mars 28, 2024, 14:55:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Subasika'en til Dalland  (Lest 48041 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #120 på: mars 28, 2020, 20:49:01 pm »

 Kult Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #121 på: april 08, 2020, 17:51:50 pm »

Idag kom det fire dekk på døra så feiret med å glassblåste og lakke de to nye felgene. Ble overraskende bra mtp. hvor skjeldent jeg lakker.

Fikk endelig svar på søknaden jeg sendte til svv i oktober, virker positive fortsatt, men de regner med det går 3 måneder til før jeg hører noe mer fra dem så nedprioritere nok bilen noen måneder nå. Blunker


* PSX_20200408_183150.jpg (67.44 KB. 565x600 - vist 371 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #122 på: april 28, 2020, 07:34:10 am »

Etter å ha byttet alt av gir foringer og girstanga fortsatt virket som en rørepinne ble det til innkjøp av en vintage speed girstang.
Overgangen fra org stang med shortshift jalla kit til vintage speed var som dag og natt og kan nesten ansees som et trafikk sikkerhetstiltak.. Øyerulling Øyerulling
Driver også utskiftning av sparkeplater og dørsider da fukten hadde tatt de, sparkeplatene ble lakket med svart gummi lakk og så overraskende bra ut!
Inn med litt lyddemping så er snart kupeen i mål. Kult


Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #123 på: april 28, 2020, 07:39:26 am »

Bremseskive ombygginga er ferdig, men må handle nye caliper før de kan breddes, må nesten stå i stil til resten.
Blir nok en ny større bremsekraft forsterker og stålomspunne slanger når jeg først er igang.

Liten kommentar: jeg knakk to og ødela et tredje svinghjern med biltema sine gjengetapper på to m12 hull da de kutter så dårlig, lånte til slutt en kvalitetstapp fra jobben og nesten uten belastning kuttet jeg de resterende 8 hullene på få minutter.
Det finnes mye ok kvalitet verktøy på biltema, men borer og gjengetapper stiller seg i kategorien med bensinslangene... Sjokkert


* PSX_20200428_083735.jpg (47.81 KB. 546x600 - vist 371 ganger.)

« Siste redigering: april 28, 2020, 07:44:04 am av Dalland » Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #124 på: april 28, 2020, 11:15:45 am »

Etter to timer med lufting sluttet ekspansjonstanken endelig å gulpe kjølevann. Så nå tror jeg at jeg kan si meg ferdig med motor delen av prosjektet. Nå er det litt heving framme, nye dekk og bremser igjen.



Smoooooooooth lyd!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #125 på: april 28, 2020, 19:17:09 pm »

Sikkelig fet lyd. Sjokkert

Kjenner det er "litt" synd den slags motor ikke sklir rett inn i 1303. 
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #126 på: april 28, 2020, 20:51:13 pm »

Hærlig.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #127 på: april 28, 2020, 21:02:12 pm »

Sikkelig fet lyd. Sjokkert

Kjenner det er "litt" synd den slags motor ikke sklir rett inn i 1303. 

Er kanskje like så greit det ikke er rett frem å sette slikt juks i en gammel folkevogn.  Osteaktig

Men jeg angrer ikke et sekund, kan fort ende med at denne bilen blir den mest brukte folkevognen. I alle fall frem til bobla får sprut.  Øyerulling
Loggført

Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #128 på: april 28, 2020, 21:48:05 pm »

Ja det er jeg helt enig i.

Det er vell den veien jeg også går etterhvert med tanke på sprut.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #129 på: mai 03, 2020, 07:28:57 am »

I tilfelle noen skulle ønske mer detaljer av bremseombyggingen;

Oppsettet er svært enkelt egentlig, skiver fra focus mk2 (den med størst motor) har blitt maskinerte ut senterhullet og, hull for hode til hjulboltene og frihull for m12 skruer.
Avstandstykket har styring på hub og styring til skiven, hjulbolter er presset i denne og den er gjenget for m12.
Skiven er skrudd fast i avstandstykket med 5xM12 12.9 bolter, dette blir så presset til hubben når hjulmutrene strammes.


* PSX_20200503_081017.jpg (51.49 KB. 536x600 - vist 319 ganger.)


Skulle gjerne kommet med oppdatering på caliprene, men her måtte jeg bestille nye. Satser på ferdigstillelse om noen uker.

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #130 på: mai 03, 2020, 07:33:09 am »

Hadde liggende endel ark med vibrasjon og akustisk dempeplater så når jeg først måtte bytte huntonitt platen til dørtrekket blir døra isolert med to lag og vindushevemekanismen byttet. Har jo et håp om en rolig og lun kupé.   Øyerulling


* PSX_20200503_080840.jpg (85.01 KB. 800x600 - vist 301 ganger.)

Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #131 på: mai 04, 2020, 10:26:57 am »

Ser flott ut!
Husk berre å få plastfolien riktig på plass. Den hjelper mot både trekk, og lekkasje av 'vindusvann' både på huntonitten og inn på golvet.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #132 på: mai 04, 2020, 16:02:29 pm »

Ser flott ut!
Husk berre å få plastfolien riktig på plass. Den hjelper mot både trekk, og lekkasje av 'vindusvann' både på huntonitten og inn på golvet.

