mars 28, 2024, 14:19:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor?  (Lest 1230 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: juni 06, 2018, 20:09:55 pm »

Jeg har tatt ut motoren og lurer litt på om jeg skulle fått noe mer effekt ut av den.
Det står en 1300 motor, 6 volt, i den nå..
Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor?
Kan jeg bare bytte dette i tilfelllet, eller må det store forandrinher til?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: juni 07, 2018, 06:46:00 am »

Sylindere passer i blokka. Men innsug fra 1300 passer jo ikke på 1303 topper. Toppene fra 1300 passer heller ikke på 1303 sylindrene uten bearbeiding. Kommer også litt an på hvor ny 1300 motoren er, men de tidligste 1300 har også mindre oljekanaler i blokka, og 1303 har oljekjøler på "utsiden" av viftehuset og større kjølevifte for å få bedre kjøling av både olje og sylindere.
Alt kan gå viss man legger nok arbeid i det, men ideelt er det ikke  Blunker

Jeg hadde kjørt med 1300 motoren i sommer, og heller funnet en annen motor å bygget på viss du fortsatt ønsker mer effekt. Da har du bil og kjøre med samtidig som bygging av ny motor ikke har noe hast. Ting tar som regel mer tid enn beregnet  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #2 på: juni 07, 2018, 19:21:37 pm »

Ja, trodde kanskje at det var noe som måtte forandres på hvis jeg skulle bytte sylindere..
Får gå over den jeg har, bytte pakninger å prøve å få den tett ihvertfall, hone sylindere, nye stempelfjærer, reingjøre og lakke litt. Mulig jeg bytter bensinpumpa da det luktet bensin av olja bare ettet litt kjøring.
Gearkassa lekker også, så tenkte at jeg skulle få tettet den med det samme,, så får jeg satse på at jeg får alt sammen i løpet av august👍
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: juni 07, 2018, 21:23:59 pm »

Jeg bygget om er 1300AB-motor (1972) til 1600 CC. Da må man gjøre dette:

@ Nye 1600 cc sylindre/stempler
@ Nye 1600-topper
@ Bytte innsug/grenrør
@ 34-PICT 3 forgasser
@ 1302S/1303S gearkasse (strengt tatt ikke, kanskje, men disse kassene er giret bedre til motoren)

1300AB har 44 hk, 1600 har 50 hk. Men med nye topper med store ventiler og bedre dreiemoment ble det mekbart mere futt i bilen.

Har du en gammel 1300 6V er det kanskje ikke så mye å satse på...
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #4 på: juni 08, 2018, 09:11:51 am »

.....med nye topper med store ventiler og bedre dreiemoment ble det mekbart mere futt i bilen.....

Hiver meg med sidan eg gjorde nesten det samme, men eg satte på DP topp på ein SP 1600. SP toppen har jo markant større ventilar enn DP toppen.
Gode forklaring på kvifor VW gjorde dette??
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!