mars 28, 2024, 19:35:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Olje bakaksel  (Lest 7707 ganger)
andre
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« på: november 19, 2019, 16:51:29 pm »

Fersk luftavkjølt-eier lurer på dette - se vedlagte bilde
Er det denne som må byttes:
https://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/8752-tetningsats-bakhjul-79

Og er dette en enkel jobb for en som ikke har skrudd altfor mye bil?

Antar jeg må fylle på olje etterpå, hvor gjør jeg det og hvilken olje
Takknemlig for tips og råd


* olje.jpg (39.62 KB, 482x600 - vist 179 ganger.)
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2019, 22:55:55 pm »

Hvis det er olje og ikke bremseveske som ligger på felgen, så er det riktig tetningsats.
Forsåvidt enkel jobb med riktig verktøy, men du må ha en 36mm pipe til å løsne trommel, og den må strammes til ca 350(husker ikke) nm ved montering.
Du må demontere  bremsesko, og tilgang på en presse for å montere simeringen i huset er bedre en å banke den på plass med en hammer.
Du må og løsne bremserøret fra pumpen når du bytter papirpakningen bak bremseskjoldet, og må derfor lufte bremsene også.
Noen tar en snarvei, og driter i å skifte pakningen bak der.
Vær nøye med å gjøre alt rent, og smør olje inni simmeringen før du monterer "huset" på akselen.
Bruk en Hayens/Bentley manual og momentnøkkel, så får du alt på riktig sted og tett bakaksel.
Etterfyll olje når du er ferdig, da det vil renne ut en god del ved demontering.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
andre
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 21, 2019, 22:03:34 pm »

Takk for kjapt svar
Riktig verktøy er alltid en utfordring, kanskje billigere å sette det bort enn å kjøpe verktøy...

Hvor krise er dette egentlig? Går en/to sesonger hvis ikke det blir værre - eller er det; ikke kjør mer enn nødvendig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: november 22, 2019, 10:21:37 am »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Loggført
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #4 på: november 22, 2019, 12:27:56 pm »

Hei Andre

Hvor bor du hen?
Kan hende det er noen i nærheten som har riktig verktøy som du trenger.

mvh

Ole Kr.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: november 22, 2019, 17:50:43 pm »

Bruk youtube Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: november 24, 2019, 21:34:54 pm »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Renner ikke olje inn på bremsene.. er drenering på baksiden
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 25, 2019, 09:31:26 am »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Renner ikke olje inn på bremsene.. er drenering på baksiden

Ja, men skal ikke mye skitt til på baksiden av bakplaten før hullet til dreneringen er tett og det flyter over i bremsene..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: november 25, 2019, 09:58:41 am »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Renner ikke olje inn på bremsene.. er drenering på baksiden

Ville ikke gambla på det nei....
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 25, 2019, 12:32:50 pm »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Renner ikke olje inn på bremsene.. er drenering på baksiden
Den har funket etter sin hensikt hos meg alle ganger hvertfall. Til og med den møkka de har på oval med drenering gjennom tromelen funket til en viss grad

Ville ikke gambla på det nei....
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #10 på: november 25, 2019, 22:07:29 pm »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Renner ikke olje inn på bremsene.. er drenering på baksiden
Uansett hva, så fixer man den lekasjen tenker jeg da.
Den har funket etter sin hensikt hos meg alle ganger hvertfall. Til og med den møkka de har på oval med drenering gjennom tromelen funket til en viss grad

Ville ikke gambla på det nei....
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 26, 2019, 10:48:00 am »

Det renner olje inn på bremsene, så jeg vil si at det er absolutt verdt å fikse ja...

Er jo ikke spesialverktøy vi snakker om heller, så dette er noe de aller fleste kan fikse selv.

Dersom du ikke kan det, burde du få et verksted til å gjøre det for deg; ingen er tjent med at det kjører biler rundt på veien med olje på bremseskoene Blunker
Renner ikke olje inn på bremsene.. er drenering på baksiden
Uansett hva, så fixer man den lekasjen tenker jeg da.
Den har funket etter sin hensikt hos meg alle ganger hvertfall. Til og med den møkka de har på oval med drenering gjennom tromelen funket til en viss grad

Ville ikke gambla på det nei....
Ja er enig at det bør fikses, og fortest mulig, men er ikke nødvendigvis bastant nei til om det går å kjøre med en liten stund som grelland sa var mitt poeng. St det bør fikses er ikke noe tvil om
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 26, 2019, 12:01:26 pm »

Olje på dekkene hjelper jo ikke det heller  Øyerulling  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #13 på: november 26, 2019, 13:13:52 pm »

Ikke allverdens penger å kjøpe en 36 mm pipe og et leddhåndtak på Biltema:

http://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/leddhandtak/leddhandtak-2000019623

http://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/lose-piper-12-2000042603

159+75= 234 kr.

Kjekt å ha uansett, når man har boble.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
andre
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: november 27, 2019, 22:55:50 pm »

Takk for gode tips! Det med olje på bremsene tenkte ikke jeg på så da må dette fikses før våren.
Får se om jeg gjør det selv eller setter det bort Det tar sikkert ikke lang tid for et verksted å bytte, men det er jo litt lærerikt å gjøre det selv også.