Takk, ja det var den som manglet og gjorde at jeg nå måtte lage ny plate. Blunker
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #133 på: mai 04, 2020, 18:05:26 pm »

I tilfelle noen skulle ønske mer detaljer av bremseombyggingen;

Oppsettet er svært enkelt egentlig, skiver fra focus mk2 (den med størst motor) har blitt maskinerte ut senterhullet og, hull for hode til hjulboltene og frihull for m12 skruer.
Avstandstykket har styring på hub og styring til skiven, hjulbolter er presset i denne og den er gjenget for m12.
Skiven er skrudd fast i avstandstykket med 5xM12 12.9 bolter, dette blir så presset til hubben når hjulmutrene strammes.

[ Vedlegg ]

Skulle gjerne kommet med oppdatering på caliprene, men her måtte jeg bestille nye. Satser på ferdigstillelse om noen uker.

Hei, finnes det ikke en skive som har nok offset slik at du kan tre den over navet? Litt mange lag med deler på denne løsningen syntes jeg. Hvilken caliper skal du bruke?  Mvh Carsten
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #134 på: mai 04, 2020, 21:47:25 pm »

I tilfelle noen skulle ønske mer detaljer av bremseombyggingen;

Oppsettet er svært enkelt egentlig, skiver fra focus mk2 (den med størst motor) har blitt maskinerte ut senterhullet og, hull for hode til hjulboltene og frihull for m12 skruer.
Avstandstykket har styring på hub og styring til skiven, hjulbolter er presset i denne og den er gjenget for m12.
Skiven er skrudd fast i avstandstykket med 5xM12 12.9 bolter, dette blir så presset til hubben når hjulmutrene strammes.

[ Vedlegg ]

Skulle gjerne kommet med oppdatering på caliprene, men her måtte jeg bestille nye. Satser på ferdigstillelse om noen uker.

Hei, finnes det ikke en skive som har nok offset slik at du kan tre den over navet? Litt mange lag med deler på denne løsningen syntes jeg. Hvilken caliper skal du bruke?  Mvh Carsten

Hei,
Jeg fant ingen andre skiver med rett diameter og tykkelse som. Hadde noe bedre innpress.
Har sett at det finnes mange bremse kit til busser før de fikk skiver fremme, men nesten ingenting til late bay.

Om skepsisen til en ekstra komponent er vekt så er så godt som eneste vekt økning av den ventilerte skiva. Grunnen til at jeg valgte denne løsningen var så jeg kunne plassere innersiden av skiven på samme "innpress" som den originale skiven. Dette gjør at jeg kan bruke originale caliper med et 12mm avstandstykke mellom halvdelene. På denne måten slipper jeg caliper adaptere og det blir enda enklere å godkjenne ombyggingen da modifiseringen av caliprene er akkurat som kerscher sitt tuv godkjente 160hk kit til boble.
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #135 på: mai 05, 2020, 14:23:58 pm »

Hei,
Skepsisen var at det er 4 lag med komponenter før felgen. hvor mye offset må skiven ha?  Du har sikkert sjekket ut alle 278mm skivene, men f.eks Mercedes har vel en del som er 280mm med en del offset. Bare en tanke.

Mvh
Carsten
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #136 på: mai 05, 2020, 21:34:09 pm »

Hei,
Skepsisen var at det er 4 lag med komponenter før felgen. hvor mye offset må skiven ha?  Du har sikkert sjekket ut alle 278mm skivene, men f.eks Mercedes har vel en del som er 280mm med en del offset. Bare en tanke.

Mvh
Carsten

Jeg lette kun på 278mm den gangen så kan godt være det finnes noe som hadde kunne funka bedre. Men så lenge bolteforbindelsen er god og rustbehandlingen grei så skal ikke dette by på noen problemer.
For sammenligning av skrudde løsninger så har Porsche 944 hubber sine skiver skrudd i alu hubben med fem M10 skruer, mens jeg har fem M12 skrudd i verktøystål.
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #137 på: mai 06, 2020, 10:30:34 am »

M12 fingjenget? Er det krav til fingjenget?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #138 på: mai 07, 2020, 17:20:26 pm »

Krever de skiver bak også på din
fikk svar på min ej20 konvertering. der vil de ha 288*23 foran og 283*10 bak
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #139 på: mai 08, 2020, 08:00:20 am »

Krever de skiver bak også på din
fikk svar på min ej20 konvertering. der vil de ha 288*23 foran og 283*10 bak

Med forbehold om at de ikke ombestemmer seg så krevde de ikke tromler bak men redusert maks aksel last.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #140 på: mai 08, 2020, 17:15:01 pm »

På mandag skal bilen til svv for en identitets sjekk og litt annet smått og fikk da beskjed om å levere den rengjort og at det er gjort smitteforebyggende tiltak. Så nå har jeg ribbet hele bilen og vasket alt inni og nyttet anledningen til å isolere gulvet. Gjenstår et lag akustisk demping i gulvet, høyre dør og fronten. Leverer den uten interiør så satser jeg på at de blir fornøyd med tilkomsten til identitets platene.  Glad


* PSX_20200508_180307.jpg (97.09 KB. 800x600 - vist 287 ganger.)



