april 26, 2024, 00:26:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 16 17 [18]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303LS Rød Cab – 1976  (Lest 85096 ganger)
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #510 på: mai 22, 2023, 15:41:51 pm »

Ang bredden på t4 motoren så ville jeg skjært bort hyllene på sidene. Lag så nye som du skrur fast på motor og som kan sitte på ved inn/ut montering.
Listene til gummipakning modifiseres og festes på innerskjerm der hyllene opprinnelig satt slik at listen kan bli brukt og at det blir tett.
Da burde du få mye bedre plass til dyser ved bruk av sprut. Bare en tanke fra meg Blunker
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #511 på: mai 22, 2023, 17:32:37 pm »

Takk for innput Svein .. Jeg skulle bygge en motor og skjering i hyller på en nyrenovert bil er ikke noe for meg .. Dessuten dysene sitter ikke där på et ettermarnads-system ! Om du titter på en USA cab , noe jeg kan , er hyllene mye mindre slik at FI org. systemet passer .. Nei , må finnes andre lösninger tror jeg ..

Mvh/erich
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #512 på: mai 22, 2023, 17:50:29 pm »

Skjønner.
Mulighet for at du får disse til og passe ?. Her sitter jo dysene mye høyere opp. Disse innsugene er tilpasset til t1 kjøling på t4. Men han bruker kanskje egne spjeldhus🤷‍♂️

Her ser du dyse plasseringen.

* IMG_2108.jpg (23.52 KB. 570x600 - vist 180 ganger.)

https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/motor-101/turbo-innsproytning-101014/custom-innsug-t4-m-2-elspjeldhus-tmb-int3dvwt4002

Du kan jo høre med Anders. Han har kjøpt disse til sin type4.

Ps: Ja jeg vet hvordan hyllene i usa cab ser ut Osteaktig

* IMG_2109.jpg (54.21 KB. 658x600 - vist 203 ganger.)

« Siste redigering: mai 23, 2023, 11:39:24 am av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #513 på: mai 23, 2023, 10:00:01 am »

Jotakk Svein ..bildet av t-1 innsug og ser at selv denne plassering av dyser , så å må det kobles fuelrails med dertil AN 6 kobl. for bensin ... Skal sef. fölge med oppsettet til Anders . Et av problemene ifht. t-1 er toppene er at t-4  hvender mer utover enn oppover . De har jo og större avstand mellom innsugsventiler og tar derfor mer plass  
Eneste lösningen jeg kan se er et annet kjölesystem der innsugstoppen kan snus 180 gr. slik at fuelrail mm., blir hvendt innover istedet . Lite bilde som illustrerer std. FI oppsett ..

* 0.jpg (38.2 KB. 450x600 - vist 194 ganger.)

Mvh/erich

« Siste redigering: mai 23, 2023, 10:13:06 am av Sonic » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #514 på: mai 23, 2023, 10:13:06 am »

Nu er det jo en vanlig 2,0 motor og med gassere som står idag, og ikke 2,4 med EFI.

Og vil tro at jeg muligens får samme problemstilling nu som med EFI: KJØLING
Er det dårligere kjøling bak i motor rom i en cab vs vanlig 1303?

Og vil en evnt Porsche kjøling fungere bedre i en cab enn systemet til CSP?
Har jo lagt opp en ekstern kjøler bak ved girkasse, men er nu høy temperatur, trykket synker noe og dermed "dårligere" smøring

vil jo gjerne kjøre bilen litt i sommer, men akkurat nu vet jeg ikke om man skal kjøre 50+60 mil hjem


* cab luke.jpg (41.88 KB, 450x600 - vist 177 ganger.)

* normal luke.jpg (47.62 KB, 450x600 - vist 176 ganger.)
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #515 på: mai 23, 2023, 12:06:25 pm »

Her ser du løsningen jeg nevnte for deg Stig ang varm motor.

* IMG_2117.jpg (58.08 KB. 800x542 - vist 214 ganger.)

Blir penest med et stanse/press verktøy hvis du eventuelt skal lage hull.

