mars 28, 2024, 19:20:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Subasika'en til Dalland  (Lest 48048 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #180 på: mars 18, 2021, 12:16:41 pm »

Grattis med godkjenning!

Jeg har vært gjennom mye av det samme som deg, med senka og smalet forstilling. Var ikke fornøyd med kjørefølelsen, og da spesielt retningsstabilitet - også etter hjulstillingskontroll. Med litt dødgang måtte man hele tida sitte og passe på hvilken vei den hadde tenkt til å dra seg.

Hadde da alt nytt i forstilling, overhalt snekke, byttet center pin med foringer. Til slutt fikk jeg tak i en innkortet anti sway-bar, og det er det som har gitt den største forbedringen, sånn at jeg nå sier meg fornøyd. Bussen krenger mye mindre og er ikke så opptatt av å skulle dra deg ut i en tilfeldig retning.

Takker,
Jeg har det smalna stabstaget fra french slammers, men jeg må fortsatt sitte å korrigere for hjulspor hele tiden. Den var faktisk mye bedre å kjøre før med to utslitte bærekuler, senkespindler og jalla justering av spissingen, så jeg sitter igjen med hypotesen om at puma senk reduserer caster vinkelen for mye. Tenker derfor å prøve med nye senkespindler for å se om jeg da får den nødvendige castervinkelen. I tillegg blir det godt med litt mykere fjæring. Øyerulling

Ja, caster er nok hovedproblemet. Det hjalp også litt med senkespindler for meg. Da kunne jeg også bruke Bilstein-demperne jeg hadde liggende som ble for stive for kun puma-senk.

Husker du hvor mye caster du ende opp med?
Nå står det kyb dempere på fremme og noen myke korte dempere bak, blir nok noe spax eller annet justerbart i fremtiden, er mye hjulhopp/risting når jeg spoler dekk i mekkelokalet...  Øyerulling Gliser
Loggført

larsenroed
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #181 på: mars 18, 2021, 13:56:24 pm »

Osteaktig

Husker ikke caster, skal sjekke papirene neste gang jeg er i garasjen. Hvordan triksing gjorde du for å forbedre casteren? Trodde ikke det var så mye man kunne gjøre.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #182 på: mars 18, 2021, 16:02:34 pm »

Osteaktig

Husker ikke caster, skal sjekke papirene neste gang jeg er i garasjen. Hvordan triksing gjorde du for å forbedre casteren? Trodde ikke det var så mye man kunne gjøre.

Har ikke triksa enda, men er ikke værre enn å flytte eller ovalisere hulla for innfestningen av forstillinga.
Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #183 på: mars 19, 2021, 08:35:51 am »

Køyrde rett bak deg i Fløyfjellet sist torsdag, og registrerte at du også bruker heile eine køyrefeltet. Nett slik eg har slete med min Plokkopp. Heilt utan retningsstabilitet.
Eg har kun innsveisa Pumakopiar i røyrene.
Har løfta den så høgt eg får det, og det hjalp. Men det hjelper også å stille 'spissing' bak. Levetida på bærekulene er 6-10.000km. Blir nesten ikkje skitne mellom kvart skifte. Dei to siste gongane no, har eg satt inn fettniplar før montering. Det hjelper betraktelig. Eitt knepp på presso kvar 2000km.

Elles har eg skifta utallige sett med bolt og foringar på hjelpesnekka. Sjølv dei nye er slarkete ved montering. Siste no er heimalaga foringar av gamle kamaksellager frå 50-tallsTriumph motorsykkel. Drøymer om å lage ei ny hylse, og bruke doble koniske lager i staden for glideforingar som blir ovale på kort tid.

Om/når min er tilbake på vegen, blir det i alle fall med ny original forstilling. Hater den konstante kontrastyringa i hjulspora Tvilende

Men om de kjem opp med gode løysningar, så tar eg gjerne i mot.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #184 på: august 16, 2021, 21:30:47 pm »

Etter endel kjøring, glede og frustrasjon, begynner endelig ting å falle på plass.

Som tidligere nevnt har kjøreegenskapene vært mildt sagt skumle. Etter flere tapre forsøk på hjulstilling hos rasmussen Dekksenter måtte jeg gi de opp. Jeg ringte derfor hjulmakeren i sentrum og fikk den pensjonerte guruen til å ta jobben. Med friskt i minnet hvor god jobb han gjorde med bobla, var forventingene høye.
I kjent stil var ikke bilen kommet mer enn inn døra før han pekte på bakhjula og sa, der er feilen!
Med en jekkestropp og muttertrekker fikk han fjernet 7 grader camber og spisset den perfekte på 15 minutter. Samme bakstilling hadde de forrige gitt opp etter 4 timer.
Etter å ha satt på måleutstyr og finjustere framme (bak var allerede perfekt på øyemål) var det bare til  å kjøre hjem med smil fra øre til øre. Endelig er den god å kjøre!

Ellers har jeg endelig fått motoren helt til, jeg sleit tidligere med at ekspansjonstanken flommet over når jeg dro ut gira, men etter å ha flytte en slange som sto rett etter pumpa til rett før så forsvant problemet.
I tillegg har jeg slitt med at motoren dauer på vei inn i lyskryss. Etter mange forskjellige forsøk med justering av sensorer osv. kom jeg til slutt fram til at subaru har en nøytral posisjon sensor ledning som måtte jordes. Når denne er jordet tror motoren at den er i gir og bruker hastighet sensoren til å velge forskjellige tomgangs turtall, 750 rpm stillestående, 1100 under fart.

