jeg bilen opp og den står der.
Legger jeg vekt på fangeren igjen siger den pen ned i bunn og står der. Helt uten belastning roterer bærearm fint uten slakk i forstillingsrør.
Finnes det noen tabell el. som forteller spenn i fjærpakke ved belastning.
Dempere er korte nok. Blir litt fortvilet her og det eneste som ikke er prøvd er fjærpakka. De har vært ute flere ganger og det er  ikke funnet brudd i disse. Det er allikevel noen år siden 63
Alle forslag mottas med takk.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: mai 30, 2018, 05:43:41 am »


Alle forslag mottas med takk.
1302  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #4 på: mai 30, 2018, 08:03:12 am »

Valgte 1303.
Loggført

Ikke alltid
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: juni 02, 2018, 09:43:09 am »

Ikke mange forslag da, men tenkte å prøve:
Rense ned til det bare er bærearmer igjen på forstillingen. Spenne en og en og måle trykk.
Ta av bærearmer og sette en wisegrip, med ca. samme lengde ut fra rør, rett på fjærpakka, for så å gjenta prosessen.
Dette vil vel gi noen svar, eller surrer jeg med hue i varmen?
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: juni 02, 2018, 20:14:52 pm »

Regner med du har justert likt på øvre og nedre justering på Pumaen? Kjøpte en bil en gang som de hadde sveist inn kun en justering, og da ble det et dødpunkt siden fjærene motarbeidet hverandre.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: juni 03, 2018, 08:38:53 am »

Monterer spindler med løse justeringer. Justerer høyde med spindler montert. Begge justeringer på puma går lett.
Justeringsskruene havner ikke på samme hakk, men mener at fjærene er like spent ved forsøk i forskjellig høyde.
Ved forsøk på makshøyde fjernet jeg gummistopper for å få den enda litt høyere. Fortsatt null fjæring.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!