mars 28, 2024, 14:26:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 71VW boble cab - Akutte startproblemer, inkl v trillestart  (Lest 1639 ganger)
palmen
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« på: september 02, 2018, 19:57:48 pm »

Hjelp!

Jeg har en VW 1302 boble 1971, orginal US-modell cabrioloet importert i 2004. Den har stort sett startet greit i alle år, men ofte 2-5 sek kinning avhengig av hvor lenge den har stått (starter svært lett hvis den har stått kun over natta).

I går kjørte jeg Hamar-Oslo, og motor var nok svært varm ved ankomst Oslo. Så kvalte jeg den ved et uhell ifm parkering. Da var det ikke mulig å starte, men gikk såvidt på trillestart. I dag, var den ikke mulig å starte. Kinner lenge, men tenner ikke. I dag gikk det heller ikke å få start ved trillestart, ikke antdyning til fyring.

Hva kan problemet her være? Tenning? Får ikke bensin? (Synes det virker som at den lille bensinbeholderen på slangen mot forgasser virker tørr). Andre relevante momenter:
- den har fusket litt men dette ble bedre da jeg skiftet vakumslangene inn til forgasseren.
- Mistenker en liten bensinlekkasje noe sted rundt tank, det er ofte sterk bensinlukt frami bilen ved full tank.
 
Bilen står nå i Oslo, noen som vet om noen i Oslo-området som er dreven nok til å hjelpe? Kan taue den et stykke
Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #1 på: september 03, 2018, 05:03:03 am »

Burde jo starte med tenninga da. Sjekk fordelerlokk og stift, se at du faktisk har gnist. Juster ventiler, sjekk pluggledninger og plugger. Bensinlukta kommer mest sannsynlig fra morkne slanger rundt påfyllingsrøret/slangene, evnt. luftinga på tanken. Kan jo også være pakning på påfyllinga.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: september 03, 2018, 16:30:05 pm »

Ta av luftfilter, kikk ned i forgasseren og gi full gass. Da skal det komme en sprut bensin til syne.
Gjør det ikke det er bensinpumpe neste. Gjør det det, er det tenning som er neste punkt. Det hender stifter klapper sammen for eksempel.
Kondensator kan fuske litt før den gir seg helt. Men begynn med det enkleste først.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
palmen
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 04, 2018, 16:50:36 pm »

Takk for gode tips begge to! Jeg er nå tilbake i Oslo og skal opp dit bilen står her i Oslo og feilsøke litt i kveld. Jeg kommer tilbake med diagnose..
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: september 05, 2018, 21:03:57 pm »

Hei,

Ja ta 'low hanging fruits' først. Her ville jeg begynt med stifter og tenningsjustering. Deretter fuel. Hvis du skrur av de fem skruene oppe på forgasseren og tar av lokket skal det være nesten helt fullt med bensin i kammeret. Hvis ikke, nesten tett bensinfilter eller bensinpumpen er kaputt. Videre: Mulig tette dyser.

Hvis dette ikke fikset det, kan du jo krysse deg av nedover denne listen:

Sitat
1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!