mars 29, 2024, 10:28:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Løst! - Ulyd i bakhjula, lageret gåent eller kan det være noe annet?  (Lest 3017 ganger)
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 19, 2020, 17:35:40 pm »

Skifta girkasse i fjor sommer og har slitt litt med å få det helt tett bak og har fått en del girolje i bremsene, men etter flere (!) byttinger av både simringer, pakninger og lager så ser det nå ut som at det muligens endelig er tett. Men, etter at jeg skrudde sammen bakbremsene og bakakselen forrige uke har jeg nå fått en "dunke"-lyd når jeg kjører. Den kommer fra bakhjula høres det ut som, og noe med drivverket der, så jeg lurer jo på om jeg kan ha tatt i for hardt når jeg stramma eller om jeg kan ha gjort noe annet feil..

Lyden er ikke der før jeg er oppe i 40-50 km/t og den er overraskende jevn og dunker fortere jo fortere hjula går rundt. Jeg tenkte først at kanskje det var lageret som er gåent igjen, men for det første er jo dette ganske nytt, og for det andre så er jo den en mer ujevn lyd, det var iallefall det sist jeg hadde problemer med lageret..  

Er det noen som har noe tips eller forslag til hva det kan være? Har ikke lyst til å bytte lager enda en gang hvis det faktisk ikke er det som er problemet...  Tvilende
« Siste redigering: juli 07, 2020, 17:45:29 pm av BobleKatrine » Loggført

T1 1970 1500
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #1 på: mai 19, 2020, 22:01:53 pm »

Prøvd å sette bilen på bukker og kjøre? Kan være lettere å feilsøke.
Loggført
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #2 på: mai 19, 2020, 22:51:06 pm »

En bremsesko som ikke sitter der den skal?
Håndbrekkvaier hoppet av?
En littfor lang hjulbolt?
Løse hjulbolter?
Loggført
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mai 21, 2020, 10:49:39 am »

Prøvd å sette bilen på bukker og kjøre? Kan være lettere å feilsøke.

Takk for tipset, tenkte ikke på å prøve det, men det skal prøves før jeg åpner opp enda en gang!
Loggført

T1 1970 1500
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #4 på: mai 24, 2020, 06:23:58 am »

Si ifra om du vil ha litt hjelp til feilsøking, hender det det hjelper med noen andre øyne når en har holdt på med en ting en stund. Er fort gjort å henge seg opp i noe.
Loggført
nik
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: mai 27, 2020, 16:44:27 pm »

Jekk opp bak og kjenn om det slark i hjulet. Hvis det er tilfelle må du stramme senterbolten på trommelen
Loggført
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: juli 01, 2020, 20:28:04 pm »

Takk for hjelpen folkens!
Viste seg selvfølgelig at det var lageret, så skifta det og kjørte en tur eller to før lyden var tilbake, og denne gangen enda verre.. Det nye lageret er gåent, og det ser ut til at det er akselen som forårsaker det.. Har prøvd å sette bila på bukk og kjøre, og ser at akselen beveger litt ujevnt på seg. Vi trodde sist at det var fordi lageret var gåent, men det kan jo nå se ut som at det er det som ødelegger lageret. Hvis dette stemmer så må jeg med andre ord bytte akselen. Det letteste for noen er kanskje å ta ut hele girkassa og motoren og ta den ut på den måten, men går det an å få den ut uten å ta ut girkassa og motoren? Dvs å bare løsne alle bolter, og vrikke og vri litt på den.. Noen som har prøvd det? Har ikke hatt ut motoren og girkassa så mye, så å begynne med det blir en voldsomt mye større jobb..
Loggført

T1 1970 1500
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #7 på: juli 01, 2020, 21:17:09 pm »

Har akkurat byttet bakhjulslager selv og tok av et akselrør fordi jeg mistenkte noe feil med leddet inne i kassa. Så ja, det er mulig å ta av akselrøret og drivakselen med girkassa montert i bilen. MEN det er en knotete og grisete (girolje) jobb med høy risiko for å få skitt inn i girkassa. På høyre side må du også ta ut startmotoren. Hvis du har standard motor og girkasse er det enklere å ta alt ut av bilen bare for å få bedre arbeidsforhold.

Ikke vanlig med bøyde aksler, kanskje problemet ligger inne i leddet i kassa? Uansett må den ut.
Loggført
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juli 07, 2020, 17:13:23 pm »

Takk for svar Lynet!

Vi prøvde og fikk det heldigvis til uten å måtte ta ut motor og girkasse. Fikk bytta ut akselen med en gammel jeg hadde liggende, viste seg at den som stod inni faktisk var litt skjev. Nå får vi bare krysse fingrene for at problemet er løst og det nye lageret holder denne gangen ! Takk for all hjelp!
Loggført

T1 1970 1500
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!