april 16, 2024, 07:46:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6V ladeproblemer  (Lest 2921 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: mai 27, 2018, 18:22:58 pm »

Da har jeg målt på batteriet før start ; på tomgang; og når jeg gir mye gass. Men virker ikke som noe forskjell, og spenningen ligger på ca 6,25 hele tiden... Lader den i det hele tatt tru?

Hvilespenning på batteriet før jeg startet bilen var 6,3V.

Jeg lånte en 6V lader fra naboen, og den lada mye mer enn den laderen jeg hadde. Denne ladet opp til 7,6 Volt , men batteriet hadde en hvilespenning på ca 6,45 volt etter oppladingen. Men den gamle laderen min lå den på ca 6,3V på hvilespenningen.
Merket på bilen at den var mye mer velvillig til å følge med når jeg ga gass på lavt turtall, jukset ikke som tidligere.
Noen som kan si meg om regulatoren ser ok ut?


* 4912B2B1-D039-4976-9A4B-369FBF1B8574.jpg (76.03 KB. 800x600 - vist 150 ganger.)

* E3908655-351A-4033-8482-F88929ECF3C0.jpg (84.89 KB. 800x600 - vist 155 ganger.)


« Siste redigering: mai 27, 2018, 18:27:15 pm av Fanntomas » Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: mai 27, 2018, 21:33:36 pm »

Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #2 på: mai 27, 2018, 22:13:44 pm »

Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Gjorde det tidligere før jeg målte på batteriet.
Når jeg måler med voltmeteret på regulatoren ved der den rød ledningen er festet(se bildet), og til jord en plass på motoren, så måler jeg 6,25V på tomgang og gir jeg gass så synker den til 6,07 ca,, dette er vel feil kanskje?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2018, 08:17:55 am »

Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt.
Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html  Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #4 på: mai 28, 2018, 10:52:54 am »

SveinT forklarte hva jeg tenkte bare mye mer pedagogisk og forståelig:)
tror ikke det var første gangen det har skjedd heller. Hatten er i allefall av!
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #5 på: mai 28, 2018, 21:06:46 pm »

Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand Glad

Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt.
Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html  Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil.

Okei, masse nyttige opplysninger, takk skal du ha! Da får jeg prøve litt👍
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #6 på: mai 28, 2018, 21:08:51 pm »

SveinT forklarte hva jeg tenkte bare mye mer pedagogisk og forståelig:)
tror ikke det var første gangen det har skjedd heller. Hatten er i allefall av!

Takk for tips👍 Ja det var flott forklart, jeg må ha det inn med teskje, alt annet er sjanseløst😂😂
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #7 på: mai 29, 2018, 18:37:31 pm »

Når det gjelder ladelampa så slukker den etter start, og lyset heller ikke under kjøring eller på tomgang..
Er ikke det litt rart, når jeg ikke måler mer enn 6,25 på batteriet under kjøring?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: mai 29, 2018, 20:54:45 pm »

Ladelampen slukker med en gang tilbakestrømsreleet i laderegulatoren slår inn, og indikerer dessverre ikke at ladespenningen er så høy som den burde. Viss regulator er fornøyd med 6,25V slukker lampen, selv om vi ikke er fornøyd.  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #9 på: mai 29, 2018, 21:38:41 pm »

Ja da skjønner jeg:-) Har polarisert dynamoen i kveld, fikk den ihvertfall til å gå rundt ved å kople ledninger direkte på noen punkter.
Men den lader ingenting fremdeles..
Det er heller ingenting som beveger seg i regulatoren (heller ingen gnist der) når bilen går.
Har finni bare 1 børste, men det er kanskje en til?
Fant også 2 ledninger som var koplet sammen under/inni dynamoen,, hvordan skal dette egentlig være tru?

* 91261A8C-BB42-4DC8-9C92-4D4F6A61717A.jpg (66.41 KB. 800x600 - vist 145 ganger.)

* 02900340-C2F3-46BF-8F8C-4122C9E2BD83.jpg (62.15 KB. 800x600 - vist 149 ganger.)

Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #10 på: mai 29, 2018, 21:39:32 pm »


* 74454286-E5C0-4F0B-A587-799612A3126E.jpg (52.84 KB. 450x600 - vist 147 ganger.)
Her er bilde av ledningene som er tvinnet sammen

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: mai 30, 2018, 14:28:46 pm »

Er nok en børste til. Den er i hullet på undersiden, der du fant de sammentvinnede ledningene. Siden den sveiv ved polarisering, har nok begge børster kontakt.
De tvinnede er enden av de to feltviklingene. De skal være slik, men må isoleres slik at ikke de kommer til jord eller annet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #12 på: mai 31, 2018, 16:40:19 pm »

Okei,,jeg fant den underste børsten.. tok den ut å den så grei ut.
MEN, så klarte jeg å dra fjæra ut av festet, og den får jeg ikke på plass igjen på riktig måte.. trangt som f...
Passer dynamo/luftkjøler fra en 1200 på en 1300?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: juni 01, 2018, 15:20:28 pm »

Det passer viss dynamo har samme diameter, og det har de fleste 6voltere. 90mm er vanlig for 6volt og 105mm for 12V, men finnes enkelte som er motsatt.
Sjekk for sikkerhets skyld bredden på vifteblader også, men det kan du flytte over fra det du har.
Har først fjæra løsnet fra holderen kan det være greit med noen ekstra ledd på fingene som kan bøyes sideveis, ja  Øyerulling
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #14 på: juni 01, 2018, 19:41:33 pm »

Okei,, har kjøpt en «ny» brukt dynamo.. Selger hadde kjøpt/fått den fra Forsvaret,, ser så og si ubrukt ut.. så nå prøver jeg å få ut den gamle.
Men hvordan får jeg ut dynamoen når jeg ikke får dratt eksosen langt nok tilbake pga. «beinet» til dynamoen.. Får ikke beinet langt nok over boltene pga høyda på vifta😕😕 Så det ene ødelegger for det andre... Har løsna reima som holder dynamoen til beinet men enda er det for trangt til å få det ut😦

* 71DDC0E4-64DD-4049-98C3-EA6BFD29FBDB.jpg (88.95 KB. 800x600 - vist 167 ganger.)

* 817D2E0A-AF50-4BA6-830F-CBF801080538.jpg (84.91 KB. 800x600 - vist 161 ganger.)

Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #15 på: juni 01, 2018, 22:35:36 pm »

Jeg pleier løsne viftehuset og løfte det opp med dynamoen, evt løsne innsuget vis det er nødvendig, husker ikke
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #16 på: juni 02, 2018, 20:07:55 pm »

Jeg pleier å løsne 36mm mutteren på vifta først. En fordel å være to slik at den ene kan holde igjen dynamo mens den andre løsner mutter. Da trenger du kun løsne spennbåndet i tillegg til de fire skruene som holder den fast i viftehuset. Da tar du ut dynamo og viften blir stående igjen i viftehuset. Bare pass på og ikke miste noen av shimsene som ligger mellom vifte og hub.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #17 på: juni 02, 2018, 21:16:08 pm »

Akkurat, var omtrent sånn jeg gjorde det, bare at jeg løsnet eksosen i tillegg, men det vet jeg ikke om jeg hadde vært nødt til å gjøre når jeg fikk delt vifta fra dynamoen, så hadde det sikkert vært plass nok...
Men fikk det sammen, dynamoen fungerte og ladet 7,1V med litt turtall.
Bilen gikk i et drøyt minutt, og så kom det noen ulyder. Jeg stoppa bilen, skulle starte den igjen men da sto motoren bom fast. Får ikke beveget på reimhjulet i det hele tatt. (Har tatt av reima) Vifta og dynamoen går helt fritt)

Har hatt litt klakkelyder i den ene sylinderen innimellom, så med min flax då har kanskje denne skjært seg:-(  Tenker å at det kan ha skjedd noe med starteren??
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #18 på: juni 02, 2018, 22:21:16 pm »

termostaten og spjeldene beveger seg fortsatt fritt og åpner ved varm motor? spjeldene hender at kommer litt i klem når viftehuset blir satt på plass og da kan de henge seg i lukket stilling
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #19 på: juni 02, 2018, 22:25:05 pm »

Motoren gikk bare 1 min ca, så ville tro det var for kort tid til varmkjøring?

Opprettet et nytt innlegg da problemet ble annet en ladeproblem:-)
« Siste redigering: juni 02, 2018, 22:31:22 pm av Fanntomas » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!