mars 29, 2024, 12:26:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: M157 T1 aug69/T2 aug67 Motorkode B  (Lest 2764 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: september 11, 2019, 17:05:06 pm »

 Er det noen som har teknisk info om M157  og motorkode B5 000 001.... B6 000 001....

Disse er oppgitt med ett mye større dreiemoment enn standard 1500/1600  :-)
« Siste redigering: september 11, 2019, 18:29:21 pm av vwfreaks » Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: september 11, 2019, 19:01:10 pm »

M157 ser ut til å kun være noe avgassrensing, men ser ut som de har egne fordelere også.


* M157.jpg (14.41 KB, 800x123 - vist 198 ganger.)

* M157b.jpg (53.61 KB, 593x584 - vist 222 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: september 11, 2019, 20:25:16 pm »

Har 113 i moment i forhold til 81,6-87 på tilsvarende 1500/1600.... fant ett par bilder, og det ser ut som om innsugsrør er en del større enn på de 1500/1600 singelport jeg har vært og skrudd i tidligere.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: september 13, 2019, 15:43:36 pm »

Er to typer innsug, så muligheten er til stede.
M9 er automat, og M240 er fordypning i stemplene for å senke kompresjon/oktankrav slik jeg forstår tyske katalogen min  Osteaktig


* M157.jpg (54.45 KB, 798x374 - vist 196 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: september 13, 2019, 15:58:33 pm »

Men ser på effektkurvene mine, og der er det kun 12/1300 som er under 90. Både 15 og 1600 er over 100, men fant ikke noe for M157...


* 1-1300_40Hk.jpg (31.75 KB, 442x600 - vist 199 ganger.)

* 1-1500_44Hk.jpg (39.23 KB, 429x600 - vist 199 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: september 13, 2019, 17:13:34 pm »

i Chilton manualen som jeg har vises motorkode B med 57 SAE/4.400   og 113ft lbs/3.000 og det er en del mer enn det som vises på resten med 1.500/1.600 og enkeltforgasser.

Prøver bare å finne ut hva som er forskjellen og kanskje bruke noe av dette på 1.200 industrimotoren :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #6 på: september 13, 2019, 22:01:21 pm »

113 ft lbs=151 nm så det er vel bare fantasi fra en singelport motor.170 NM i en std 2,1 wbx
Loggført

Seaside VW klubb
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: september 13, 2019, 23:03:45 pm »

151 nm     Ser den, derfor interessen :-) har prøvd å sjekke flere kilder, og er jo derfor jeg har lagt ut tråden. Finner bare at den har tilvalg M157 til T1 Aug69 og T2 aug67   
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: september 14, 2019, 06:53:01 am »

Sammenlikner man M157 dobbelport og vanlige motorer med dobbelport, har M157 et par hester og noe mindre dreiemoment. I disse grafene er jo momentet i kgm, som vel er Nm/10. Kan det være en regnefeil de 113ft/lbs du har funnet? Ser ut som type3/1600 kan ha 113Nm.


* 1-1600_48Hk.jpg (41.82 KB, 454x600 - vist 204 ganger.)

* 1-1600_50Hk.jpg (42.11 KB, 550x600 - vist 196 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: september 14, 2019, 06:53:40 am »

Og her er grafen for type3, selv om det ser mer ut som 11,2 når jeg så nøyere  Osteaktig


* 3-1600_54Hk.jpg (37.14 KB, 438x600 - vist 191 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #10 på: september 14, 2019, 08:48:09 am »

Supre tilbakemeldinger, jeg hadde bare Chilton sine opplysninger !!  Motorkode B, var ikke i noen andre i mitt bibliotek :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!