« Siste redigering: mai 23, 2023, 22:58:11 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #516 på: mai 25, 2023, 11:29:20 am »

Takk Svein . noe drastisk kanskje . Oppdatering siste par turer . Motoren har nå gått ca 15-20 mil og temp/trykk lhar ligget på stort sett samme hele tiden .. Först varmkjöring  8-10 km /60-70 gr. , så ut på motorvei med hastigheter på 100-120 ..
Tempen steg ikke ved konstante hastigheter i 100 , lå på samme . Trykket lå på 3-3,5 bar (varm motor og 100  km/t)  Tempen ökte på noen gr. ved roligere kjöring etter motorvei .. Vel hjemme lå oljetrykket på rett under 1 bar . (bilde ) .
Colabokstrixet hjalp noe ved rolig kjöring med hadde ingen effekt på motorvei ! .
Som tidl. nevnt vet jeg jo ikke om plassering av giver er korrekt event. om den ville värt lavere i sumpen ?!

Etter relativt höy hastighet over noen mil kommer det en liten dråpe olje fra pumpelokk , noe som jeg syns er meget akseptabelt .. Finns mange steder disse lekker i innledende faser .. Motoren holder da på å "lösne" og håper ting utvikler seg til det bedre .. Mye effekt over 120 finns og spörsmål om den ikke burde hatt en 3,44 utv. Glad

Mvh/erich

* 0.jpg (36.5 KB. 640x480 - vist 173 ganger.)




« Siste redigering: mai 26, 2023, 17:23:24 pm av Sonic » Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #517 på: mai 25, 2023, 21:54:39 pm »

Da vil jeg tro du har funnet kjøleproblemet Osteaktig
Det er nemlig et ikke eksisterende problem vil nå jeg si. Høres ut som du har satt sammen en fin motor til Stig. Fint oljetrykk ser det ut til og være og🤷‍♂️👍. Her får du en morsom og sterk motor Stig.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #518 på: mai 26, 2023, 17:22:19 pm »

Takk igjen Svein for respons . Som du nevner og kjöring (40 km ) idag tror jag du har rett .. Ringene er nå innkjört forhåpentligvis etter 200 km .... , og tiden inne for å kjöre litt mer aggresivt .. T-4 motorn trenger faktisk  20 km for å komme i temperatur og kanskje en termostat hadde värt bra .. Tenker viderer på dette med kjöling og flytting av oljekjöler fram tror jeg hadde funket bra .. ala Germany ", Putlet rundt i 3 og 4 gear idag , 80-90 km /t og fin temp ..

Mvh/Erich
« Siste redigering: mai 26, 2023, 17:26:32 pm av Sonic » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #519 på: juni 02, 2023, 15:21:57 pm »

Dro sørover igår ettermiddag og ankom Erich ut på kvelden
Og begynte med å gjøre bil klar til avgang mot Norge nu på morgenkvisten
Har hele tiden slitt litt med å få opp bagasjelokk og nu har det helt "løst seg" og klarte ikke å få den opp
Endte med å kutte opp og bra Erich har ekstra bil(er) med deler Blunker
Fikk smurt opp og montert, men får ikke dette "gode kneppet" når man åpner.


* IMG_8160.jpg (79.26 KB, 800x600 - vist 178 ganger.)

* IMG_8161.jpg (87.63 KB, 800x600 - vist 176 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #520 på: juni 02, 2023, 15:30:55 pm »

Er da klar for avgang mot Norge imorgen tidlig:
-Montert gummilist i bakplate og hyller
-Og full tank. Bilen går bra og selv om det ikke ble lang turen synes vi temperaturen holdt seg  bra
-montert støtfanger bak
-Frontspoiler på plass
-Deksler på førersete etter en tur innom salmaker i vinter
 
Samt bagasjerom/lås Sint

blir da 32 mil imorgen tidlig og ny oppdatering
God helg (SCC tour helg Gliser)


* IMG_8156.jpg (78.85 KB, 800x600 - vist 173 ganger.)

* IMG_8165.jpg (86.63 KB, 800x600 - vist 180 ganger.)
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1658
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #521 på: juni 04, 2023, 12:20:18 pm »

Godt å endelig få den hjem tenker jeg. 😎
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #522 på: juni 04, 2023, 14:49:51 pm »

Liten oppdatering : 30 mil på svenske motorveier i 100-110 gikk fint og oljetemp , iflg giver , på 85-95 gr. , oljetryck på 3-3,5 bar hele veien . Stig tok selv båten over på norskesiden og overnattet i Sandefjord . Hjemveien , Sandefjord -Oslo ga merkbart höyere temp og dermed noe senket oljetrykk ..
Motorer har nå gått ca 60 mil og jeg regner den som "innkjört " . Tiden framover vil vise om denne kjölingen holder mål og om den faktiske tempen blir angitt .
Event . forbedringer på dette kan väre frontmontert kjöler ala Porsche m/termostat .
I dette "kittet " fra CSP er det dog ikke mulig å montere "törrsump " uten at visse ting endres .
Det er heller ikke mulig å montere "normal " EFI foruten toppmonterte dyser ..

