Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« på: januar 01, 2019, 15:30:57 pm » |
|
Har i alle år kjørt med en superdiff i kassa, vurderer nå ny kasse med en Easthill alu spole. Er det noen som har erfaring med og kjøre med spole på gata her inne? Funker det i praksis eller blir det for stor belastning på kasse/aksler..
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: januar 01, 2019, 17:57:23 pm » |
|
Har i alle år kjørt med en superdiff i kassa, vurderer nå ny kasse med en Easthill alu spole. Er det noen som har erfaring med og kjøre med spole på gata her inne? Funker det i praksis eller blir det for stor belastning på kasse/aksler..
Har brukt spole i maaange år og de eneste gangene du merker noe til den er: - Når du skyver bilen. - Når du gjør skarpe svinger som feks en rundt en rundkjøring. - Når du ikke vinner slalomkonkurransen på SCC fordi du ikke er fullt så raskt rundt 180 graderen. Byttet girolje hver vinter og la ikke merke til ting i oljen som tydet på mer slitasje. Karpiola aksler. Bilen har fortsatt samme kasse og få, om noen, kan skilte med så hard bruk og så lang levetid på en T1 kasse her i landet... eller i verden for den saks skyld. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: januar 01, 2019, 19:22:14 pm » |
|
Er det et kostnadsspørsmål som gjør at du ønsker spole? Ellers ville jeg heller brukt en Quaiffe, Peloquin eller tilsvarende torque byassing diff. Kjempesterk og vio fungere bedre på alt. Eneste ulempe er kostnad på rundt $1200-1500, som er høyere enn spole.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #3 på: januar 01, 2019, 19:53:45 pm » |
|
Takker for svar  Ikke noe kostnad’s spørsmål.. Har en kasse på hånden m/spole og full weddel innmat Så med Kalles ord i bakhodet går jeg nok for den med spole  Kassa er bygd med dette: Klinkenberg Ring & Pinjong 4.125 Easthill alu spole. Utveksling: 1. 3.75 2. 2.17 3. 1.58 4. 1.12 Helt grei gate/race kasse det vel?.. Girskift blir ved +-7000 rpm.
|
|
« Siste redigering: januar 01, 2019, 23:18:56 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: januar 01, 2019, 20:29:04 pm » |
|
Uten å være kasse-ekspert tror jeg det blir veldig høyt turtall på motorvei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: januar 01, 2019, 21:34:08 pm » |
|
Kan jo for morro skyld nevne at en av verdens mestvinnende og suksessfulle banebiler kjørte med spole:  Utvekslingen din ser helt OK ut for en bil med en turtallsvillig NA motor som har lyst å komme seg opp i fart raskt. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: januar 02, 2019, 08:14:56 am » |
|
Hva er egt. forskjellen mellom spole og diff?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: januar 02, 2019, 09:26:13 am » |
|
Spole er helt stiv; dvs høyre og venstre hjul spinner likt. I en sving har ytterhjulet mye lenger vei å gå, og derfor bruker man diff (differential) for å kunne la hjula rotere med forskjellig hastighet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: januar 02, 2019, 09:49:05 am » |
|
Utvekslingen ser "helt grei ut". Eneste er vel valget av 3/4 gir som gjør at 4. gir er tyngre å dra rundt etter giring enn 3. gir. Du ser droppet komme lenger ned. Din bil? Har du effektkurve på lager?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #10 på: januar 02, 2019, 13:27:12 pm » |
|
Utvekslingen ser "helt grei ut". Eneste er vel valget av 3/4 gir som gjør at 4. gir er tyngre å dra rundt etter giring enn 3. gir. Du ser droppet komme lenger ned. Din bil? Har du effektkurve på lager?
Min bil ja.. Har ikke kurven her nå, men mener maks moment ligger i området 4600 rpm...
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: januar 02, 2019, 13:34:56 pm » |
|
Utvekslingen ser "helt grei ut". Eneste er vel valget av 3/4 gir som gjør at 4. gir er tyngre å dra rundt etter giring enn 3. gir. Du ser droppet komme lenger ned. Din bil? Har du effektkurve på lager?
Min bil ja.. Har ikke kurven her nå, men mener maks moment ligger i området 4600 rpm... Kunne sikkert hatt litt kortere 4. gir, men funker nok fint. Er vel 195kmt eller noe i 4. på 7000. Så lenge det er noe effekt og moment igjen over 5000 så er det jo bankers.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|