* PSX_20200508_180515.jpg (71.02 KB. 558x600 - vist 287 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #141 på: mai 14, 2020, 12:55:34 pm »

På mandag var jeg innom svv slik at identitet og den generelle standen på bilen ble sjekket. Hyggelig møte og tommel opp. Neste på lista er innsending av dokumentasjon på alt som er innkjøpt og svar fra SFOOR.

* PSX_20200514_135448.jpg (46.97 KB. 800x380 - vist 294 ganger.)

« Siste redigering: mai 14, 2020, 13:39:48 pm av Dalland » Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #142 på: mai 14, 2020, 14:20:34 pm »

 Glad
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #143 på: mai 15, 2020, 13:58:25 pm »

God knall!  Kult
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #144 på: mai 16, 2020, 17:28:30 pm »

Kontrolløren sa til meg "ja så dette blir sommerprosjektet?" Nei du, dette prosjektet er snart ferdig.  Blunker

Igår ble grillen på luftinntaket lakkert med samme gummi lakken, girolja ble bytta til Redline MT90, kjølesystemet ble montert og modifisert for raskere lufting og motoren er tilbake og kjører igjen.
Oppdaget dessverre at vannpumpa lekker så da blir det kanskje bytting av den og reg reim allikevel.

Til uka kommer ny forsyning med deler så da kan bremser ferdigstilles og frontruta byttes.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #145 på: mai 26, 2020, 22:10:44 pm »

Viste seg å være litt klassisk rust i hjørnene på vindusrammen så etter litt mig knot var det tett. Blir nok en opplakking av fronten før ny rute og pakning skal på plass. Som vanlig baller alt på seg så vi får se om jeg eller kontrolløren får rett...  Gliser


* PSX_20200526_230442.jpg (61.51 KB. 465x600 - vist 304 ganger.)

Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #146 på: mai 28, 2020, 08:16:55 am »

Bremseskive ombygginga er ferdig, men må handle nye caliper før de kan breddes, må nesten stå i stil til resten.
Blir nok en ny større bremsekraft forsterker og stålomspunne slanger når jeg først er igang.

Liten kommentar: jeg knakk to og ødela et tredje svinghjern med biltema sine gjengetapper på to m12 hull da de kutter så dårlig, lånte til slutt en kvalitetstapp fra jobben og nesten uten belastning kuttet jeg de resterende 8 hullene på få minutter.
Det finnes mye ok kvalitet verktøy på biltema, men borer og gjengetapper stiller seg i kategorien med bensinslangene... Sjokkert

[ Vedlegg ]

Har gitt meg selv inngangsforbud der ...Glad
 
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #147 på: mai 28, 2020, 09:21:32 am »

Bremseskive ombygginga er ferdig, men må handle nye caliper før de kan breddes, må nesten stå i stil til resten.
Blir nok en ny større bremsekraft forsterker og stålomspunne slanger når jeg først er igang.

Liten kommentar: jeg knakk to og ødela et tredje svinghjern med biltema sine gjengetapper på to m12 hull da de kutter så dårlig, lånte til slutt en kvalitetstapp fra jobben og nesten uten belastning kuttet jeg de resterende 8 hullene på få minutter.
Det finnes mye ok kvalitet verktøy på biltema, men borer og gjengetapper stiller seg i kategorien med bensinslangene... Sjokkert

[ Vedlegg ]

Har gitt meg selv inngangsforbud der ...Glad
 

Noen spiller lotto og kjøper skrapelodd, jeg går på biltema... Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #148 på: juni 21, 2020, 23:09:24 pm »

Jeg har en tendens til å spore litt av og undervurdere tidsbruken. Denne gang var det en dum ide om å lakke opp igjen fronten som viste seg å ta minst 20 timer bare i plukking av gammel gummi lakk...  Sjokkert
Minst 5 timer igjen før lakking. (ingen kjemikalier hjelper)

* PSX_20200621_235547.jpg (67.59 KB. 606x600 - vist 205 ganger.)


Ellers er dashen lakket på ny og førerdøra komplett igjen etter utskiftning av vindusheis.

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #149 på: juni 21, 2020, 23:18:17 pm »

Høyre spindel og bremser er test montert og jeg har kommet frem til at jeg trenger ca 10mm spacere. Tenker derfor å dreie om noen original skiver slik at jeg får noe med god passform. Ellers er bremse servo oppgradert fra 7" til 9", alle rør byttet og alle slanger byttet til Goodridge stålomspunne.


* PSX_20200622_000622.jpg (47.64 KB. 548x600 - vist 199 ganger.)



* PSX_20200621_235818.jpg (47.28 KB. 488x600 - vist 252 ganger.)


Venter fortsatt i spenning på svar fra svv..  Øyerulling

Loggført

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!