Endelig virker ting helt som det skal!
I forberedelse til SCC ble det montert hengerfeste da jeg arvet en combicamp. Så til helga blir det tur til Tistlo tunet for "nød treff".

Prosjektet er kanskje ikke helt ferdig, men eneste som gjenstår nå er stivere dempere foran eller bump stopper, montere stab stag bak og lage nytt trekk over lasteplanet.


* IMG_20210527_174821_053.jpg (62.58 KB. 800x540 - vist 316 ganger.)



* IMG_20210330_094015_871.jpg (30.55 KB. 480x600 - vist 307 ganger.)

« Siste redigering: desember 21, 2021, 09:58:40 am av Dalland » Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #185 på: august 17, 2021, 20:38:42 pm »

Supert! Kjekt at ting faller på plass!
Da gjenstår kun å nyte bilen... Glad Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
64notch
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #186 på: august 18, 2021, 06:07:50 am »

Artig prosjekt og hyggelig at «brikkene» faller på plass Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #187 på: august 18, 2021, 18:48:09 pm »

Takker.
Veldig deilig å endelig komme til det punktet at man nyter å kjøre tur med den ja.
Men enn så lenge så er det kun veldig lette passasjerer som kan sitte på da dekk subber for ofte i hjulhuset med to.

Så de som vil teste den får gjøre det på egenhånd. 👍
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #188 på: august 30, 2021, 14:48:29 pm »

Jeg kan skrive under på at denne går faderlig fort! Og den bremser også veldig godt! Eneste minuset med denne var at den skurrer litt når man legger inn tredjegiret, men det var en bagatell. Godt bygget, og veldig morsom bil å kjøre!  Kult Gliser
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #189 på: august 31, 2022, 10:29:27 am »

Takk for enda ett fantastisk SCC!


* 300858845_537188528158073_1863717524344995088_n.jpg (61.5 KB. 800x403 - vist 199 ganger.)


Ser nå at det har gått ett år siden sist oppdatering, og det er kanskje ikke så rart når man i stor grad har vert opptatt med oppussing av hus og en pjott som snart bikker to år.
Litt har skjedd med sikaen, men imponerende lite? I forrige innlegg skriver jeg om problemet med subbing i hjulhuset. Etter bytte av framdekk til litt lavere profil og nye Bilstein dempere fra Type2Detective, har bilen endret seg kraftig i kjørekomfort. Subbingen er så godt som fraværende selv med to i bilen og bilen ligger mye stødigere på veien og fortsatt med høy komfort. Nesten ukentlig i flere måneder har planet vert fylt til randen med boss og det er aldri et problem over humpene. Det virker som bilens kjørehøyde, dekkhøyde og stivhet er godt balansert da hvis det først subber så er det like ofte dekk mot hjulkasse som stab stag eller dekselet under styresnekken.

Sett bort ifra ukentlig bruk gjennom hele året, har bilen vert med på Tistlo run, SCC scenic tour og nå SCC, alle gangen med combicamp. Jeg kan vel ikke annen enn å innrømme at "moderne" motor med solid varmeapparat har blitt en luksus jeg setter sterkt pris på.

Etter Scenic tour var det flere som kommenterte mengden blårøyk i nedoverbakker. Dette kom ikke overraskende på da motoren virket sliten når jeg fikk den og har blir hyggelig misbrukt i min tid. For enkelhetens skyld ble det derfor handlet inn en identisk vrakmotor som kun er gått 100 000 med god service historikk for 5000 kr. Satser på å bytte over delere og få den inn i vinter. Jeg antar at det er stempelringene som i stor grad har takket for seg og dette vises igjen i et høyt oljeforbruk.
Heldigvis er det både raskt og billig å bytte motor, så får nåværende motor ligge på hyllen frem til jeg en dag plukker den og lager noe moro ut av den..

Turen til SCC gikk strålende, og jeg fikk endelig testet hvor godt/dårlig dagens kjølesystem fungerer, på vei opp hardandervidda, med mye last og combicamp merket jeg at motoren reduserte fortenninga grunnet temperaturen, etter to minutter med kupeviften på var den tilbake med full effekt. Dagens radiatorvifte dekker bare 1/5 av radiator arealet og ny som dekker halvparten har ligget klar lenge.

Selv om jeg trodde jeg slapp unna banekjøring i år måtte jeg gi etter for gruppepresset og fikk låne hjelm og hansker og ende opp med ca 10 drag på stripa.
Første gikk rolig for seg i mål på 16 sek, andre drag var jeg blitt såpass gira at jeg glemte håndbrekket på og dro i sperra på tre gir.   Osteaktig
Forsiktig krøp tiden ned til akseptable 15.54 sek og 140 km/t. Jeg regner med at starten kan forbedres en del om grepet var bedre, men mtp. at det er 50 mil hjem igjen avsluttet jeg mens leken var god. Glad Ut i fra drag calculatorer på nettet tilsier dette at det skal være ca 170 hk i motoren, noe som kommer som en positiv overraskelse mtp. oljeforbruket og at disse motorene blir omtalt som 150 hk i Skandinavisk utgave.

Og til vår kjære speaker: Nei den har verken turbo eller oljelekkasje. Gliser

Loggført

Sider: 1 ... 5 6 [7]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!