mars 28, 2024, 09:58:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppgradering av 1600, 1776 eller mer? BUDGET!  (Lest 3141 ganger)
Gjevik
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: november 11, 2019, 00:33:55 am »

Hei,
Har ikke vært lenge i gamet med bobla og er derfor litt ut etter tips og støtte til å få i gang motorprosjektet mitt
Har 2stk 1600 SP, ACD. En står i 1302´n og den andre står klar på bordet og delvis demontert, 1600 som står i bilen blir backupmotor evt flytta over til ´66 når tiden strekker til.

Sitter å ser på at mange mener vedrørende drivstoffvennlig osv foretrekker de 1914(1915?)
Mens andre ser ut til å foretrekke 1776 som ett godt alternativ for øking i bunndrag og moment på 1600´n...
Fort gjort å lese seg blind merker jeg...

Det jeg er på utkikk etter er rett å slett en oppskrift, på hva jeg burde gå for her i Budget klassen, max 10k i første omgang(Har elektronisk fordeler med vakum klar til bruk.)
Men er så usikker på alt fra kam til løftere, slip-on sylindere, bore eller kjøpe nytt, kan jeg kjøre med kassa(AM) jeg har nå osv.....

Noen som kan hjelpe meg? Glad

Tenker ikke noe innsprøytning nå, men det vurderes oppgradering til turbo neste vinter på bruksbobla, mer om det senere!
« Siste redigering: november 11, 2019, 00:37:38 am av Gjevik » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: november 12, 2019, 17:32:51 pm »

Jeg hadde i alle fall begynt med å åpne den motoren som du skal bruke. Se hva som kan brukes videre og hva som må byttes. Da har du brukt litt av budsjettet på de delene som må byttes og så kan du se hva som er igjen til resten.  Øyerulling
Blokka må som regel linjeborres, og da må du ha nye lager i overdimensjon. For å være sikker på at all spon og gammel møkk kommer ut, bør pluggene i oljegalleriene fjernes og erstattes av gjengede NPT plugger etter rengjøring.
Toppene har ofte noen sprekker, og bør da byttes. Ventilstyringene kan ofte være slitt og må da byttes.
Så en del avhenger av hva du kan gjøre selv og hva som du setter bort av jobb. 87mm (1641ccm) og 88mm sylindere (1679ccm) kan være slip-in, og da sparer du penger viss du må sette bort jobben med borring av blokk og topper.
Håper dette hjalp litt, selv om det ikke var helt svar på hvilke størrelser du burde velge på sylindere og kam  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: november 13, 2019, 15:03:24 pm »

Enig med SveinT her.

10k er ikke akkurat veldig mye, og du må først få kontroll på at motoren er sånn nogenlunde brukbar som et utgangspunkt.

Skal du bare bytte til et 1915-sylindersett, så må du både regne inn prisen på settet og maskinering av både topper og blokk, og da har du svidd av nesten hele budsjettet med det samme. Og du vil ikke få så mye utbytte av 1915-settet uten å gjøre noe med både eksos og innsug/gassere.

Så det er ikke så lett å gi gode råd uten noe mer info Glad

Du sier du er ganske fersk i gamet; så da antar jeg du ikke har utstyr/kunnskap til å maskinere blokk og topper selv?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: november 16, 2019, 13:32:20 pm »

Finns en bra oppskrift på aircooled.net, hvor det settes inn en 74mm veiv. Den gir en hyggelig 1800-motor for en grei sum. Kanskje du havner på rundt 10.000 for motoren, hvis er du heldig og kan bruke det meste om igjen.  Eksos og forgassere kommer i tillegg, men kan legges til seinere.
Denne krever ikke maskinering i blokka, men anbefales å ta ut toppene for tjukkvegget 88m hvis du går for det.

https://www.aircooled.net/1800cc-vw-engine-no-machine-combo/
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gjevik
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 22, 2019, 19:39:26 pm »

Enig med SveinT her.

10k er ikke akkurat veldig mye, og du må først få kontroll på at motoren er sånn nogenlunde brukbar som et utgangspunkt.

Skal du bare bytte til et 1915-sylindersett, så må du både regne inn prisen på settet og maskinering av både topper og blokk, og da har du svidd av nesten hele budsjettet med det samme. Og du vil ikke få så mye utbytte av 1915-settet uten å gjøre noe med både eksos og innsug/gassere.

Så det er ikke så lett å gi gode råd uten noe mer info Glad

Du sier du er ganske fersk i gamet; så da antar jeg du ikke har utstyr/kunnskap til å maskinere blokk og topper selv?

Har splitta blokka og det ser greit ut, litt diverse småting som kanskje bør byttes ut ser jeg Glad
Toppene er faktisk helt uten noe sprekker også, såvidt jeg vet har motor gått 8 000km siden den ble overhalt iflg selger, men vet aldri...

Nei når det kommer til slikt har jeg ikke erfaring i heletatt og det kan fort bli en dyr feil eller 3, men kjenner noen som driver med det så det går vell iorden! Glad
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #5 på: november 22, 2019, 22:54:24 pm »

Legg inn hvor du holder til, er ikke umulig at noe i nærheten kan gi en eller annen form for hjelp. Om ikke annet er det alltid greit å få diskutert prosjekter med noen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!