juli 22, 2024, 08:15:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Monteringstips fjærpakke/torsjon framme.  (Lest 3870 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 22, 2018, 22:56:05 pm »

Skal montere nye torsjonsfjærer i forstillinga på bobla mi frå 1969. Bilen står med forstillinga montert på. Har nokon tips til monteringa? 1 og 1 fjær eller alle samtidig? Tape/stripse heile fjærpakken slik at det blir lettare å treffe senterhullet i midten av forstillinga? Bør ein smørre inn kvar enkelt fjær med gris/fett eller kan eg montere fjærpakken uten gris og presse inn i nipplane til slutt?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 22, 2018, 23:00:25 pm »

Jeg smurte inn fjørpakka med grease (hver enkelt fjør) og tapet i enden før jeg trædde hele pakka gjennom.
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 23, 2018, 07:21:06 am »

Gjekk det greit å sentrere bladfjørene på midten (senterskruen) når der var gris på fjørene? Blir ikkje det vanskelig å sjå at gropene på bladfjørene ligg riktig?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 23, 2018, 08:19:56 am »

Som Grelland sier: Tape sammen endene og tre pakka igjennom.
Du finner senterhullet ved å kjenne etter med en skrutrekker gjennom hullet i forstillinga eller skru settskruen forsiktig inn mens du skyver fjærpakka litt frem og tilbake, så kjenner du når du treffer "hullet" i fjærpakka.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 935
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 23, 2018, 10:52:30 am »

Du kan også erstatte tape med strips, så får du til å stramme fjærstavene tettere sammen. Et annet triks kan også være å file av evt grader i enden du skal skyve inn, så glir pakken lettere inn i senterstykket.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 23, 2018, 17:17:20 pm »

Eit strips vil vel ikkje kunne gå gjennom senterstykket vel?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 23, 2018, 21:40:13 pm »

Eit strips vil vel ikkje kunne gå gjennom senterstykket vel?
det gjør ikke tape heller, det sitter ofte en type gummistrikk på fjærpakker orginalt, som har blitt brukt ved førstegangsmontering. jeg grader fjærpakka lett, og drar på strips. å få på armene etterpå er jo ikke et problem-
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 23, 2018, 22:03:28 pm »

Ok, då ligger stripset igjen ved senterstykket med andre ord? Smører du inn fjørpakka med gris før du monterar den NOBRAKES?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 23, 2018, 22:22:34 pm »

Ja, Tape/strips kan godt sitte på inn mot senterstykket.

Dette er en jobb det er enklest å bare sette i gang med, og ikke bekymre seg så mye i forkant Blunker
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 23, 2018, 22:33:12 pm »

Ok, då ligger stripset igjen ved senterstykket med andre ord? Smører du inn fjørpakka med gris før du monterar den NOBRAKES?
ja, det sitter da igjen med senterdelen, fyller opp med fett etter montering jeg da.. ;-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 24, 2018, 10:03:01 am »

Takker for svar Glad Bør ein bruke ein umbrako med ekstra lang arm for å få meir moment når ein drar til låseskruen? Eller får ein nok moment med ein vanlig umbrako?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 24, 2018, 10:50:08 am »

Takker for svar Glad Bør ein bruke ein umbrako med ekstra lang arm for å få meir moment når ein drar til låseskruen? Eller får ein nok moment med ein vanlig umbrako?

Er jo som du sier bare en låseskrue, så trenger ikke noe ekstra. Låsemutteren sikrer at den ikke løsner.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!