mars 28, 2024, 21:18:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombygging av varebil til personbil  (Lest 7159 ganger)
norshuttle
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: juli 02, 2019, 09:14:13 am »

Det har tidligere vært mange meninger, synsinger og forslag på regelverk ved ombygging av varebil til personbil (veteran) Jeg har nettopp vært igjennom prosessen med en 78 T2 og her er min "fasit":

Jeg tok først kontakt med Risløkka, men det eneste som jeg fikk der i fra var svar (automatisk?) om at det må brukes originale fester, 3-punkts belter og nakkestøtter på alle sitteplasser. Tok da kontakt med lokal trafikkstasjon og forklarte at jeg ønsket å forsterke de originale festene, at det ikke er mulig med nakkestøtter på originale seter og heller ikke 3-punkts belter. Jeg forklarte i detalj hva jeg ønsket og gjøre og hvordan jeg ville gjøre det. Fikk positivt svar tilbake å satte igang med jobben (spør først gjelder med biltilsynet!) Dokumentasjon er viktig! Du må skrive en egenerklæring som dokumenterer prosessen, legge ved alle kvitteringer (har du kjøpt brukte seter, så legg ved Vipps kvittering eller lignende) Jeg la ved:

-Kvittering på kjøp av seter
-Kvittering og dok på setebelter
-Kvittering på stål som ble brukt som
anker
-Kvittering på u-bolter
-Registreringsdata på likt kjøretøy med 8. seter
-Kopi av mailgang med biltilsynet.

Hadde time i dag kl 0830 og etter litt bilder og kontroll av chassisnummeret, så var jeg ute av dørene med nytt vognkort kl 0900👍🏻😃
PS! Jeg valgte og dra bilen på henger siden den var ombygget til personbil og registret som varebil. Bare for at de ikke skulle ”ta” meg på det😉
Alt i alt så var dette en hyggelig opplevelse og jeg har kun truffet på greie og hjelpsomme folk på trafikkstasjonen i Bergen!🤙🏻😃
Loggført

61 1200 Delux Pastel Blauw
64 1200 Hvit (Herbie)
73 1300S Maya Gull (solgt i Bergen mars 2012)
73 1303 Automatic Maya (solgt til SVG mai 2010)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 03, 2019, 22:15:57 pm »

Det har tidligere vært mange meninger, synsinger og forslag på regelverk ved ombygging av varebil til personbil (veteran) Jeg har nettopp vært igjennom prosessen med en 78 T2 og her er min "fasit":

Jeg tok først kontakt med Risløkka, men det eneste som jeg fikk der i fra var svar (automatisk?) om at det må brukes originale fester, 3-punkts belter og nakkestøtter på alle sitteplasser. Tok da kontakt med lokal trafikkstasjon og forklarte at jeg ønsket å forsterke de originale festene, at det ikke er mulig med nakkestøtter på originale seter og heller ikke 3-punkts belter. Jeg forklarte i detalj hva jeg ønsket og gjøre og hvordan jeg ville gjøre det. Fikk positivt svar tilbake å satte igang med jobben (spør først gjelder med biltilsynet!) Dokumentasjon er viktig! Du må skrive en egenerklæring som dokumenterer prosessen, legge ved alle kvitteringer (har du kjøpt brukte seter, så legg ved Vipps kvittering eller lignende) Jeg la ved:

-Kvittering på kjøp av seter
-Kvittering og dok på setebelter
-Kvittering på stål som ble brukt som
anker
-Kvittering på u-bolter
-Registreringsdata på likt kjøretøy med 8. seter
-Kopi av mailgang med biltilsynet.

Hadde time i dag kl 0830 og etter litt bilder og kontroll av chassisnummeret, så var jeg ute av dørene med nytt vognkort kl 0900👍🏻😃
PS! Jeg valgte og dra bilen på henger siden den var ombygget til personbil og registret som varebil. Bare for at de ikke skulle ”ta” meg på det😉
Alt i alt så var dette en hyggelig opplevelse og jeg har kun truffet på greie og hjelpsomme folk på trafikkstasjonen i Bergen!🤙🏻😃
kult! Fikk du beskjed om at kvitteringer var viktig? det har ikke jeg vært borti på Risløkka. Rart med forskjeller
Loggført
norshuttle
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juli 07, 2019, 12:38:41 pm »

Ja kvitteringer var alfaomega fikk jeg beskjed om. Det var det første de spurte etter (etter betaling selvfølgelig)😬
Loggført

61 1200 Delux Pastel Blauw
64 1200 Hvit (Herbie)
73 1300S Maya Gull (solgt i Bergen mars 2012)
73 1303 Automatic Maya (solgt til SVG mai 2010)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: juli 07, 2019, 21:26:48 pm »

Det har tidligere vært mange meninger, synsinger og forslag på regelverk ved ombygging av varebil til personbil (veteran) Jeg har nettopp vært igjennom prosessen med en 78 T2 og her er min "fasit":

Jeg tok først kontakt med Risløkka, men det eneste som jeg fikk der i fra var svar (automatisk?) om at det må brukes originale fester, 3-punkts belter og nakkestøtter på alle sitteplasser. Tok da kontakt med lokal trafikkstasjon og forklarte at jeg ønsket å forsterke de originale festene, at det ikke er mulig med nakkestøtter på originale seter og heller ikke 3-punkts belter. Jeg forklarte i detalj hva jeg ønsket og gjøre og hvordan jeg ville gjøre det. Fikk positivt svar tilbake å satte igang med jobben (spør først gjelder med biltilsynet!) Dokumentasjon er viktig! Du må skrive en egenerklæring som dokumenterer prosessen, legge ved alle kvitteringer (har du kjøpt brukte seter, så legg ved Vipps kvittering eller lignende) Jeg la ved:

-Kvittering på kjøp av seter
-Kvittering og dok på setebelter
-Kvittering på stål som ble brukt som
anker
-Kvittering på u-bolter
-Registreringsdata på likt kjøretøy med 8. seter
-Kopi av mailgang med biltilsynet.

Hadde time i dag kl 0830 og etter litt bilder og kontroll av chassisnummeret, så var jeg ute av dørene med nytt vognkort kl 0900👍🏻😃
PS! Jeg valgte og dra bilen på henger siden den var ombygget til personbil og registret som varebil. Bare for at de ikke skulle ”ta” meg på det😉
Alt i alt så var dette en hyggelig opplevelse og jeg har kun truffet på greie og hjelpsomme folk på trafikkstasjonen i Bergen!🤙🏻😃
kult! Fikk du beskjed om at kvitteringer var viktig? det har ikke jeg vært borti på Risløkka. Rart med forskjeller
Myyye nyere bil, og andre forskrifter  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #4 på: juli 12, 2019, 22:37:00 pm »

jeg synes dette "kvitteringskravet"er noe spesielt på 40-60 år gamle deler.. hvis jeg har hatt delene på hylla siden f.eks 1975-- etter å ha høgd en bil som ble levert som skrapmetall.. da er ikke de dela lov å bruke da eller ? jeg kan visst ikke si at det er mine egne deler jeg har brukt.... det er og et skille i 89/90 på ombygg og krav til utførelse på vare til personbil. ref de som bygger om til personbil i russetia ..
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: juli 14, 2019, 21:37:47 pm »

Jeg har lyst på tre godkjente sitteplasser foran i min bay. Originalt er det to seter, selv om det er ett førersete og en to-seter på passasjersiden.

Noen som har fått til det med godkjenning?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!