september 18, 2019, 21:57:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slange under forgasser og hull i fordeler  (Lest 954 ganger)
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« på: mai 12, 2019, 19:58:17 pm »

Driver å feilsøker litt på bobla da den ikke vil gå skikkelig.
Det stikker ut en slangestump på røret under forgasseren. Jeg mener det sto en skrue i enden på slangen tidligere for å blokkere den, men oppdaget under feilsøkinga at den ikke var der nå. Satte derfor inn en ny skrue der. Skal det være det? Har sett på bilder av bobler med annet luftfilter at det går en slange derfra og opp til filteret.

Ser også at det er et hull i bunn av fordeleren. Skal det være det?
Ja, jeg er nybegynner og grønn på mekking.

* EE4596BB-7C90-4861-AE4B-C6137FD61CE8.jpg (31.6 KB. 337x600 - vist 52 ganger.)


* A073E77C-D377-48CF-8A4E-6FACD4A73629.jpg (47.49 KB. 337x600 - vist 62 ganger.)

Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5503
Bosted: Ski i AKERSHUS



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 12, 2019, 21:19:00 pm »

Legg ut et par bilder til av motoren, gjerne  hele motorrommet samt fordeler sett fra siden hva er motornummeret ditt (-Bokstaver foran nummeret osv)



Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 12, 2019, 23:01:28 pm »


* 23712ED2-0620-47E8-9FEF-8AD7FCE336F0.jpg (43.78 KB. 337x600 - vist 41 ganger.)

* 14358319-C076-4C54-9ED2-48A3711E2544.jpg (42.49 KB. 337x600 - vist 44 ganger.)

Loggført
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 12, 2019, 23:04:20 pm »


* A01EACFC-2A6F-4B8D-9CB6-69F4B7B16A92.jpg (46.67 KB. 337x600 - vist 50 ganger.)

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1627
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: mai 13, 2019, 17:37:29 pm »

Her var det en merkelig blanding av deler, ja  Osteaktig
Ser ut som noen har borret et nytt hull i fordeleren for å få inn ledningen fra kondensatoren. Den skal normalt inn i hullet i bunn av fordeleren.
Men det skal virke slik det er nå, og hullet i bunn kan tettes.
Det som jeg stusser mer på er at du har et høyt fordelerlokk på den fordeleren. Normalt er det lav rotor og et lavere fordelerlokk på de uten sentrifugalregulering. Og siden det er en AD motorkode skulle du hatt en helt annen fordeler med sentrifugaljustering, og da er fordelerlokket riktig til den fordeleren du ikke har  Blunker

Har du bilde av rotor, og ser det ut som den kan rekke opp til kullstiften i senter av fordelerlokket?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 13, 2019, 18:36:02 pm »

Hei! Setter stor pris på litt hjelp Glad
Ser ut som den rekker opp i den ja.
Tenkte å kjøpe ny kondensator og nye pluggkabler, men kanskje jeg bør kjøpe ny fordeler også..?
Hvilken anbefales?

* 9CAB874C-7106-477B-A312-4BABAC730345.jpg (39.96 KB. 337x600 - vist 31 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: mai 13, 2019, 21:29:28 pm »

Ville prøvd å fått tak i en brukt originalfordeler i grei stand. Satt i ny stift, kondensator, rotor, fordelerlokk, og pluggkabler. Nye std kina fordelere er bare dritt.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1627
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: mai 13, 2019, 22:05:00 pm »

Jeg vil også anbefale brukt originalfordeler, ja.
Hvordan oppfører motoren seg når du sier den ikke går skikkelig? Startproblemer, tomgangsproblem, akselerasjonproblem?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 14, 2019, 07:58:38 am »

Jeg har hatt bilen i litt over 3 år og motor har gått som en klokke hele tiden. Bytta plugger og pluggledninger da jeg kjøpte den, har ikke gjort stort med motor etter det, bortsett fra oljebytte en gang. Har kjørt ca 300 mil i året.
I høst begynte den plutselig å fuske veldig ved gasspådrag, hoppet framover som en kenguru, men oppførte seg normalt på tomgang. Bilen ble da satt unna fram til nå.
Det jeg har prøvd nå er å bytte tennplugger, stift og bensinfilter. Nå er den ikke god på tomgang heller, og vanskelig å starte.. Har prøvd forskjellig ting etter det, men jeg vet jo egentlig ikke hva jeg driver med :-)
Må vel derfor starte helt på nytt..
Hvordan vet jeg at en eventuelt fordeler passer til min motor? Kan jeg ikke heller kjøpe nytt lokk, kondensator mm til den fordeleren jeg har i og med at den egentlig har fungert fram til nå?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1627
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: mai 14, 2019, 09:27:15 am »

Så lenge den har fungert greit nok for deg er det ikke noen stor grunn til å bytte, men motoren ville gått bedre med en riktig fordeler.
Symptomene du beskriver, høres mer ut som er forgasserrelatert. Første jeg ville sjekket er akselerasjonspumpen. Kommer det en sprut med bensin oppi forgasseren når du gir gass?
Og er det ca 0,3-0,4mm åpning på stiftene ved full åpning?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mai 14, 2019, 09:56:08 am »

Skal sjekke om det kommer bensin.

