mars 29, 2024, 06:28:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dårlig selvoppretting og retningsstabilitet  (Lest 3740 ganger)
AndreasH
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« på: januar 02, 2019, 06:05:29 am »

Hei
Har en boble 1302s 1972 som jeg har tenkt å kjøpe.
Noen av feilene på EU kontroll var dårlig selvoppretting og dårlig retningsstabilitet.
For en som skrur det meste selv, kan dette være en store eller dyr sak å fikse? eller er det bare slitte deler? eventuelle forslag til hva det kan være?

Takk for alle svar
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: januar 02, 2019, 08:27:10 am »

Kan være skader eller skjevhet i forstilling som er grunnen, men mest sansynlig har noen byttet eller  juster på noe. Uansett trenger den nok en FWA ( justering av hjulvinklene)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: januar 02, 2019, 08:29:42 am »

Kan være mange ting, men veldig få av disse er spesielt dyre. I alle fall sammenliknet med en "moderne" bil... Jeg ville satset en hundrings på styresnekka di. Så en femtilapp på hjulvinkler som det foreslås her.

Dersom bilen har vært i en kollisjon og rammehodet er skjevt, kan det bli mer omfattende, men det vil en forstillingskontroll avdekke.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 02, 2019, 09:44:48 am »

Tror jeg følger Grelland når det gjelder tips rundt styresnekka. Sjekk dette først.

Trettennullto her på forum har nettopp byttet sin, så kanskje han kan komme med tips.

(Regner med at det var riktige dekktrykk rundt om og at støtdempere og styredemper ikke er utslitt(e))

Mange bobler kjøres med litt i overkant gamle dekk. Det kan også være en faktor...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: januar 02, 2019, 15:18:01 pm »

Ja har byttet snekke to ganger. Men det har vært pga 180 grader dødgang på originalsnekka, og den jeg kjøpte brukt for tyve år siden begynte å klype. Når jeg skrudde den ut kjente jeg at den var meget dårlig stand.. Hakkete og fæl over 360 grader fra null. Men selvoppretting var ok i utgangspunktet. Nå satt jeg i ny snekke fra HotShop, men pga snø har jeg ikke fått testa om kjøreopplevelsen er anerledes.
Så er det en "hjelpesnekke" festet på motsatt innerskjerm. Den har en foring i seg som og blir slitt. Meget enkelt å bytte hvis du har tilgang på en presse.
Har forøvrig bytta alle forstillingskomponenter ink fjærbeinslagere og styredemper.
Når noe av dette blir godt slitt, så har forstillingen på 02/02 en tendens til å riste i rattet og oppføre seg generelt dritt.
Men alt er lett å bytte selv hvis du har litt verktøy, fjærklemme og kuleavdrager.
Og seff viktig med en to/fire hjuls kontroll etterpå.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #5 på: januar 02, 2019, 15:26:27 pm »

100 spenn på hjulvinkler Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: januar 02, 2019, 22:21:22 pm »

Ja, hvis det ikke klyper og styringa er lett og fin vil jeg og sjekket hjulvinkler. Det er nok ikke få bærekuler og endeledd som har blitt byttet gjennom tiden, og det skal godt merkes og måles for å få det på identisk plass hver gang.

Men kan og være skade på forstilling/stag/bærearmer etter mye hard bruk.   
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: januar 06, 2019, 21:20:29 pm »

På balljoint-forstillinger har det vært endel balljointer som har gått for tregt, bør sjekkes på din også.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 02, 2019, 21:48:41 pm »

Er den senket foran? Når man senker 1302 i fronten så mister man fort litt castervinkel og det kan gå utover selvopprettinga. Hvis man ikke kompenserer med stabstag eller caster foringer (eller begge deler).
Har også opplevd at koblingen mellom rattstammen og styresnekka har gått ut over dette hvis leddene i denne er stive.
Har også hatt et skeivt fjærbein på 1302. Dette påvirket også selvopprettingen.
Styresnekka som flere har nevnt kan også være en årsak. Det kan jo være at den er justert for stramt.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: februar 04, 2019, 16:13:46 pm »

Hjelpesnekka ville jeg sett på. Og når det gjelder skjelving i rattet så er indre foring på bærearmen synderen. Bytt til massiv gummiforing slik som på senere 1303. Firehjulskontroll er nok også smart å gjøre. Bare skift alle slitedeler først.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!