mars 28, 2024, 22:10:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 3 hjul som sitter fast  (Lest 3455 ganger)
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« på: september 30, 2018, 09:30:48 am »

Hei
Jeg har arvet en boble som har stått rolig i garasjen i 20-30 år.
Nå har jeg endelig klart å få start på den etter å ha rengjort forgasser og bensinrøret.
Så kommer neste utfordring - begge framhjulene sitter fast og venstre bakhjul sitter fast - altså de snurrer ikke rundt.
Jeg har prøvd å slippe clutchen i både 1.gir og revers i håp om at det skulle løsne men det hjalp ikke.Jeg vil anta at det ene bakhjulet som er ok får hele kraften og prøver men de 3 andre holder igjen. Jeg vet at jeg sikkert må starte på den tunge jobben med å ta av alle bremsetromlene men først vil gjerne høre om noen her på forumet vet om en annen mulighet jeg kan prøve først.

Det er heller ikke bare å starte på jobben med å ta av bremsetromlene. Bilen må nemlig ut av den garasjen ganske fort så jeg har liten tid til å begynne å skru med mindre jeg klarer det på noen dager. Jeg antar at en bergingsbil vil klare å dra den ut av garasjen så den delen burde gå greit. Verre blir det når bobla skal ned igjen fra bergingsbilen og så helst inn i en ny garasje. Noen som vet hvordan en bergingsbil laster av en bil hvor hjulene ikke går rundt?

Takknemlig hvis noen har info og forslag på hva jeg bør gjøre.
Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: september 30, 2018, 10:50:05 am »

Har du prøvd å slå på hjulene med en stor hammer/slegge?
Det hender at bremsene setter seg, og da kan det hjelpe å slå på dem.
Dette kan sette merker på felgene, men de må kanskje byttes etter å ha stått så lenge?
En bergingsbil vil nok bare vinsje bilen ut, du kan få tak i hjul-dollyer til å bevege bilen med faste hjul.
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: september 30, 2018, 12:23:01 pm »

Vet at noen bergingsbiler har med egne hjuldolly hvis en spør om dette når en bestiller flytting....koster ingenting å spørre.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: september 30, 2018, 18:07:31 pm »

Det er heller ikke bare å starte på jobben med å ta av bremsetromlene.

Det kan være at bremsene dine har 'satt seg', dvs rustet fast. Da får du neppe av tromlene heller!

Bak på bremseplatene er det fire hull. De ytterste er inspeksjonshull for bremsebelegget. Bruk en skrutrekker som kile mellom trommel og belegget og slå den inn med en svær hammer, da presser du bremsene fri fra trommelen. Meget sannsynlig at du ødelegger belegget i kampens hete, skifte til nye bremsebelegg hører med til denne øvelsen.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: september 30, 2018, 19:33:19 pm »

Og hva slags boble? Viss det er skiver foran er det relativt enkelt å skru av kalipere. Viss ikke du har hjuldolly tilgjengelig er gamle blaute bord sleipe. Legg noen bordbiter under hjulene og trekk den ut. Gress og mose er også sleipt nok når det er fuktig  Osteaktig


* HPIM0196 (Large).jpg (147.76 KB, 800x600 - vist 312 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 30, 2018, 22:44:34 pm »

Og i og med at du sikkert skal bytte bremsebånd så hjelper det sikkert å smøre trommelen (på innside) med "verktøykasse på boks"

(og tung hammer på hjulmutrene...)

Har gjort dette noe ganger og det bruker å hjelpe

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 01, 2018, 20:26:11 pm »

Regner med at siden du skriver tromler så er det tromler. Anse tromler og bremsesko for tapt. dersom disse har sittet sammenrustet i 20-30år. Jekk opp og ta av hjul. Rapp til med slegge, gjerne med en 2"4" liggende imellom. Slipper det ikke da. Fjern treværk og bli sint.
Vold er den eneste løsning dersom du har det travelt. Hjelp fra bilfrakter har noen vært inne på og er vel den beste løsningen. da kan du bruke list å lempe hjemme. Lykke til. Blunker
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 01, 2018, 21:24:03 pm »

skru ut noen av hjulboltene, stikk inn en lang dor, å deng løs på doren med tung hammer, da løsner ofte bånda fra trommelen, bånda må du skifte uansett .. ;-) lykke til
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 02, 2018, 06:52:55 am »

Slå med tung hammer på hjulbolter
Loggført
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 07, 2018, 11:04:01 am »

Takk for svar. I går fikk jeg løs bakhjulet: Først sprutet jeg inn litt bremserens og så slo forsiktig med slegga. Når jeg så prøvde meg på akselmutteren så jammen fikk jeg vridd trommelen slik at det store hullet på framsiden av bremsetrommelen kom over justeringskruene og da fikk jeg skrudd bremseskoen vekk fra trommelen. Det løste seg veldig greit egentlig.

Framhjulene derimot sitter fast som bare det. Det hjalp ikke å rygge litt - da ble bare dekkene dratt bortover. Noen av dere skriver at det skal finnes hull på baksiden for å komme til bremseskoene og justering. Det finnes ikke på min 1960 modell. Det er ingen hull og det gjelder alle fire hjulene. Jeg har prøvd å vri framhjultrommelene  (etter bremserens og slegge) men pga at jeg ikke har en "akselmutter" å vri på så får jeg ikke til samme kraften som når jeg fikk løs bakhjulet. Jeg vet ikke helt hvordan jeg nå skal gå fram. Vet det finnes avdrager å få kjøpt på Biltema - også en som er tilpasset vw sine 5 boltehull - men jeg er usikker om det vil hjelpe. Det beste hadde vært et verktøy som skrus fast i trommelen - og med en lang stang kan få store nok krefter til å dra trommelen rundt så jeg kommer til justreringsskruene.

Takknemlig hvis noen har info og forslag på hva jeg nå bør gjøre.
« Siste redigering: oktober 07, 2018, 11:08:11 am av Harald1200 » Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 07, 2018, 11:11:08 am »

Siden det er en 60 modell har du ikke hull på baksiden, nei. Kun nyere med 4 boltet felger som har det.
Først kan du teste med å ta av hjulet og sette i et par hjulbolter igjen. Da kan du prøve med en stang kilt mellom de to boltene om du klarer å snurre da.
Viss ikke det hjelper er neste steg er å ta av senterkoppen og løsne mutrene på innsiden slik at ytterste hjullageret kommer ut. Da blir det mer slark i alt, så kanskje litt banking og bending har litt mer effekt.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 14, 2018, 09:19:16 am »

Jeg har nå fått løs framhjulene også - HERLIG! Utløsende faktor var jernstolpen som jeg skrudde fast til trommelen. Slo forsiktig på stolpen med slegge og vips så fikk jeg vridd trommelen slik at jeg fikk tilgang på justeringsskruene. Takk til alle som har bidratt med info! 
Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!