mars 28, 2024, 19:20:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300cc kompressor  (Lest 2607 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: juni 10, 2019, 00:46:20 am »

Siden jeg er stor fan av prosjekttråder, og ønsker å gjøre mitt for å holde litt liv i dette utmerkede forumet, lager jeg en prosekttråd på et nytt prosjekt jeg har begynt å pusle litt med.

Utgangspunktet er at jeg lenge har hatt lyst på en eller annen form for overladning i Ghian, men fant tidlig ut at da må jeg først ha full kontroll på tenning og fuel, så derfor har jeg etterhvert fått en del erfaring med EFI. Har nå 4. versjon av sprut i Ghian.

På fuel-siden har jeg vært innom sentermontert spjellhus med plenum plassert bak viftehus; motorsykkelspjellhus, enkle spjellhus på hver siden, og nå de siste 3-4 årene har jeg kjørt med ITB (eller individuelle spjellhus) fra VW Speedshop.

På tenningssiden har jeg prøvd Ford EDIS, COP, og nå kjører jeg med LS2-coiler i wasted spark modus.

Har hele tiden brukt Megasquirt, og nå kjører jeg med Microsquirt-varianten.

Så man kan sikkert si mye om mine motorbygger-evner siden jeg stadig legger ut om mine ras, men jeg føler vel jeg har bedre kontroll på elektronikken, enn mekanikken Blunker Man lærer så lenge man lever.

Så over til dette prosjektet.

Jeg har lenge planlagt et turbo-oppsett på oxyboxeren, og har samlet på meg en del deler, men har etter hvert kommet til at så lenge oxyen funker, så liker jeg karakteristikken på den den veldig godt. Bra bunndrag, og litt sprut på toppen gjør den veldig morsom å kjøre, og jeg er redd det blir litt "over the top"  med turbo på den; da jeg har i utgangspunktet ca 150 hk i den nå; og med 1 bar overlading er det teoretisk 300 hk. Ikke spesielt gatevennlig, er jeg redd.

I høst la Mario Velotta som driver the dub shop ut noen viedosnutter av sin 1600 med amr500 kompressor, og da ble jeg litt inspirert til å gjøre noe tilsvarende.

Alex i sin 181 har jo kjørt med en slik en stund, og ser ut til å ha mye more med det Glad

Så da det dukket opp en rett priset amr500 kompressor her i våres, slo jeg til, og så begynte jeg å lese meg opp litt på hvordan man skal få noe sånt til å funke på gata.

Jag har kommunisert litt med Mario, og han rapporterer det som så mange andre har erfart; nemlig at disse kompressorene ikke er spesielt effektive; dvs de generer mye varme i tillegg til å komprimere luften (dvs du vil alltid få varme når du komprimerer luft men noen er bedre enn andre).

Jeg har sett en del prosjekttråder hvor man drar i gang og tror dette er enkel bolt-on power, men glemmer at man må ha stålkontroll på både fuel og tenning og det ender enten med at det raser pga tenningsbank eller at man får store problemer med varme.

Et kjapt søk i nærområdet resulterte i at det ser ut som jeg får tak i en 1300 dobbeltport motor fra en 1302 (ikke -s), og det tenker jeg kunne vært en bra utfordring å ha som utgangspunkt.

De fleste bygger jo på 1600 som basis, men det er jo bare noe sånt som 4 hk mindre i en 1300, så jeg tenker at det kan hende det vil funke helt fint så lenge amr500 kompressoren er laget for enda mindre motorer i utgangspunktet.

Jeg har vel som målsetning å komme oppunder 100 hk, men det som er litt av bakgrunnen for dette prosjektet er at kompressorer av denne typen har en overladnings-kartakeristikk ala dette:

* kurve.jpg (22.32 KB. 800x487 - vist 200 ganger.)


Og det betyr at forhåpentligvis vil momentkurven bli noe flatere i det lave registeret enn det oxyen har:

* oxy.jpg (27.25 KB. 743x456 - vist 228 ganger.)