Loggført
t21500
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Orkanger



Vis profil
« Svar #15 på: november 28, 2019, 06:21:06 am »

Alltid greitt å lære sånt! Husk å ta en side av gangen, så kan du lurkikke på den andre siden hvis du er usikker på hvordan ting skal sitte. Kult
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: desember 03, 2019, 13:05:00 pm »

Ikke allverdens penger å kjøpe en 36 mm pipe og et leddhåndtak på Biltema:

http://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/leddhandtak/leddhandtak-2000019623

http://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/lose-piper-12-2000042603

159+75= 234 kr.

Kjekt å ha uansett, når man har boble.
Den møkka-latmannsarmen der knakk når jeg skulle løsne hjulbolter..
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #17 på: desember 03, 2019, 16:21:50 pm »

Ikke allverdens penger å kjøpe en 36 mm pipe og et leddhåndtak på Biltema:

http://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/leddhandtak/leddhandtak-2000019623

http://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/lose-piper-12-2000042603

159+75= 234 kr.

Kjekt å ha uansett, når man har boble.
Den møkka-latmannsarmen der knakk når jeg skulle løsne hjulbolter..
Biltema!
Hva annet kan man forvente derifra  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #18 på: desember 04, 2019, 15:49:51 pm »

Biltema har vel garanti på verktøyet sitt, så da er det vel bare å hente nytt.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: desember 04, 2019, 19:02:34 pm »

Biltema har vel garanti på verktøyet sitt, så da er det vel bare å hente nytt.
Ser ikke poenget. Det gjelder også skraller tror jeg. Sparer bare masse frustrasjon og sinne ved å kjøpe noe ordentlig. Sparer miljø og om jeg kan bruke en ordentlig per 20 biltema. Det blir mange om de skal knekke hver gang jeg tar av hjulene..
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #20 på: desember 04, 2019, 20:41:42 pm »

Biltema har vel garanti på verktøyet sitt, så da er det vel bare å hente nytt.
Ser ikke poenget. Det gjelder også skraller tror jeg. Sparer bare masse frustrasjon og sinne ved å kjøpe noe ordentlig. Sparer miljø og om jeg kan bruke en ordentlig per 20 biltema. Det blir mange om de skal knekke hver gang jeg tar av hjulene..
Må si meg 100% enig.
Og er man riktig uheldig pådrar man seg stygge skader på kropp eller bil i det øyeblikket drittverktøyet knekker.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 05, 2019, 09:17:40 am »

Har aldri ødelagt noe skralle, pipe eller fastnøkkel fra Biltema. Så kommer kanskje an på brukeren  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #22 på: desember 05, 2019, 10:49:53 am »

POPCORN.
36 mm pipe 1" sprakk. 21 mm. fastnøkkel knakk. Hånd oppover radiator 10 dager sykemelding. Knoker uten hud.
Runde torx. Håndtak på trekkere som går rundt. Firkant på latmann som knekker. Osv osv. Importere søppel fra utlandet for å kaste i Norge.
Har ikke funnet noen belastningbegrensinger på biltema sitt verktøy. Selvfølgelig opp til hver enkelt. Kan fint byttes til akkurat det samme som du hadde. biltema sine leverandører overlater produktsjekken til sin kunder. Sparer mye penger på det. Kan jo nevne støtdempere som sprekker. Kontorstoler som sprekker / smeller. Sjekk ut liste over produkter de har tilbakekalt og hvorfor. Like bra bare billigere.
 Oljelekkasje på bakaksel bør repareres uansett verktøy.
Loggført

Ikke alltid
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #23 på: desember 06, 2019, 14:05:33 pm »

Sikkert mye dårlig på Biltema, men jeg har hatt lite problemer, utenom en jekk, som det var null problem å få en helt ny (og bedre) modell, uten spørsmål og uten kostnad for meg.

Pipesett med skralle fra Biltema har jeg hatt i mer enn 25 år, funker topp fortsatt. En kompis har TengTools skraller, disse krangler veldig, tipper de er under 10 år gamle. Omtrent samme hobbybruk som meg.

Og til de som knekke hjulbolter: Kobberfett på gjengene er lurt, og dra til med riktig moment. Dette gjør/bruker jeg hver gang, og har aldri hatt noe problem, hverken med bolter som ikke vil løsne, eller verktøy som knekker (bruker Biltemas latmannsarm).
« Siste redigering: desember 06, 2019, 14:08:58 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: desember 06, 2019, 17:28:44 pm »

Biltema latmannsarm knakk, ikke boltene. Strammet med 120nm med trettennullto som vitne..
Hatt mye dritt som ryker fra biltema, skraller, piper, bits, loddebolt, wisegrip som fyker til helvette når man klemmer til..

