mars 28, 2024, 20:12:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: budsjett motorbygg  (Lest 8590 ganger)
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« på: november 23, 2018, 21:17:19 pm »

Holder på å skal bygge opp en motor som erstatning for min noget slitne 1300 f motor som har mye endeslakk og spiser plugger (må skifte et par plugger en gang i uka). Har bestillt sylindersett 1641 fra Heritage (billigsett), som jeg skal montere i en as41-blokk. Tenkte ikke å gjøre noe med blokka til å begynne med, skulle selvfølgelig ha startet med å linjeborret og kanskje byttet til litt en 276 kam. Men som sagt, billigbygg, så tar ting etterhvert. Noen tanker om andre ting som absolutt burde gjøres? Har DP topper som skal på dette. Ser for meg en annen gasser etterhvert. Starter jeg i helt feil ende? Ganske fersk på å bygge motor, så konstruktive innlegg mottas med takk!  Kult
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: november 23, 2018, 21:41:38 pm »

En w100, c25 kam eller lignende så er du på vej. Hvad er dine planer med motoren og hvad skal den i?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 23, 2018, 21:42:37 pm »

Du får ikke fikset endeslakken med sylindre og topper om det er det problemet du er ute etter og fikse? Om du har lite penger ville jeg startet inni motoren med nye lagre, linjeboring og sette endeslakken på nytt, så jobbe seg utover
Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2018, 21:49:16 pm »

Ja, det er derfor jeg bygger ny fra ei anna blokk da. As41-blokka jeg har liggende er (visstnok) ganske grei. Så derfor starter jeg ikke inni blokka i første omgang. Denne motoren skal inn i en daily driver, en bruksveteran, som erstatning for den slitne 1300f-motoren. W100 eller c25 kam vet jeg ikke hva er...:😬
Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #4 på: november 23, 2018, 21:51:14 pm »

For ordens skyld, sylindrene og stemplene på motoren jeg skal bygge på, var ikke gode, så det er derfor jeg bytter disse.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #5 på: november 23, 2018, 22:52:45 pm »

Om det skal være billig bygg eller ei hadde jeg delt blokka og sjekka for slakk og bytta lagre. Ikke fordi jeg har spist noen bolleposer fordi jeg har geipet på leggen.. eller jo akkurat derfor  Blunker Osteaktig
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: november 23, 2018, 23:45:44 pm »

Hvis det skal være billig bygg med usikker levetid, så setter du på sylindre og stempler og får en bedre motor enn en sliten 1300 hvis resten er på stell.
Hvis du skal gjøre det mer driftsikkert, sprekere men dog dyrere så åpner du blokk og bytter utslitte komponenter og eventuelt bytter ut kamen men en av de Dansken nevnte.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #7 på: november 24, 2018, 07:25:56 am »

Må ikke gjøres sprekere eller så mye dyrere selv om den gjøres mer driftsikker, koster ikke annet en litt tid å dele blokka, hva du gjør inni kommer vel på lommeboka:)
« Siste redigering: november 24, 2018, 07:29:45 am av ted67 » Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #8 på: november 24, 2018, 08:09:25 am »

Ok. Så for å være påden sikre siden: åpne blokka, bytte veivlagre og evt. kam, hvis resten ser greit ut. Det skulle vel la seg gjøre! 😎
Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #9 på: november 24, 2018, 09:07:31 am »

Ser forresten at hotshop har denne på tilbud: Kamaksel Empi Turbo 284/276. Er evt. denne et bedre alternativ enn w100/c25?
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: november 24, 2018, 09:22:10 am »

Det dyrest er vel å gjøre jobben flere ganger. Legg en plan først på hva du vil oppnå. Lag deg en liste. Ta utgangspunkt i as blokka. Om den ikke er delt, del den og sjekk blokka. Om den ikke har endeslakk kan du sikkert bruke den uten å linjeborre. Rengjør alle deler. Bytt alle lager i blokka også råde lager. Ny oljepumpe. Sett sammen med 1641 sats og Dp topper og en god gasser. Ny engel 100 kam. Finn et bra effektanlegg som passer til et slikt oppsett så har du en "billig" motor som vil vare. Da trenger du ikke å sette sammen en halvveis motor som du må plukke i biter om litt for å utbedre og sette sammen igjen. Det koster mere.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #11 på: november 24, 2018, 10:49:43 am »

