mars 29, 2024, 01:09:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremse problem.  (Lest 5247 ganger)
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« på: juni 20, 2019, 20:10:28 pm »

60 mod boble.

Ikke brukt i sommer uten om en tur. byttet til dobble forgassere, skiftet skiveband. justerte bremsene, men måtte trykke god del inn for dem tok. båttna jeg pedalen bråbremset den, men etter en liten kjøre tur så ble bremsen dårligere, så til slutt så måtte ha pedalen HELT i bunn så tok den litt. prøvde se etter lekarsje, alt så tørt ut.. så tenke jeg byttet master sylinderen.  Prøver å lufte bremsen. ingen forandring i pedalvandring og det kommer litt veske ut bak høyre. men ingenting venstre bak.

Noen tips jeg kan feilsøke videre?  har plagdes med ett eller annet hele tiden siden jeg kunne begynne med den.. og tålmodigheta begynner bli slitt.. vil kjøre!!!
Loggført

1960 Vw bobble
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #1 på: juni 21, 2019, 05:15:57 am »

Bytt bremseslanger. Det hender at de sveller innvendig over tid, har opplevd dette selv.
Loggført
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: juni 21, 2019, 05:17:39 am »

ser den, men dem ble byttet i fjor. så håpe dem varer lenger.
Loggført

1960 Vw bobble
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: juni 21, 2019, 05:27:03 am »

Men har biltema slanger som passer 60 mod boble? tenke bare for å teste.
Loggført

1960 Vw bobble
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #4 på: juni 21, 2019, 07:51:20 am »

Kommer det ikke væske ut ved lufting har du luft i systemet, eller en helt kaputt masterpumpe eller tom bremsevæskebeholder.
Tett mellom bremsevæskebeholderen og masterpumpe?
Begynn å lufte allerede ved masterpumpa.
Loggført

Ikke alltid
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: juni 21, 2019, 08:14:20 am »

Master sylindern byttet jeg ut. og tømte væskebeholderen og tok ut røret og tok trykkluft der.. det er åpent. og ser det drypper bremseveske der når jeg har full tank.  Ja skal prøve å starte å lufte fremme i dag. se om det blir noe endring.
Loggført

1960 Vw bobble
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: juni 21, 2019, 17:18:01 pm »

Og det er litt klaring mellom staget fra pedalen og masterpumpen? Viktig at pumpen kommer helt tilbake for å slippe inn ny veske.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: juni 22, 2019, 20:31:41 pm »

Hei, ja det er klaring mekkom stemplet og pedalen, er en liten døgang før den tar i stemplet.

Fant ut venstere bremsesylinder var gåen, byttet den. da fikk jeg luftet den siden som jeg ikke fikk til før.

Men har justert bremser og luftet flere gang. men syns ikke det er sikkelig bremse effekt.heller lite motstand i pedalen. det er litt motstand men ikke fult så bra
Loggført

1960 Vw bobble
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #8 på: juni 23, 2019, 07:20:46 am »

Er det 4 trommelbremser?  Når bremsesylindrene står på høykant og ikke ligger vannrett, har luftenippel på midten, kan disse være litt kilene å få luftet. Med fire trommelbremser skal ikke det så mye til før pedal blir lav. Legg bremser helt inntil. Brems noen ganger hardt slik at alt rører seg litt. Slakk etter litt og kjenn på pedalen. Nye sko og gamle trommler skal tilpasses, ellers treffer de bar en liten del av skoen til å begynne med. Litt subbelud på alle fire og kjenn på pedal. Kan godt lufte med alle bremsene liggende inntil. Bare husk å slippe opp litt etter lufting.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: juni 23, 2019, 18:03:20 pm »

Ja fire trommler, skal prøve å kjøre dem helt inntil og så lufte
Loggført

1960 Vw bobble
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: juni 24, 2019, 09:51:55 am »

Tok og justerte bremsen helt inntil trommeln, justerte pedal rod`en så den var helt inntil stemplet og halv omgang tilbake, virka lovende, i dag skulle jeg kjøre, måtte ta pedalen helt i bunn for å stoppe, og da var det ikke bråstopp engang...
Loggført

