mars 28, 2024, 16:12:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lekkasje i master cylinder  (Lest 2385 ganger)
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« på: juni 18, 2019, 13:01:09 pm »

Hei
Oppdaget helt tilfeldig i dag at det var fuktig rundt gasspedalen. Eneste mulighet må være lekkasje fra master cylinder. Jeg har lyst til å prøve å fikse den gamle cylinder istedenfor å kjøpe ny. Det finnes vel et rep-sett å få kjøpt så jeg kan få byttet pakninger etc. Først må jeg få løs denne cylinderen og få den opp på arbeidsbenken. Er takknemlig hvis noen har gjort dette før meg og kan gi meg noen tips om 1. hvordan få løs master cylinder og 2. hvordan fikse den. Dette er en VW T1 1960 singel master cylinder. 


*  (97.48 KB, 707x600 - vist 174 ganger.)
Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: juni 18, 2019, 13:23:06 pm »

Tøm bensintanken og bremseveske reservoaret.
Jekk opp Bobla og ta av høyre hjul. Da kommer du lett til bensinslangen mellom tank og røret som går inn i tunellen.
Løsne bensinslangen fra bensintanken, koble av tankmåler hvis du har og skru løs og fjærn tanken, 4 stk M8 bolter.
Da har du orkesterplass til pumpa.
Skru løs bremserør, (11mm nøkkelvidde https://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/ring-og-bremserornokler-lose/ringnokkel-bremserornokkel-1)
og trekk ut tilførsel fra reservoar.
Løsne klipsen som holder staget fra pedal inn i pumpa og ta den vekk.
Skru løs master, to bolter M8 tror jeg.
Trekk ut pumpa.
Er det gravrust i pumpa hadde jeg kjøpt ny.
Pass på at du har 1mm eller to med klaring mellom staget fra pedalen og pumpa når alt er montert på plass igjen, er det for trangt så vil bremsene henge på.

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: juni 20, 2019, 14:31:01 pm »

Har nå ordnet meg med orkesterplassen. Neste jeg lurer på er:
1. Ledningene til bremsebryteren som sitter på master - Hvordan er disse festet, er det noe knep for å løsne dem?
2. Klipsen som holder staget fra pedalen - Finner ikke noe klips, kan du beskrive nærmere?
3. To bolter som holder pumpa - Hvis du ser på bildet, finnes disse to boltene bak den grå matta der staget går?
4. Tilførselen fra bremsebeholder ned i pumpa - Er det bare å trekke den ut eller må jeg dra opp den gummiproppen som sitter på master?

Takker for veiledning.


* master.JPG (76.24 KB, 620x600 - vist 178 ganger.)

* master2.JPG (100.48 KB, 746x600 - vist 184 ganger.)
Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: juni 20, 2019, 14:43:18 pm »

Foreslår at du skaffer deg en Heynes-manual; de er veldig intuitive i forhold til hvordan slike jobber skal gjøres.

Roy
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: juli 03, 2019, 23:28:45 pm »

1. Ledningene på bremsebryteren er bare å trekke av bryteren, etter å ha dratt gummihetta av bryteren.
2. Sjekk manual, jeg husker ikke i farta.
3. Ja, riktige bolter.
4. dra slangene ut av gummien.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!