Ombygging av varebil til personbil

(1/2) > >>

norshuttle:
Det har tidligere vært mange meninger, synsinger og forslag på regelverk ved ombygging av varebil til personbil (veteran) Jeg har nettopp vært igjennom prosessen med en 78 T2 og her er min "fasit":

Jeg tok først kontakt med Risløkka, men det eneste som jeg fikk der i fra var svar (automatisk?) om at det må brukes originale fester, 3-punkts belter og nakkestøtter på alle sitteplasser. Tok da kontakt med lokal trafikkstasjon og forklarte at jeg ønsket å forsterke de originale festene, at det ikke er mulig med nakkestøtter på originale seter og heller ikke 3-punkts belter. Jeg forklarte i detalj hva jeg ønsket og gjøre og hvordan jeg ville gjøre det. Fikk positivt svar tilbake å satte igang med jobben (spør først gjelder med biltilsynet!) Dokumentasjon er viktig! Du må skrive en egenerklæring som dokumenterer prosessen, legge ved alle kvitteringer (har du kjøpt brukte seter, så legg ved Vipps kvittering eller lignende) Jeg la ved:

-Kvittering på kjøp av seter
-Kvittering og dok på setebelter
-Kvittering på stål som ble brukt som
anker
-Kvittering på u-bolter
-Registreringsdata på likt kjøretøy med 8. seter
-Kopi av mailgang med biltilsynet.

Hadde time i dag kl 0830 og etter litt bilder og kontroll av chassisnummeret, så var jeg ute av dørene med nytt vognkort kl 0900👍🏻😃
PS! Jeg valgte og dra bilen på henger siden den var ombygget til personbil og registret som varebil. Bare for at de ikke skulle ”ta” meg på det😉
Alt i alt så var dette en hyggelig opplevelse og jeg har kun truffet på greie og hjelpsomme folk på trafikkstasjonen i Bergen!🤙🏻😃

Bug_Man:
Sitat fra: norshuttle på juli 02, 2019, 09:14:13 am

Det har tidligere vært mange meninger, synsinger og forslag på regelverk ved ombygging av varebil til personbil (veteran) Jeg har nettopp vært igjennom prosessen med en 78 T2 og her er min "fasit":

Jeg tok først kontakt med Risløkka, men det eneste som jeg fikk der i fra var svar (automatisk?) om at det må brukes originale fester, 3-punkts belter og nakkestøtter på alle sitteplasser. Tok da kontakt med lokal trafikkstasjon og forklarte at jeg ønsket å forsterke de originale festene, at det ikke er mulig med nakkestøtter på originale seter og heller ikke 3-punkts belter. Jeg forklarte i detalj hva jeg ønsket og gjøre og hvordan jeg ville gjøre det. Fikk positivt svar tilbake å satte igang med jobben (spør først gjelder med biltilsynet!) Dokumentasjon er viktig! Du må skrive en egenerklæring som dokumenterer prosessen, legge ved alle kvitteringer (har du kjøpt brukte seter, så legg ved Vipps kvittering eller lignende) Jeg la ved:

-Kvittering på kjøp av seter
-Kvittering og dok på setebelter
-Kvittering på stål som ble brukt som
anker
-Kvittering på u-bolter
-Registreringsdata på likt kjøretøy med 8. seter
-Kopi av mailgang med biltilsynet.

Hadde time i dag kl 0830 og etter litt bilder og kontroll av chassisnummeret, så var jeg ute av dørene med nytt vognkort kl 0900👍🏻😃
PS! Jeg valgte og dra bilen på henger siden den var ombygget til personbil og registret som varebil. Bare for at de ikke skulle ”ta” meg på det😉
Alt i alt så var dette en hyggelig opplevelse og jeg har kun truffet på greie og hjelpsomme folk på trafikkstasjonen i Bergen!🤙🏻😃

kult! Fikk du beskjed om at kvitteringer var viktig? det har ikke jeg vært borti på Risløkka. Rart med forskjeller

norshuttle:
Ja kvitteringer var alfaomega fikk jeg beskjed om. Det var det første de spurte etter (etter betaling selvfølgelig)😬

TrettenNullTo:
Sitat fra: Bug_Man på juli 03, 2019, 22:15:57 pm

Sitat fra: norshuttle på juli 02, 2019, 09:14:13 am

Det har tidligere vært mange meninger, synsinger og forslag på regelverk ved ombygging av varebil til personbil (veteran) Jeg har nettopp vært igjennom prosessen med en 78 T2 og her er min "fasit":

Jeg tok først kontakt med Risløkka, men det eneste som jeg fikk der i fra var svar (automatisk?) om at det må brukes originale fester, 3-punkts belter og nakkestøtter på alle sitteplasser. Tok da kontakt med lokal trafikkstasjon og forklarte at jeg ønsket å forsterke de originale festene, at det ikke er mulig med nakkestøtter på originale seter og heller ikke 3-punkts belter. Jeg forklarte i detalj hva jeg ønsket og gjøre og hvordan jeg ville gjøre det. Fikk positivt svar tilbake å satte igang med jobben (spør først gjelder med biltilsynet!) Dokumentasjon er viktig! Du må skrive en egenerklæring som dokumenterer prosessen, legge ved alle kvitteringer (har du kjøpt brukte seter, så legg ved Vipps kvittering eller lignende) Jeg la ved:

-Kvittering på kjøp av seter
-Kvittering og dok på setebelter
-Kvittering på stål som ble brukt som
anker
-Kvittering på u-bolter
-Registreringsdata på likt kjøretøy med 8. seter
-Kopi av mailgang med biltilsynet.

Hadde time i dag kl 0830 og etter litt bilder og kontroll av chassisnummeret, så var jeg ute av dørene med nytt vognkort kl 0900👍🏻😃
PS! Jeg valgte og dra bilen på henger siden den var ombygget til personbil og registret som varebil. Bare for at de ikke skulle ”ta” meg på det😉
Alt i alt så var dette en hyggelig opplevelse og jeg har kun truffet på greie og hjelpsomme folk på trafikkstasjonen i Bergen!🤙🏻😃

kult! Fikk du beskjed om at kvitteringer var viktig? det har ikke jeg vært borti på Risløkka. Rart med forskjeller

Myyye nyere bil, og andre forskrifter  ;)

nobrakes:
jeg synes dette "kvitteringskravet"er noe spesielt på 40-60 år gamle deler.. hvis jeg har hatt delene på hylla siden f.eks 1975-- etter å ha høgd en bil som ble levert som skrapmetall.. da er ikke de dela lov å bruke da eller ? jeg kan visst ikke si at det er mine egne deler jeg har brukt.... det er og et skille i 89/90 på ombygg og krav til utførelse på vare til personbil. ref de som bygger om til personbil i russetia ..

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side