mars 29, 2024, 00:36:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder  (Lest 2448 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: november 04, 2018, 17:01:35 pm »

Hei
Jeg kjører en 2,1 ltr oxyboxer med eksternt oljefilter. Jeg er usikker på hvilket fabrikat holderen til filteret er (trolig noe empi tjafs), men jeg bruker et Mann OC 102 filter. Så det er standard gjenger på dette. Jeg tighter filteret for hånd, og jeg har ikke hatt dette problemet før, men to ganger nå har tetningsringen på filteret vrengt seg ut, med et mega oljesøl som resultat.
Har noen et tips for å unngå dette? Lager f.eks. CSP en ekstern oljefilterholder? (Jeg antar at dette vil ha bedre kvalitet)
Hva bruker folket (type oljefilter og -holder)?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: november 04, 2018, 21:04:46 pm »

CSP lager fete filterholdere med og uten overtryksventil, HotShop tar inn dette til deg  https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-system/oil-filtering/

Men kan det være at du har et jæ..a høyt oljetrykk?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: november 05, 2018, 08:03:12 am »

Jeg har også en oxyboxer, men bruker en sandvichplate mellom blokk og filter for å ta kople inn ekstern oljekjøler. Har hatt en del andre problemer med olje, men ikke akkurat det der.. Tror jeg ville begynt med forslaget til TrettenNullTo, og sjekket trykket.
-Har du 30mm pumpe?
-Strammere fjører på reguleringsventilen?
-Skjer det bare ved kald motor?

Håper det løser seg.
« Siste redigering: november 05, 2018, 11:53:36 am av grelland » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: november 05, 2018, 11:39:06 am »

At pakningen vrenger seg er nok høyt trykk. Har selv empi filterholder på bilen nå og kjøpte inn csp filterholder til den nye motoren. Tydelig forskjell i kvalitet og finish. Spessielt på overflaten mot O-ringen
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 05, 2018, 11:52:32 am »

EMPI filterholder og WIX(?) filter her. 30mm pumpe og 20W50 olje. Har vel 6 bar trykk på tomgang på kald motor tenker jeg.. tett filter og holder. Om det ikke tetter, så kan du skru fra hverandre holderen og legge et rettholdt over. Er det ikke flatt så slipes det enkelt ned på en glassflate med våtslipepapir.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #5 på: november 05, 2018, 13:45:01 pm »

Takk for tips.
Problemet har oppstått.to ganger, begge gangene på kald motor. Normalt har jeg ca. 5 bar oljetrykk på kald motor, kanskje opp mot 6 ved gasspådrag, så det er vel ikke ekstremt høyt...? Jeg bruker Gulf Racing 10W-60. Jeg er usikker på hvilken oljepumpe jeg har, og hvilke fjærer jeg har på reguleringsventilen, men Jørn T. vet dette. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med sandwichplate, Roy? Jeg sjekker om anleggsflate er plan, og hvis den er det, så kanskje jeg går for CSP-holderen.
« Siste redigering: november 06, 2018, 22:29:17 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: november 05, 2018, 15:39:14 pm »

Csp-holderen er hvertfall porno. Men før du dropper masse spenn i detprøv et wix 51515 filter, eller fram hp1. Det som er lettest tilgjengelig selvom det ene filtrerer noe bedre enn det andre
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: november 06, 2018, 23:07:10 pm »

Oljefilteret står vel nærme oljepumpa, og det gir høyere støtpulser enn oljetrykksmåleren klarer å måle.
Gene Berg har et oljepumpelokk for å redusere dette trykket til t1.

Ville vurdert å bruke f.eks 5w40 olje for å få ned oljetrykket på kald motor.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!