mars 29, 2024, 13:51:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøpt meg boble med mangellapp, men var et prosjekt.....  (Lest 2928 ganger)
morteny0
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Haugesund


Old vw never die, They only get lower.


Vis profil
« på: mai 26, 2019, 01:15:09 am »

Heisann, har kjøpt min første boble som skulle være en enkel mangellapp... Men istedenfor ble det en prosjekt bil da det viser seg og være meget mange problemer.  ( Bilen er en : VW 1300 LS )

Det største problemet er at bilen ikke går på tomgang og lekker bensin, Både fra bensinpumpe og fra ( Luftsiden??? ). legger ved bilder.

Lurer også på hvilken eksos som er på bilen?, Er det bare et bråke eksosanlegg eller er det noe mer ytelse utover dette, de har jo ødelagt baken på bilen med og skjere ut til eksos, jeg kunne tenke meg originalt men var litt kjapp på avtrekkeren og så tydeligvis ikke nøye nok på bilen.

Utenom dette er det lekkasje fra drivaksling en plass, der det lekker girkasse olje, skal det være olje i akslingen eller er det da girkassen det leker fra?

Hvordan er styrepumpe og bytte?, denne lekker også.


Takk for alle svar som kommer og er seriøse, da jeg er ny på boble og vil helst ikke begynne uten og ha en liten peile pinne på hvor problemene ligger.


* Bensin lekkasje..jpg (94.37 KB, 800x600 - vist 309 ganger.)

* 60814714_408228836698962_2092183229644668928_n.jpg (87.59 KB, 800x600 - vist 228 ganger.)
« Siste redigering: mai 26, 2019, 01:20:22 am av morteny0 » Loggført

Å ødelegge en original boble med og skjære ut ting og modifisere slik at man ikke får det originalt igjen uten mye jobb og kostnader skulle vært en heftig straff for.
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mai 26, 2019, 07:39:06 am »

Heisann og gratulerer med boble! Det er ikke sikkert at det er så mye feil som man skulle tro. Jeg ville konsentrert meg om tomgangen først. Har den vært dårlig hele tiden eller kom det etter at du begynte å bruke den? Ser ikke ut som det er bensinlekkasje på bildene, mer som olje fra underkant bensinpumpa. Sjekk at den ikke trekker falsk luft noe sted. Hvor holder du til?
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: mai 26, 2019, 09:25:54 am »

Heisan og grattis med bil. stor ring og stor pil. Er denne på oljepåfylling eller skjøt på innsug. Oppe / nede.
Oljepåfylling kan lekke litt i den svarte boksen og eller under denne. Min har rustet hull i under der.
Sitter en mutter nedi der som kan være vanskelig å få løsnet. Ingen krise dersom det bare er litt svetting.

Liten ring og pil. Hender det lekker litt ut av bensinpumper der. Som en kjapp løsning kan man gjøre skikkelig rent. Legge på litt pakningssement om kvelden for eksempel slik at dette får tørket før oppstart.

Innafor den store fjæra på gasser sitter en rund sak med kabel på. Denne skal det klikke i når du slår av å på tenning.
har bilen stått en stund er rens / blåsing av dyser i gasseren ofte en god start.
Alder på bil og tilholdssted på deg er noe som kan hjelpe. Kanskje noen bare kan stikke innom se på`n.
Lykke til  dette ser ikke svart ut.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
morteny0
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Haugesund


Old vw never die, They only get lower.


Vis profil
« Svar #3 på: mai 26, 2019, 13:38:29 pm »

Heisann og gratulerer med boble! Det er ikke sikkert at det er så mye feil som man skulle tro. Jeg ville konsentrert meg om tomgangen først. Har den vært dårlig hele tiden eller kom det etter at du begynte å bruke den? Ser ikke ut som det er bensinlekkasje på bildene, mer som olje fra underkant bensinpumpa. Sjekk at den ikke trekker falsk luft noe sted. Hvor holder du til?

Hei, holder til i haugesund. Når jeg starter opp bilen kan man tydligt se at d renner bensin, gammle eiger sa det kun var tenning som måtte justeres for tomgangen,  den stillte vi med tenningslampe å d ble litt bedre, men som du sier virker deg som falsk luft i ene enden, men det som beskymrer meg er ved bensinpumpe, den koster ikke mange kronene men alltid kjekt og finne ut faktisk problem istede for og kjøpe nytt med engang 😁

Tror muligens jeg har en video av lekasjene mens bilen er igang. Skal få sitt på det ikveld om jeg ikke klarer og legge det ut 😁
Loggført

Å ødelegge en original boble med og skjære ut ting og modifisere slik at man ikke får det originalt igjen uten mye jobb og kostnader skulle vært en heftig straff for.
morteny0
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Haugesund


Old vw never die, They only get lower.


Vis profil
« Svar #4 på: mai 26, 2019, 14:34:28 pm »

Liten oppdatering idag, funne hull i mansjett/slangen.

Men enting til jeg stusser på, ser ut som en vakumslange som går fra forgasser og skal inn på en vakumklokke på tenning om jeg ikke tar feil, hvormye kan det øddlegge at de har satt på en uten og kun blendet vakumslange?🤔


* IMG_20190526_145935.jpg (64.81 KB, 800x600 - vist 216 ganger.)