Mye kan sies om Porsche kjöling på  T-4 og mye er sagt og diskutert . Fakta er iaf. at EFI , med snudde innsug får plass samt at det blir et enklere gass-stag . Det blir og mer plass til ventilasjonsboxen fra CSP . Hvor jevnt den kjöler alle cyl . er jo diskutert men at den kjöler "mer " er sikkert ..
Motoren er til opplysning ikke helt standard , noe höyere komp , 40 mm IDF og en kam på 270 , 9,7 löft ..
Önsker Stig lykke til videre så ser vi utviklingen etterhvert .

Mvh/E
« Siste redigering: juni 04, 2023, 14:56:17 pm av Sonic » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #523 på: oktober 17, 2023, 17:38:26 pm »

Det ble noen turer i sommer, men hadde problemer med varme og ble rundt 120 grader på motorvei, denne gikk raskt ned med kjøring på mindre veier og i lavere fart.
Noen turer til Sandefjord og selvfølgelig mindre turer i området og til og fra jobb

Ble overasket da Erich ikke har TID til cab (eller camper) i vinter Hæ
Og deretter en diskusjon om penger og kostnader, som bare viser at foreningen over "naive og godtroende" har fått ett nytt medlem - undertegnede Trist

Kom da i kontakt med Bård Huseby og han har hatt bilen ett par uker. Hentet på søndag og diagnosen var feil dyser på forgasser og helt feil tenning. Var dette som gjør at motor blir varm. Bilen er nu testet og kjørt og holder seg under 100 grader på motorvei. Har også hatt bilen i dyno og har papirer på 79,5 HK. Den kjører bra, men for lav kompresjon for å gi 100 hk. Og er jo langt unna de 140-150 som var planen

Er nu i tenkeboksen på hva jeg gjør videre og holder kontakten med Bård og ser om jeg får en "slot" på noe med motor i slutten av neste sesong. Men er dyr erfaring har det blitt
« Siste redigering: oktober 17, 2023, 17:54:05 pm av Stig Ham 67 » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1658
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #524 på: oktober 17, 2023, 21:44:42 pm »

Utrolig kjipt å høre at det ikke ble som avtalt Stig.
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #525 på: oktober 17, 2023, 22:42:12 pm »

Huff da, triste greier Sjokkert Sjokkert
Godt dere fant ut av temp problemet da. Men hør med Bård hva han skal ha for og øke komp og skifte kam. Vil nok tippe du også må gå opp til 44mm gassere for og nå målet med 140-150hk.
Hvordan eksos ble det montert?
« Siste redigering: oktober 18, 2023, 13:36:46 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #526 på: oktober 18, 2023, 16:17:53 pm »

Skal ikke kommentere mye, men en sak har flere sider . 2.0 ltr. regnet jag som min og noe Stig skulle ha for å komme på veien i sommer da hans 1600 var utslitt . Tanken var da og kjöre i sommer , siden bytte mot den 2,4 ltr. som det var tiltenkt hele tiden .
Det fine med 2.0 ltr var å få prövd ut kjölesystem /tilpassn. FI , diverse . Hadde ingen forhåpn. hva angår effekt i denne og ikke bygd med det i tanke .

Nvh/E
Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #527 på: oktober 25, 2023, 09:05:55 am »

Motor har en fin kurve og fungerer bra - til en "standard" 2,0 motor
Jeg har varmepotter og CSP eksos ut i hull bak - her er ikke varme tilkoblet ennu.
Er klar over at jeg mister hk med dette oppsettet men har hele tiden vært klar på at jeg vil ha varme - bor jo tross alt i Norge
Har tilbud fra Bård om å starte på nytt og ny motor
Eller jobbe videre med den jeg har og økt til 2366 og 44mm Weber. Vil da gi rundt 125-130 med denne eksos
Fortsatt i tenkeboksen...


* dyno 2,0 T4.jpg (28.52 KB, 450x600 - vist 91 ganger.)
Loggført
Sider: 1 ... 16 17 [18]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!