mars 29, 2024, 02:46:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Torsjonsfjæring tilbake til det originale  (Lest 2660 ganger)
J
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« på: juli 10, 2019, 12:05:15 pm »

Jeg prøver å få justert torsjonsfjæringa bak på min VW1300 1972 opp til det originale. På pasasjersiden gikk det helt fint. På førersiden gjør jeg nøyaktig det samme, justerer plata dit den skal og skrur alt sammen igjen. Problemet er når bilen jekkes ned igjen. Da vrir torsjonsfjæringa seg helt tilbake til der den var før jeg begynte å skru, så den er like senket som tidligere. Jeg justerer plata så langt ned som det går. Jeg regner med at det er jeg som er noob og har gjort noe feil
Noen som kan hjelpe en noob med noen tips?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 10, 2019, 12:12:41 pm »

Man MÅ finjustere ved å justere indre og ytre splines. De er ulike. Grovere innerst, så hev innerst ett ekstra hakk og senk ytterst. Gjør det flere ganger så er du der til slutt.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

J
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juli 10, 2019, 12:23:11 pm »

Ah, jeg skjønte det sånn at det holdt å justere ytre. Da skal jeg prøve en runde til. Takk for tips!
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 10, 2019, 12:23:52 pm »

Ah, jeg skjønte det sånn at det holdt å justere ytre. Da skal jeg prøve en runde til. Takk for tips!

Da justerer du veldig mye per hakk  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

J
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 11, 2019, 15:29:07 pm »

Da justerer du veldig mye per hakk  Gliser

Hehe. Jeg justerte indre nå, alt ble helt perfekt, selv når jeg jekket ned bilen. Kjørte noen få meter med bilen, så sank det sammen igjen og den forble senket.. Håpløst..
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juli 12, 2019, 16:00:50 pm »

Det er ikke noen splines/hakk som er utslitt? Fant et bilde av hvordan vinkel en fjærplate hadde ved demontering. Før man presser fjærplaten opp og inn, skal fjærplaten nesten dekke over nærmeste bolthull.


* 0001.jpg (89.14 KB, 800x531 - vist 260 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!