Er det et must å bytte drev på kamakslingen, eller er det greit å benytte original?
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: november 24, 2018, 17:53:03 pm »

På trim kam må du ha nytt drev også.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: november 24, 2018, 19:23:59 pm »

Og opsættet der bliver foreslået over kan du køre billigt med original gasser, eller opgradere til to enkle / to doble eller bygge til sprut hvis du har tankene dere  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: november 27, 2018, 07:27:12 am »

Så lenge du kjører med helt originale topper, er det liten grunn til å sette inn trimkam. Du kan like gjerne sette inn 1,25 vipper, fordi de åpner litt raskere og stenger litt seinere = litt mer fylling. Originale topper klarer ikke å utnytte høyere løft pga for dårlig flow. Toppene må portes for å utnytte en trimkam i forhold til originalkam.
« Siste redigering: november 27, 2018, 07:45:01 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: november 27, 2018, 09:27:48 am »

Det kommer jo helt an på hvilket delenummer toppene har Blunker Men jeg er ikke enig der uanset.
En W100 kam eller lignende er en klar opgradering fra standard, og mindre job når du alligevel har åbnet blokken og skal bytte lagrene.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: november 27, 2018, 10:31:02 am »

Noe som ikke koster penger men vil gi ekstra hk er å porte litt i toppene. Port lett i innsug og åpne opp i eksoskanalen hjelper mye på er org Dp topp Gliser
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #17 på: november 27, 2018, 10:37:32 am »

Dremel-fix?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: november 28, 2018, 09:20:15 am »

Et par spørsmål til trådstarter:

Du sier at 1300-motoren din spiser plugger. Vet du hvorfor?
Og så sier du at det er mye endeslakk, og at den nye blokka "visstnok" skal være bra.

Hvis budsjettet er trangt og målet ikke er en trimma motor, ville jeg brukt tid på å finne ut hva som er feil med den du har, i stedet for å begynne på nytt med mange ukjente variable. Det finnes mange både artikler og youtube-videoer som beskriver hva som må sjekkes i ei blokk, så med litt tid og en smule nevenyttighet gåt det an å sjekke mye av dette selv.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #19 på: november 28, 2018, 17:10:15 pm »

Dremel-fix?
Ja med litt tolmodighet.
Liten fare for å ta for mye da
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #20 på: november 28, 2018, 19:58:40 pm »

Et par spørsmål til trådstarter:

Du sier at 1300-motoren din spiser plugger. Vet du hvorfor?
Og så sier du at det er mye endeslakk, og at den nye blokka "visstnok" skal være bra.

Hvis budsjettet er trangt og målet ikke er en trimma motor, ville jeg brukt tid på å finne ut hva som er feil med den du har, i stedet for å begynne på nytt med mange ukjente variable. Det finnes mange både artikler og youtube-videoer som beskriver hva som må sjekkes i ei blokk, så med litt tid og en smule nevenyttighet gåt det an å sjekke mye av dette selv.

Regner med at det er slitne ringer eller riper i sylindrene, da den bruker en del olje, soter ned plugger samt at de i tillegg er våte av olje. Må etterfylle mer enn normalt. Derfor satser jeg helker på as41-blokka, selv om jeg i verste fall må overhale denne. Men som sagt, så skal denne visstnok være ok. Var ikke følbar endeslakk på den.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: november 28, 2018, 23:56:57 pm »

men ringer og sylindre har ikke noe med blokka å gjøre Hæ
Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #22 på: november 29, 2018, 05:56:46 am »

men ringer og sylindre har ikke noe med blokka å gjøre Hæ

Nei, det har du jo helt rett i, men når jeg likevel må skifte dette, velger jeg å oppgradere dette til 1641, og å heller bruke den blokka jeg har kjøpt inn til formålet, blant annet fordi jeg ikke kjenner at det er endeslakk i den. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, er det en daily driver, og da kan jeg også bygge motor mens jeg har en kjørbar bil.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #23 på: november 29, 2018, 14:13:48 pm »

Så du vurderer å "bygge" en motor på en blokk med ukjent tilstand?

