april 23, 2024, 18:16:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Utfordring ved montering av innsugsmanifold  (Lest 1903 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: august 05, 2018, 19:20:17 pm »

Skal i løpet av høsten sette motoren tilbake i bilen.
For å i det hele tatt få den ut av bilen måtte jeg av med dynamofot og innsugsmanifold..
Problemet er med innsugsmanifolden når denne skal monteres på igjen med motoren i bilen.
Utfordringen er å komme til å få skrudd den ordentlig fast da det er så forferdelig trangt at det er nesten umulig å få dratt til skruene med «vanlig verktøy» nedi falsen på innsugsmanifolden..

Grunnen til at jeg må montere innsugsmanifolden etter at motoren er i bilen, er pga den bygger for mye ut bak sånn at jeg ikke får motoren langt nok tilbake for å tre den inn på gearakslingen.
Hvordan løser andre dette? Som har samme problem?


* 2F7CF008-F128-4D75-B21F-B0016B802EAE.jpg (79.54 KB. 800x600 - vist 191 ganger.)


* C0E733CE-6BF3-495C-A471-9C739D044B99.jpg (60.3 KB, 800x450 - vist 175 ganger.)
« Siste redigering: august 05, 2018, 19:35:41 pm av Fanntomas » Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: august 05, 2018, 20:56:54 pm »

Hvordan motor i hvordan bil?

Vis det er original så pleier jeg bare ta av viftereim og bakre motordeksel
« Siste redigering: august 05, 2018, 20:59:55 pm av ted67 » Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #2 på: august 05, 2018, 22:23:57 pm »

Har tatt det opp tidligere, dette med at noen mener det absolutt skal gå uten å demontere mer enn det som er «vanlig»,, men det er også andre som har samme problem som meg..
Det er en 65 modell boble, og 66 modell motor 1300.
Satt originalt en 1200 i bilen da den var ny...
Mangler ca 2 cm for å få motoren fri fra gearakslingen sånn at jeg får senket motoren...
Prøvde å ta den ut i alle slags vinkler, forskjellig høyde osv, men det var ikke snakk om, desverre🙄
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: august 06, 2018, 08:05:14 am »

Hva med å løsne de to store boltene i enden av rammegaflene? Da vil girkassen komme litt lenger ned og det burde holde med vifterem og bakre deksel som er normalt. Bør vel løsne det fremre girkassefestet litt også slik at ikke nesekon på girkasse knekker.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #4 på: august 06, 2018, 14:44:32 pm »

Her er hva jeg har gjort for å få montert nyere type motor i min 61 mod uten å måtte skru motoren i biter
Kappinga bak er til dynamo akselen
Kappinga foran er til varmepottene (CSP )
Hadde tidligere en annen 61 mod hvor nyere motor kunne monteres komplett uten å modifisere karosseriet, så vet ikke hvorfor det ikke går med den jeg har nå (hadde 1835 i den gamle, 2,3l i den nye, så den er jo litt bredere)

* IMG_0232.JPG (47.06 KB. 800x600 - vist 184 ganger.)


* IMG_0233.JPG (45.69 KB. 800x600 - vist 165 ganger.)


Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #5 på: august 06, 2018, 20:28:25 pm »

Hva med å løsne de to store boltene i enden av rammegaflene? Da vil girkassen komme litt lenger ned og det burde holde med vifterem og bakre deksel som er normalt. Bør vel løsne det fremre girkassefestet litt også slik at ikke nesekon på girkasse knekker.

Ja, det er mye mulig det er nok, må nok ha bakparten av motoren ihvertfall 5cm lavere slik at jeg får
dratt den litt under karroseriet...
Kan se litt på det,, husker ikke helt i farta hvordan gearkassa er hengt opp Blunker takk for tips
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #6 på: august 06, 2018, 20:37:29 pm »

Her er hva jeg har gjort for å få montert nyere type motor i min 61 mod uten å måtte skru motoren i biter
Kappinga bak er til dynamo akselen
Kappinga foran er til varmepottene (CSP )
Hadde tidligere en annen 61 mod hvor nyere motor kunne monteres komplett uten å modifisere karosseriet, så vet ikke hvorfor det ikke går med den jeg har nå (hadde 1835 i den gamle, 2,3l i den nye, så den er jo litt bredere)
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]


Se det ja,, litt tilpassning der Blunker Er i hjørnene bak jeg sliter med plass nok,,har vært inne på tanken,  lite lyst til å begynne å kutte,, men får se litt hvor mye som må til.. takk for tips Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!