Verdt å nevne at kvalitets-erstattere tålte samme jobb og holder enda.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: desember 06, 2019, 17:29:24 pm »

Har aldri ødelagt noe skralle, pipe eller fastnøkkel fra Biltema. Så kommer kanskje an på brukeren  Glad
Kanskje du er for pussy når du bruker verktøy?
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: desember 06, 2019, 17:30:52 pm »

Sikkert mye dårlig på Biltema, men jeg har hatt lite problemer, utenom en jekk, som det var null problem å få en helt ny (og bedre) modell, uten spørsmål og uten kostnad for meg.

Pipesett med skralle fra Biltema har jeg hatt i mer enn 25 år, funker topp fortsatt. En kompis har TengTools skraller, disse krangler veldig, tipper de er under 10 år gamle. Omtrent samme hobbybruk som meg.

Og til de som knekke hjulbolter: Kobberfett på gjengene er lurt, og dra til med riktig moment. Dette gjør/bruker jeg hver gang, og har aldri hatt noe problem, hverken med bolter som ikke vil løsne, eller verktøy som knekker (bruker Biltemas latmannsarm).
Har du fagbrev innenfor bilfaget så hadde du visst at du absolutt ikke skal bruke kopperpasta på boltene..
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 07, 2019, 11:00:21 am »

Har aldri ødelagt noe skralle, pipe eller fastnøkkel fra Biltema. Så kommer kanskje an på brukeren  Glad
Kanskje du er for pussy når du bruker verktøy?

Neida, har ikke noe behov for å være brutal.

Har vel bare smartere måter å få gjort jobben på
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #28 på: desember 07, 2019, 15:19:52 pm »

Dersom man ikke kjenner hverandre godt bør man holde seg for god til å leppeslenge synes jeg  Gliser
At det er kvalitetsforskjeller på verktøy kan man vel ikke diskutere. At noe er godt nok for noen og ikke andre får så være.
Vi kan forholde oss saklige.  Øyerulling. Når kun en jekk blir nevn som dårlig verktøy, er vel det en type verktøy man MÅ kunne stole på. 
At små kinabarn produsere søppel til oss som er så billig at vi ikke gidder å bytte det engang ( går rett i søppla ) er ett spørsmål om etikk og ikke kvalitet.
Noen av disse kommer også fra India. Kina er kun ment som eksempel. Skrur forholdsvis mye og en del på noe gammelt. Det som er viktig for meg, er at det jag har virker. Greit nok at du får byttet, men fritiden min ønsker jeg å bruke på noe annet enn å kjøre til å fra en kø for å bytte noe jeg trodde virket.  Noen ganger, for ikke å si hver gang er det trangt. Da er det behagelig med en skralle som får plass og som ikke trenger en halv runde får å ta nytt tak. Samtidig bør den  virke når mutteren eller bolten er løs, så slipper man å holde igjen for å få skrudd av.(lette, tette klikk) Dette er ting man sparer tid på og som gjør skruing artigere. Det å ta av pipa,  rotere den på forlengeren, får så å få nytt tak orker ikke jeg.
 Tynt, smekkert verktøy av god kvalitet kan også videreføres til neste generasjon. vi har vel "alle" noe arvegods i "kassa".
At noen skrur smart og klarer seg med "billigverktøy" er jo kjempeflott. Men å påstå at det er like bra, bare billigere, er løgn.
Bare kvalitetsforskjellen individuelt på samme type verktøy tyder på at produksjonskontrollen er så som så.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: desember 07, 2019, 21:50:33 pm »

Dersom man ikke kjenner hverandre godt bør man holde seg for god til å leppeslenge synes jeg  Gliser
At det er kvalitetsforskjeller på verktøy kan man vel ikke diskutere. At noe er godt nok for noen og ikke andre får så være.
Vi kan forholde oss saklige.  Øyerulling. Når kun en jekk blir nevn som dårlig verktøy, er vel det en type verktøy man MÅ kunne stole på. 
At små kinabarn produsere søppel til oss som er så billig at vi ikke gidder å bytte det engang ( går rett i søppla ) er ett spørsmål om etikk og ikke kvalitet.
Noen av disse kommer også fra India. Kina er kun ment som eksempel. Skrur forholdsvis mye og en del på noe gammelt. Det som er viktig for meg, er at det jag har virker. Greit nok at du får byttet, men fritiden min ønsker jeg å bruke på noe annet enn å kjøre til å fra en kø for å bytte noe jeg trodde virket.  Noen ganger, for ikke å si hver gang er det trangt. Da er det behagelig med en skralle som får plass og som ikke trenger en halv runde får å ta nytt tak. Samtidig bør den  virke når mutteren eller bolten er løs, så slipper man å holde igjen for å få skrudd av.(lette, tette klikk) Dette er ting man sparer tid på og som gjør skruing artigere. Det å ta av pipa,  rotere den på forlengeren, får så å få nytt tak orker ikke jeg.
 Tynt, smekkert verktøy av god kvalitet kan også videreføres til neste generasjon. vi har vel "alle" noe arvegods i "kassa".
At noen skrur smart og klarer seg med "billigverktøy" er jo kjempeflott. Men å påstå at det er like bra, bare billigere, er løgn.
Bare kvalitetsforskjellen individuelt på samme type verktøy tyder på at produksjonskontrollen er så som så.
Godt skrevet Gliser
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!