Pga endrede prioriteringer har jeg bestemt meg for at Rabalder må gå
Bilen er bygget på en 1964 modell som var sandblåst, rustsveiset og grunnet da jeg kjøpte den. Alt i stål, bortsett fra «flared» bakskjermene som er i glassfiber. Brannvegg, innerskjermer og gulv under baksetet er fjernet bak. Reservehjulsbrønn og deler av innerskjermene er fjernet forran. Flush Werksberg lexan ruter, skrudd med tettningslist. Forøvring ingen gummitettninger på karrosseriet. Bakskjermer, og bakparti er enkelt avtagbart.
Den har vognlisens og har vært godkjent med årskontroll hvert år siden den var ferdig i 2014. Ikke gateregistrerbar.
Bygget for og etter PRO ET reglementet til NBF. Bur fra Pedersen racing, bygget inn i bilen av Thomas Tørjesen, tiggsveiset. Godkjent for ned til 10.00 pr i dag, men buret tilfredsstiller kravene ned til 8.5 sek. Bakre del av buret er bygget etter samme prinsipp som på rørramme biler, der clutch huset (busskasse) er festet i toppen til buret. Buret ligger tett til innsiden av karrosseriet, noe som gir god plass innvendig og godt rom rundt førerplassen (bra for sikkerheten). Polstret alle plasser der kroppen kan komme i kontakt med buret. Atech FIA godkjent førerstol med sidestøtte rundt hodepartiet. Stolen er festet med riktige stolfester med bolter til en stålramme som er sveiset i gulvet. Gjennomgående bolter og skiver etter reglementet. QSP 6-punkt belter for HANS, nye i 2016. Snapp-off ratt. Autometer instrumentering. Turteller, AF meter, voltmeter, vanntemp, oljetrykk, oljetemp og ladetrykk. Scat dragfast girspak. QSP Wolfsburg Edition racing ratt.
Forstillingen er en ombygget originalforstilling, kortet 4 tommer og med «Puma» justering i midten. Senkespindler med Empi skivebremser. Chevy boltsirkel. Justerbare drag dempere. Standard styresnekke, rattstamme med krasj-sone.
Rodlite felger, 4x15» foran med Hoosier 26.0/4,5-15 frontrunners, 8x15» bak med Hoosier 28.0/9.0-15 drag slicks. Godt med gummi igjen.
Bakstilling er bygget om til IRS som er smalnet ca 2 tommer på hver side. Fjærstaver fra Type-3, doble kraftige fjærplater fra automatboble. Kraftige lange QA dempere med de mykeste justerbare coilovers. Demperne har separat justering for tur/retur. Meget godt fungerende bakstilling som gir minimalt med camberendring. Empi skivebremser med håndbrekk, skiver med Chevy boltsirkel. Chromoly stikkaksler med 100mm flenser. Race cv joints, spesialbestillte Sway-a-way drivakslinger for drag race.
Bestetid er 10,87 med 410HK turbomotor. Bilen har kjørt på Gardermoen, Tierp, Kjula, Fyresdal og Setesdalen. Alltid rett igjennom på teknisk kontroll.
Hele bilens byggetråd kan leses her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,31037.0.htmlOm det finnes en seriøs kjøper som ønsker å ta denne bilen videre, send PM. Prisen blir etter avtale, men kan garantere at den vil være langt gunstigere enn å bygge selv. Å kjøpe for å splitte opp og selge er bare å glemme, det greier jeg fint selv om interesse ikke finnes.