mars 29, 2024, 12:12:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Råd om hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha  (Lest 2133 ganger)
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« på: juni 24, 2018, 18:36:20 pm »

Hei, noen råd til hvilke måleinstrumenter en luftkjølt eier bør ha for å sjekke at det elektrisk og motor..
Greit å ikke bruke for mye spenn på måleinstrumenter samtidig som det er dumt å kjøpe instrumenter med feil "range". (typ. turteller, multimeter osv.)

Takker for  innspill på forhånd! Gliser
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 24, 2018, 20:02:50 pm »

Jeg har klart meg med multimeter fra Biltema. Den måler det du trenger. Har alltid med den i bilen på langtur.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: juni 24, 2018, 20:35:35 pm »

Har en Fluke T5 måler( kjøpt brukt), den måler visstnok ohm(motstand?), ac A (aner ikke) og ac/dc V (volt)… trenger jeg noe mer?

Tenkte å sjekke dynamo, batteri etc... se at alt lader som det skal må man ikke ha no rpm måler og sånt også a?
leste i service manualen at det er "amps" og "voltage" som skal måles ved en målt rpm… Også er det noen forum-tråder som nevner "Ah" i forhold til lading av bilbatterier.. Sjokkert
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 24, 2018, 21:09:33 pm »

Har et multimeter og en tenningslampe fra Biltema. Dette holder lenge både til 6 og 12 volt biler.
Har også en gammel Bosch Mini tester som jeg bruker når jeg justerer forgasser og stift. Dette er sikkert ikke nødvendig i det hele tatt, men det er veldig moro å bruke den.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #4 på: juni 24, 2018, 22:12:23 pm »

Jeg har voltmeter, turteller, oljetrykk og olje temp. Garantert mer enn du strengt tatt Trenger. Men etter å ha kjørt noen motorer til de evige markene der de får bromme fritt syns jeg det er greit å kunne få en indikasjon på når noe holder på og paje før jeg får ta meg nok en bolle Glad

Men oljetrykk og voltmeter er kjekt å ha Blunker

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 25, 2018, 18:16:23 pm »

Fluken måler DC volt, og det er det du trenger mest for å se om det lader eller ikke. Viss volten er over 14 volt, lader den greit.
Amper vil variere etter hvor tomt batteriet er, så ikke noe poeng i å måle uten at du belaster batteriet med noe.
Ah er bare en betegnelse på størrelsen på batterier. Står for Amper timer, så viss du har et batteri på  45Ah kan du veldig teoretisk belaste det med 1A i 45 timer, eller 22,5A i 2 timer osv.
Turtall kan være greit å måle viss du skal sjekke tenningen på et spesielt turtall og har et reimhjul med gradskive på.

Det jeg bruker mest til feilsøking er en enkel prøvelampe som den i linken under. Ser veldig kjapt om det kommer spenning frem der du håper den skal være..
https://www.ebay.com/itm/6-12V-Car-Auto-Voltage-Circuit-Electrical-Tester-Test-Pen-Pencil-with-Probe-New/152897177710?hash=item239961c86e:g:HG8AAOSwmT1bMKek
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: juni 25, 2018, 19:23:34 pm »

Takk for supre svar!  Osteaktig
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!