* IMG_20190526_152645.jpg (55.18 KB, 450x600 - vist 211 ganger.)
Loggført

Å ødelegge en original boble med og skjære ut ting og modifisere slik at man ikke får det originalt igjen uten mye jobb og kostnader skulle vært en heftig straff for.
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mai 26, 2019, 16:41:44 pm »

Det er nok satt på fordeler som ikke er vakuumstyrt. Dersom tenningen øker med turtallet fungerer det nok som det skal. Burde vise rundt 32 grader på 3000 omdreininger om jeg ikke husker feil. Fiks lekkasjen på innsuget, så burde tomgangen bli bedre. Hvor lekker det bensin på pumpa? Bensinfilteret burde du flytte ut av motorrommet etterhvert. Minst mulig lekkasjepunketer er lurt..
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: mai 26, 2019, 19:38:55 pm »

Viss det kommer bensin ut av bensinpumpen der du har ringet inn, er nok pumpemembranen sprekt og annen pumpe er løsningen.
Lakkasje fra drivakselmansjetter er også vanlig, så giroljelekkasjen vil jeg tro fikses med en slik:
 https://dalhems.no/no/p/284e295f3c9c4bbcb9255076330b6df5/drivakselmanskjett-delelig-uten-monteringssett
og et monteringssett:
https://dalhems.no/no/p/28706dcfed6f4d3c95d879408fb1cde1/slangeklemmer-til-drivakselmanskjett
Er giroljen som renner ut og smører hjullager, så sjekk oljestand på girkasse etterpå.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: mai 26, 2019, 22:09:59 pm »

Hvis membran i pumpa er sprekt , kan det være fare for bensin i olja.
kjenn og lukt på olja på peilepinnen, er den tynn, lukter bensin og mye friksjon når du gnir oljen mellom fingra så bytt den i samme slengen som pumpa.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
morteny0
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Haugesund


Old vw never die, They only get lower.


Vis profil
« Svar #8 på: mai 28, 2019, 03:14:25 am »

Svar til alle, virker som pumpa lekker gjennom hullet som orginalt som er på baksiden så er nok noe inni som ikke er helt som det skal.

Når det kommer med drivakslingen lekker denne kun når biler er heist opp på bukk, når den står nede lekker den ikke. Snodige saker. Men får bytte alt for og være på sikkre siden.
Loggført

Å ødelegge en original boble med og skjære ut ting og modifisere slik at man ikke får det originalt igjen uten mye jobb og kostnader skulle vært en heftig straff for.
morteny0
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Haugesund


Old vw never die, They only get lower.


Vis profil
« Svar #9 på: mai 28, 2019, 15:22:00 pm »

Hvis membran i pumpa er sprekt , kan det være fare for bensin i olja.
kjenn og lukt på olja på peilepinnen, er den tynn, lukter bensin og mye friksjon når du gnir oljen mellom fingra så bytt den i samme slengen som pumpa.

Det sa også min far, og jeg syns oljen så tynn ut og luktet bensin. har også hatt av bensinpumpe og satt den på igjen og prøvd og sitt med et kamra bak, ser ut som den lekker i alle ender.
Ny pumpe ligger i handlekurven. Så nå blir det oljeskift etter ny pumpe er montert!

Kan også oppdatere til de over som sendte meg link til mansjett, det var helt topp for det ser faktisk ut til og være mansjetten som lekker, så den også havnet i handlekurven!

Takker for alle flotte svar.

Og legger med 1uke gammelt bilde av bilen, deilig og ha en fin garasje og skru i gjør jobben mye kjekkere!


* 61547462_625187527892838_150502702093172736_n.jpg (64.21 KB, 800x600 - vist 166 ganger.)
Loggført

Å ødelegge en original boble med og skjære ut ting og modifisere slik at man ikke får det originalt igjen uten mye jobb og kostnader skulle vært en heftig straff for.
morteny0
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Haugesund


Old vw never die, They only get lower.


Vis profil
« Svar #10 på: mai 28, 2019, 15:29:45 pm »

Det er nok satt på fordeler som ikke er vakuumstyrt. Dersom tenningen øker med turtallet fungerer det nok som det skal. Burde vise rundt 32 grader på 3000 omdreininger om jeg ikke husker feil. Fiks lekkasjen på innsuget, så burde tomgangen bli bedre. Hvor lekker det bensin på pumpa? Bensinfilteret burde du flytte ut av motorrommet etterhvert. Minst mulig lekkasjepunketer er lurt..

Ja tenning økte ved turtallet, ja håper også at den vil fungere bedre ved nye insugsmuffer, så disse er i handlekurven.

Gledes til at den går skikkelig nå slik at jeg kan få prøveskilter og kaste min far bak rattet, vekke hans ungdomsminne igjen da boble var hans første bil Glad
Loggført

Å ødelegge en original boble med og skjære ut ting og modifisere slik at man ikke får det originalt igjen uten mye jobb og kostnader skulle vært en heftig straff for.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!