april 19, 2024, 22:35:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: import av veteran fra utlandet, opprinnelig norsk bil. spm...  (Lest 2242 ganger)
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« på: desember 21, 2019, 15:12:13 pm »

Jeg vurderer å importere en bil , som er solgt ny i norge, og har vært her  til for noen få år siden (vw såklart ;-) ) det jeg lurer på, er om jeg fortsatt må betale avgifter inn i Norge på nytt på den bilen? jeg har ringt og prata med mange forskjellige innen skatteetaten, men ingen kan gi et sikkert svar, dette er en "dealbreaker" for meg hvis jeg må betale avgifter pånytt. mener å huske at vi har medlemmer innen toll og avgift her, så håper noen kan gi meg et riktig svar, gjerne på pm, eller telefon. 9518 1 9 8 8 . har du gjort dette selv, del gjerne erfaringene dine med oss andre :-) bilde for oppmerksomhet som de sier ,,,

*  (57.68 KB. 800x530 - vist 243 ganger.)

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #1 på: desember 23, 2019, 11:28:21 am »

Nå vil jeg tro at det uansett kun er moms det er snakk om her og ikke andre avgifter. Får ikke kjøper igjen norsk moms når en tar bilen ut av landet?
Jeg er usikker på hvordan det fungerer når bilen har vært norsk før men vil tro at staten alltid krever inn sitt så moms på kjøpesum+frakt må du nok regne med.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: desember 23, 2019, 13:36:03 pm »

Jeg fik ikke norsk moms tilbage når jeg solgte en bil til min storebror i DK, men så forsøkte jeg ikke heller..  Osteaktig
Er det en veteran bil?

Uanset, hvis registreringsafgiften på bilen er "tatt ut" ved eksport af bilen skal den vel ikke betales på nyt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: desember 23, 2019, 17:57:27 pm »

veteran bil , solgt ny i norge , man får ikke igjen avgift ved utførsel, hvis bilen har vært i norge mer enn en gitt tid, så det er ikke tilbakebetalt noe avgifter , eller moms ved utførsel. har fått tips om flere us biler som er importert tilbake til norge, på samme grunnlag som jeg lurer på her, de har ikke fått ny moms, eller regavgift ved innførsel igjen , men har ikke fått et klart svar fra toll og avgift i dag heller, det sies at man må søke, men de kan ikke vise til forskrift som sier det ene eller andre.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #4 på: desember 23, 2019, 23:52:16 pm »

Bør være grei skuring å hente den tilbake igjen. En vare kan ikke pålegges avgifter to ganger. Dersom bilen har vært registrert i autosys (kom på 80-tallet) er dette lett å avklare, da kan ikke toll kreve ny avgift. Jeg har tatt flere biler til Svalbard som er toll-og avgiftsfritt, det er ikke noe problem å ta disse avgiftsfritt tilbake så lenge de opprinnelig er norsksolgt med fulle avgifter.
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: desember 24, 2019, 01:18:51 am »

Bør være grei skuring å hente den tilbake igjen. En vare kan ikke pålegges avgifter to ganger. Dersom bilen har vært registrert i autosys (kom på 80-tallet) er dette lett å avklare, da kan ikke toll kreve ny avgift. Jeg har tatt flere biler til Svalbard som er toll-og avgiftsfritt, det er ikke noe problem å ta disse avgiftsfritt tilbake så lenge de opprinnelig er norsksolgt med fulle avgifter.
dagens eier sitter på regkort, og hele eierhistorikken fra ny i norge, utførselsdokument osv. tror ikke den har vært inne i autosys desverre.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: desember 24, 2019, 08:55:59 am »

Hvis den har et norsk vognkort er det jo en enkel sag, har den ikke ville jeg sendt mail til understelsregistrert (eller hvad det hedder?) hos statens vegvesen om chassisnummeret er kendt der.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!