Slik at det om mulig blir enda mer morsomt å kjøre litt aktivt Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: juni 10, 2019, 01:05:14 am »

Planen er da per nå som følger:

-1300 dp motor "blueprinted"
-Standard veiv, råder og stempel/sylindre
-full-flow som koples til eksisterende eksterne kjøler
-standard topper som portes av undertegnede
-1:1.4 vipper
-stivere ventilfjører
-CB sine Fuel injection end pieces
-Sentermontert spjellhus (muligens DBW fra TMBryhn)
-Eksisterende Microsquirt ECU
-Crank trigger LS2 tennings-system styrt av Microsquirten
-Eksisterende 42mm CSP python eksos

Så de mer usikre valgene
-Kompresjon?
-Kam?
-Utveksling på kompressoren?
-Kjøling av ladeluften?

Foreløpig har jeg kikket litt på denne kompressoren, og ser at max rpm på kompressoren er ca 16000 rpm, og siden overladningen er en direkte funksjon av rpm kan man lage en graf som viser sammenhengen mellom potensiell overladning, rpm og utveksling:

* chart.jpg (22.53 KB. 607x364 - vist 208 ganger.)


Hvis jeg tar utgangspunkt i max turtall på 1300'n på ca 5000rpm vider grafen en max overladning i området 13 psi med 3:1 i utveksling.

Utfordringen blir å sørge for å få bort så mye som mulig av varmen som genereres.

Så jeg har tenkt å bruke en luft-vann intercooler, og da må jeg legge opp en radiator i front med vannrør bak til intercooleren.

13 psi er oppunder 1 bar overladning, men jeg tror ikke det er realistisk med tanke på varmen, så tenker jeg legger meg på et sted mellom 8 og 10.

Så dette er vel omtrent så langt jeg har kommet i øyeblikket, så jeg er åpen for innspill og kommentarer Glad

Dette kommer til å ta tid, men det er man jo vant med når det gjelder mine prosjekter...

Her er et bilde av kompressoren, forresten:

* 20190522_180902.jpg (41.35 KB. 551x483 - vist 261 ganger.)


« Siste redigering: juni 11, 2019, 07:53:01 am av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: juni 10, 2019, 21:30:50 pm »

Dette blir spennende å følge med på.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2019, 21:30:36 pm »

Når det gjelder grafen, er ikke hvor mye du får i overladning også avhengig av volumet på motoren?
Eller er grafen for en 1300 motor 🤔
Har selv en Judson supercharger jeg skal montere på originalmotoren min (1200)
Og den kompressoren er vist ubrukelig på en 1600 motor pga at den da vil gi veldig lite overladning (uten å øke turtallet på kompressoren, noe som den vist ikke tåler pga varmen)
Følger spent med her 👍
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juni 11, 2019, 21:38:29 pm »

Grafen er ved et gitt volum, ja. Og når jeg gikk inn i regnearket for å lage en graf som viste 1600cc så viser det seg at jeg allerede hadde lagt inn 1600...

Så korrekt graf for 1300cc er her:

* sc 1300.jpg (29.66 KB. 800x492 - vist 240 ganger.)


Så det ser ut som jeg oppnår 19 psi ved en utveksling på 3:1 og 5300 rpm Glad

Til sammenlikning er dette 1600:

* sc 1600.jpg (29.42 KB. 800x493 - vist 233 ganger.)


Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: august 21, 2019, 14:34:14 pm »

Så flere med kompressor på SCC i år, flere løsninger, fra moderat til race :-)

Har vurdert det samme på Bajaen, 1200 motor som kunne trengt litt mer kraft, har sett noen andre bygg, men der ser det ut til å være mindre viktig med nøyaktigheten av bensin/tenning, men det beror vel på at effektuttaket er moderat, og ikke det nivået du ønsker å oppnå.

Skal prøve med en AMR300 siden jeg har 1200 og bare ønsker litt mer trekkraft....har begrensinger på kubikk, siden bilen skal på Mongol Rally 2020
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!