november 10, 2024, 22:05:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Industrimotor, MAX TURTALL ???  (Lest 3665 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: januar 29, 2020, 01:08:41 am »

Hva er max turtall en kan forvente av en 12V   1200 SP industrimotor, 34kh

Har montert 31- pict 3 forgasser, t4/wbx elektronisk tenning og grenrør, samt 1,1 - 1 vipparmer men turtall stopper opp ved ca 3.400 selv med liten belastning, noen gode tips for å få litt mer turtall, da denne har "nyere" veiv og smøresystem, så burde den vel tale litt mer ?

Har også testet med 30 forgasser, men da trekker den dårligere !
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: januar 29, 2020, 08:54:02 am »

Har du testet med en "vanlig" stift fordeler?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: januar 29, 2020, 08:55:37 am »

Ja, oppsett nå er det som jeg oppnår best drag og turtall på foreløpig :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1910
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 31, 2020, 15:12:37 pm »

Alle industrimotorer VW og Porsche 356 er i utg. stasjonærmotorer og bestemt for å gå på et visst turtall .. 3400/3600 ..
Såvidt jeg har erfart er det kammen i disse som ikke egner seg for bilbruk og må derfor byttes (sammen med løftere ) ..

Mvh
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #4 på: januar 31, 2020, 17:50:09 pm »

Jeg trodde også tidligere at det var forskjell på kamaksel på vw industrimotorer, men har i tidligere tråd fått dette avkreftet, delenummer er det samme på industrimotor og den for bil :-)

Uansett, så vil denne ikke over 3,200 med lett belastning.....slak nedoverbakke, ingen last.

Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: februar 01, 2020, 10:21:25 am »

SP manifoldene har forskjellig diameter etter hvilke motorer de satt på.
1200- 23,8 mm  og 25,1 mm     utvendig diameter.
1300-  28,5 mm 
1500-  31,2 mm
Du kunne prøvd med en større.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #6 på: februar 01, 2020, 11:27:19 am »

1300 og større passer ikke på pga vinkel på innfestning i topp.

Kompresjon er testet OK, ventiler er justert, plugger er nye og åpning justert, pluggkabler er nye, coil er lavohms og spenning pån tenning er OK.

Har liksom prøvd alle basik tiltak, ønsker bare det lille ekstra, men kan kanskje ikke forvente mer :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: februar 02, 2020, 21:46:20 pm »

Måtte lete litt i gamle papirer igjen.  Glad
Ved valg av forgasser er det jo et regnestykke som jeg fant i en gammel Solexbrosjyre. Men på din motor er vel innsuget den minste diameteren, og da begrenser vel det turtallet? Og du har vel ikke lov å sveise om på det for ditt bruk?


* Uten navn.jpg (40.46 KB, 623x566 - vist 254 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #8 på: februar 02, 2020, 23:18:46 pm »

Ingen begrensninger ang.modifikasjoner, men får ikke øke volum på motor. Må vel ha 1300 SP topper om jeg skal oppnå mer flow, og 1300DP topper gir mindre komp.

Vi prøver å få litt mer ut av disse motorene uten å bygge ny motor, det er lite kjørte industrimotorer i begge Bajaene vi skal kjøre Mongol Rally med......

Har heller ikke lyst på doble sett forgassere (singel på hver side) da det gir en del mer utfordringer underveis hvis vi skulle få problemer :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: februar 03, 2020, 12:56:30 pm »

Modifiser 1300 innsug ?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: februar 04, 2020, 15:51:26 pm »

1300 SP topper med større ventiler og modifisert 1300 SP innsug med 30mm Solex gasser?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #11 på: februar 07, 2020, 13:42:26 pm »

Jeg er absolutt ingen ekspert på motorbygging, men har en frisk 1200 industrimotor i bobla mi´

Da jeg fikk den, hadde den bare gått noen timer, så jeg åpnet den ikke opp. Tok toppene og portet dem etter beste evne og satte også på en wbx fordeler.

Den går som ei kule og da jeg i tillegg satte på billigste GT-eksos fra Empi, gikk den faktisk enda bedre. Fikk mye mere moment
i motoren, og i bakker jeg tidligere måtte gire ned, dro den villig opp i 4.
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #12 på: februar 07, 2020, 17:29:48 pm »

Takker, er jo litt det samme som jeg har gjort, og merker forskjellen, vi har 2 identiske Bajaer, samme gir, samme motor, men har standard fordeler/forgasser/vipparmer på en, og VBX tenning og 31 forgasser og 1,1-1 vipparmer på den andre, den siste drar bedre, og oppnår høyere turtall/fart.

Neste modifikasjon som skal prøves er 1300SP innsug med nye endestykker, slik at de passer på 1200SP toppene, blir spennende å se om  vi oppnår noe endring i turtall.... nå er det slutt på ca 3.400-500   
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: februar 07, 2020, 19:32:04 pm »

Tror det bør hjelpe på turtallet.
Har lest at VW brukte bl.a diameteren på manifolden  som en "strupeventil" for å begrense turtallet på motoren.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!