1960 Vw bobble
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #11 på: juni 24, 2019, 21:38:16 pm »

Du har selvfølgelig sjekket at det ikke er ett litet hull i bremserøret som går bakover i kupeen. Hadde samme problemet på varianten min. Plundret med å lufte, fikk til og med ut veske ut på bakhjula til og begynne med. Men det ble dårligere og dårligere. Når jeg fjerna mattene fant jeg både hullet og veska for å si det sånn😂sjekk røret nøye
« Siste redigering: juni 24, 2019, 23:29:29 pm av Even Kirknes » Loggført
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #12 på: juni 25, 2019, 05:05:16 am »

Du har nokk ikke fått luftet nokk , prøv å sette litt trykk i beholderen når du lufter.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: juni 25, 2019, 05:13:08 am »

Har ikke matte i min, og har gått over alle rørene, finner ingen lekarsje,

Hmm kan prøve å sette litt trykk på tanken.
Loggført

1960 Vw bobble
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: juni 25, 2019, 07:44:27 am »

Greit med en kort oppsummering fra deg over hva som er gjort,  og hva som skjer.
Det går noen rykter om at noen masterpumper ikke tåler å trykkes helt i bunn. Da ryker de. Ikke sikkert det er feilen her, men.
Pumper du med pedalen og den blir høyere tyder ting på luft. Holder du pedalen hardt inn og den siger har du lekkasje.
Ved lufting foran for eksempel, kommer det en grei stråle ut ved lufting eller bare siger det sakte ut. Sammenlign med bak.
Skal komme grei med væske ut og med ett visst trykk. Trykk på tanken bør gjøres ned forsiktighet da ikke alle ting er skrudd sammen.
Slanger ned på master er bare trykket ned i en pakning. Spretter fort ut der, og søler d med væske på steder vi ikke vil ha det. suging fra luftenippel er tryggere. Som påpekt før er de stående hjulsylindrene litt vanskelige å få luftet skikkelig.
Kommer pedal opp ved pumping? Har du fått fylt ny master med væske ? Samme problem fora og bak?
En løsning ved lufting kan være å løsne bremseskjold, snu de og lufte med hjulsylindre i vannrett stilling.
Info er alfa og omega for å kunne gi riktige og gode tips.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: juli 01, 2019, 20:25:39 pm »

Hei,
Det som er gjort.
Byttet en bremse sylinder, fikk trykk igjen på den. Den manglet.
Byttet master sylinder,
Gått over alle rør,ingen lekarsje, ikke i trommlene heller,
Byttet bremseslanger,
Justert bremsene helt inntil, luftet, ingen forskjell, tok litt til bake, luftet 100 ganger, og kan holde bremsa inne og ennu klare snurre trommlene framme, ikke prøvd bak.


Har ikke direkte fylt master sylindern, men den vil jo fylle seg selv.

Loggført

1960 Vw bobble
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #16 på: juli 02, 2019, 04:48:44 am »

Måtte løsne bremseskjoldene foran selv for å få ut all luft, var ikke rare greiene som kom ut, men det var det som skulle til for at bremsene ble bra til meg.
Loggført
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: juli 02, 2019, 08:08:22 am »

Løsne dem? Så at bremse sylinderen lå vannrett?
Loggført

1960 Vw bobble
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #18 på: juli 02, 2019, 17:45:47 pm »

Det er ett av tipsene som har kommet ja. Vannrett hjulsylinder, da kommer luften lettere ut. Virker som om du sliter med luft der.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #19 på: juli 02, 2019, 23:34:06 pm »

Fant nu ut av 2 av di der stopperne til justeringa e knekt/missforma, så di går tilbake, kan justere stå dem er helt i trommeln, men etter noen pedal trykk så er dem løs igjen,.

Har fått litt høyer pedal. Men, usikker om det er bra nok
Loggført

1960 Vw bobble
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #20 på: juli 03, 2019, 07:18:07 am »

dårlige eller defekte deler i bremsesystemet er ikke gått nok uansett. Det er når du virkelig trenger bremsene at sånne ting ryker.
REPARER DET
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted:



Vis profil
« Svar #21 på: juli 03, 2019, 08:26:21 am »

Ja skal kjøpe nye, blir ikke brukt før det er ok
Loggført

1960 Vw bobble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!