Høres dyrt ut... men klart, det kan gå bra. Det har jo hendt tidligere at 30-40-50 år gamle motorer er i tipp, topp stand.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #24 på: november 29, 2018, 15:46:10 pm »

Så du vurderer å "bygge" en motor på en blokk med ukjent tilstand?

Høres dyrt ut... men klart, det kan gå bra. Det har jo hendt tidligere at 30-40-50 år gamle motorer er i tipp, topp stand.

-BB-

Tusen takk for ditt konstruktive og positive innspill!👍🏻😎
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: november 29, 2018, 16:23:07 pm »

Så du vurderer å "bygge" en motor på en blokk med ukjent tilstand?

Høres dyrt ut... men klart, det kan gå bra. Det har jo hendt tidligere at 30-40-50 år gamle motorer er i tipp, topp stand.

-BB-

Tusen takk for ditt konstruktive og positive innspill!👍🏻😎

Bare hyggelig. Det er din motor.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #26 på: november 29, 2018, 17:03:23 pm »

men ringer og sylindre har ikke noe med blokka å gjøre Hæ

Nei, det har du jo helt rett i, men når jeg likevel må skifte dette, velger jeg å oppgradere dette til 1641, og å heller bruke den blokka jeg har kjøpt inn til formålet, blant annet fordi jeg ikke kjenner at det er endeslakk i den. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, er det en daily driver, og da kan jeg også bygge motor mens jeg har en kjørbar bil.

Kjør på sier nå jeg. Herregud, har satt sammen motorer i være tilstand og på støvete betonggulv uten en eneste fille å tørke bort dritt og møkk, null tro på at det skal fungere og ikke minst holde, men jaggu har det gjort det. Så bygger du en bedre motor, mens du kjører i stykker det du lager nå  Blunker . Da har du ihvertfall en kul Boble å kjøre i så lenge.
Men seff ikke lureste måten å gjøre det på.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #27 på: november 29, 2018, 21:28:04 pm »

Ser forresten at hotshop har denne på tilbud: Kamaksel Empi Turbo 284/276. Er evt. denne et bedre alternativ enn w100/c25?

Denne kammen er egentlig en turbo kam, men er testet ut i sugemotorer også og viser seg å være en veldig fint kam for den som ønsker dreimoment Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 29, 2018, 21:36:23 pm »

Ok. Så for å være påden sikre siden: åpne blokka, bytte veivlagre og evt. kam, hvis resten ser greit ut. Det skulle vel la seg gjøre! 😎

Lønner seg uansett å plukke ned motoren og få alt rengjort, fjerne gammelt slagg og drit. Spyle skikkelig igjennom alle oljekanaler osv.
Om blokka er litt tvilsom i lagerbukkene, men lagrene ser ok ut, er det faktisk bedre å fortsette å bruke de lagrene som satt der, enn å sette inn nye i en blokk som burde vært linjeborret. Nye lagre vil bli "løse" i en slik blokk, og varer ikke lenge. Om du drar neglen over lagerbukken (der lagret ligger) og kjenner antydning til kanter, bør den egentlig linjeborres.

Om du er usikker på hva som trengs å gjøres/byttes når du har åpnet blokka, foreslår jeg at du legger ut noen bilder her så kan vi gi råd. Evnt. send meg pm så skal jeg veilede deg Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #29 på: desember 01, 2018, 18:46:26 pm »

Har delt blokka, og ser antydning til slitasje på en av lagerholderene på veiva, og litt mere slitasje på alle kamlagersetene. Ikke mye, men kjenner det når jeg drar neglen over, så tror jeg sender blokka til linjeboring for å være sikker. Er forresten en as21-blokk, ikke 41 som jeg skrev over...
Snedig hvordan det baller på seg tvert man skal skru litt... Osteaktig

Driver og vasker blokka i diesel, er det noe som er bedre egnet?
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!