Kan jeg bytte til denne fordeleren?: https://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/10218-fordeler-009-uten-vakum
Og hva gjør jeg eventuelt med røret til vakuumklokka dersom jeg bytter til en fordeler uten vakuum?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: mai 14, 2019, 11:17:33 am »

Behold vakum fordeler, det fungerer mye bedre på din motor.
Jeg synes det høres ut som 95 oktan bensin som har lagt igjen vann/avleiringer i flotørkammer.
Du kan skru ut tappeskruen  på siden av flotørkammeret, da kommer du til hovedysen gjennom tappehullet. Skru den ut og blås den ren. Og bytt motorolje på hver 300-500 mil.
Superviktig..
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6033
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: mai 14, 2019, 12:11:52 pm »

Skal sjekke om det kommer bensin.

Kan jeg bytte til denne fordeleren?: https://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/10218-fordeler-009-uten-vakum
Og hva gjør jeg eventuelt med røret til vakuumklokka dersom jeg bytter til en fordeler uten vakuum?


Som sagt et par ganger tidligere, behold originalfordeleren; disse kina-greiene er ikke spesielt bra. I alle fall ikke de uten vacuum (som denne 009-kopien)
Loggført
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 14, 2019, 12:21:35 pm »

Ok, takk for svar.
Fint om noen kan vise på et bilde hvor tappeskruen på siden av flottørkammeret er..:-)

Når det gjelder fordeleren da, bør jeg da gjøre følgende:
1. Tette hullet i bunn av den?
2. Kjøpe ny stift?
3. Nytt lokk og rotor? Hvilke i tilfelle?
4. Nye pluggledninger?
5. Ny kondensator?
6. Hva med vakuumklokka? Er det noe som kan gå i stykker? Hva er hensikten med den egentlig?

Takker igjen for god hjelp:-)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1627
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: mai 14, 2019, 15:12:58 pm »

1: Kan gjøres, men siden du har kjørt slik i tre år er det nok ikke hovedfeilen din.
2: Viss du akkurat har byttet, er den nok fortsatt i orden. Men dobbeltsjekk justeringen/åpningen på den (0,3-0,4mm)
3: Viss det er dette du har kjørt med, er det nok riktig. Bare litt sjelden kombinasjon med lav fordeler og høyt lokk. Men sjekk inni lokk om det er retn og pent.
4: De du har ser skitne ut, så mulighet for overslag er nok til stede.
5: De kan gå i stykker, men ikke kun under akselerasjon. Så jeg tipper den er i orden.
6: Den tester du ved å suge i røret samtidig som du ser om det er bevegelse nedi fordeleren. Setter du tungen mot røret, skal den holde posisjonen helt til du fjerner tungen igjen. Kan bli lekkasje i disse. Den justerer tenningstidspunktet litt alt etter hvor mye vakum det er i forgasseren/innsuget.

Tappeskruen er den "messingbolten" under all skriften på venstre side av forgasseren.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mai 14, 2019, 22:49:04 pm »

Den er grei :-)
Skal oppdatere når jeg har fått fart i den igjen. Glad

Men en siste ting; hva med den slangebiten under forgasseren ? Se bilde øverst.
Skal den bare være blokkert?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #16 på: mai 15, 2019, 12:25:33 pm »

Ja, det er muligens vakum uttak som går opp til luftfilteret for å styre varmluft spjeld, men ikke til filteret du kjører med nå.
Den motoren har vel vert fabrikkoverhalt i sin tid, da det er nagla fast ny motorkode på blokka, eller tar jeg feil?
« Siste redigering: mai 15, 2019, 12:29:46 pm av TrettenNullTo » Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: mai 17, 2019, 07:37:44 am »

Det er ikke originalmotoren ihvertfall, da bilen er en spareboble fra 1975, 1200.
Har sett noe på forumet her at en tidligere eier har kjøpt motoren fra en på forumet her.
Den er ganske sprek når den virker Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!