mars 29, 2024, 12:44:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montere stoler uten vipperygg - godkjenning  (Lest 2218 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: oktober 27, 2019, 10:13:25 am »

Har aldri hatt original innredning i bobla, og kommer ikke til å montere det heller. Nåværende innredning er fra en 4 dørs golf GTI 2008 modell.....uten vipperygg selvfølgelig. Det ideelle hadde vært fra en 2 dørs men siden baksete trolig aldri blir brukt så spiller ikke det noen stor rolle for meg. Men hva sier lovverket om dette egentlig? Har lest i boken "Krav til kjøretøy 1994" men den nevner ingenting om en slik utbytting i kapittelet som tar for seg sitteinnrettninger.

Sikkerhetsmessig så vanskeliggjør stoler uten vipp tilgang til baksete hvis en ulykke skulle inntreffe. Noen som har utført tilsvarende stolbytte og har vist bilen med det? Og hvis det dukket opp problemer, hva var det i så fall?

Skal prøve å ta en telefon til BT på Risløkke her i Oslo i løpet av neste uke men alltid greit å høre andres erfaringer også.
Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 28, 2019, 09:29:54 am »

Har du baksete skal folk komme seg ut derfra ved brann f.eks. Da må det være vipperygg.
Det hjelper ikke å si at det aldri sitter noen der. Men fjerner du baksete og regger den over til 2 seter går det fint.
Da får du 2 seters sportsbil også  Gliser
Loggført

Ikke alltid
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 28, 2019, 11:32:37 am »

Da får du 2 seters sportsbil også  Gliser

2 seters bil ihvertfall😏. Antar det er no-go dette, men skal høre med de likevell. Bilen har elektrisk åpning av dørene der utvendig håndtak er fjernet, har fått skriftlig godkjenning på det, men mulig stolene stiller seg noe annerledes.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 720
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: november 06, 2019, 10:30:07 am »

Tok en telefon til SVV/Risløkka i dag. Finnes ingen krav til at det MÅ være vippefunksjon i en så gammel bil fikk jeg beskjed om. Dette følger av datidens krav som ikke har tilbakevirkende kraft. Så da bruker jeg stolene jeg har Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!