april 18, 2024, 21:12:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sliten 1600 ccm ..  (Lest 32179 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #120 på: september 01, 2020, 19:07:42 pm »

Lite tid med dette prosjectet just nu .... kundbiler ska bli klar .. litt får man gjort i dreiebenken på kvelden dock Glad
Detaljerer noen 8 " Fuchs som får ny lack , innertubes og R- dekk ...

* 0-1.jpg (36.47 KB. 338x600 - vist 237 ganger.)

Mvh/E

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #121 på: september 02, 2020, 09:13:08 am »

nice.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #122 på: september 07, 2020, 17:32:54 pm »

Ingen oppdatering på 1600 ccm , men litt på gatebilen , CSP system i rustfritt .. Ganske bra passform faktisk !!

* 0.jpg (49.98 KB. 640x480 - vist 251 ganger.)


Mvh/E

« Siste redigering: desember 03, 2020, 01:13:50 am av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #123 på: september 10, 2020, 19:43:18 pm »

Ska den her lille gubben få plass også Glad, flenser i rustfritt bestillt .. en enkel men tålig turbo .. Holset HX 40 ..  detta kan bli morsomt .. Sugen på en 10 èr med full stål gateregistrert .. 1600ccm venter på Scat ...
Mvh/E

* 0-1.jpg (43.76 KB. 640x480 - vist 231 ganger.)

« Siste redigering: september 11, 2020, 06:00:02 am av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #124 på: september 21, 2020, 18:42:49 pm »

Tar tid ,med denne 1600 ccm ..  Gliser Johan Dryselius med PB på 9,51 .på Kjula . Glad ...Mitt "Big"  prosject  går videre iaf .. mellom kundebiler ..(nyinnkjøpte i 1992 ,rollerbars  Gene Berg , fra den legendariske .svarte -67`n ?? ) Glad


* 0.jpg (40.88 KB. 640x480 - vist 241 ganger.)

* 0-2.jpg (55.37 KB. 640x480 - vist 228 ganger.)


Mvh/E

« Siste redigering: september 22, 2020, 07:33:38 am av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #125 på: september 30, 2020, 17:56:15 pm »

Snart tur for 1600 motoren .. i mellomtiden blir det gjort småting med 2,6 ltr`n ..

Mvh/E

* 0.jpg (40.06 KB. 450x600 - vist 226 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #126 på: oktober 05, 2020, 09:25:58 am »

voksen turbo det der Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #127 på: oktober 05, 2020, 16:21:12 pm »

Ja , det er det Grelland , men med mål på 500+ er det eneste veien å gå .. Kommer fortsette dette prosjeket snart da kundejobb minker ,heldigvis .. Glad

* IMG_1470.jpg (102.55 KB. 768x576 - vist 203 ganger.)

« Siste redigering: oktober 05, 2020, 16:28:43 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #128 på: oktober 06, 2020, 18:34:48 pm »

Står litt stille her , dårlig vær og mye jobb i garasjen , fått bestemt meg med h.h.v. turbo og styringssystem for 1600 challange motorn ..
Blir aldri feil å dilte litt etter andre , stjele noen gode ideer .. Ble iaf. et BorgWarner S 250 SX med 0,86 A/R , derpå Steet Pro fra MaxxEcu .. Noe jeg har kommet fram til etter mye samtaler med venner / proff folk .. Ikke minst Søren som skal mappe motorn ..
 250 Hk + koster ..   (kjøper heller dette enn en ny A4 Glad ) Bruker heller ikke penger på unødv. skjønnhetspleie , se foto Glad
Ha en fin høstdag alle ..

Mvh/E
« Siste redigering: desember 16, 2020, 00:25:21 am av Sonic » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #129 på: oktober 07, 2020, 09:11:10 am »

Blir i alle fall ikke en "Sliten 1600 ccm" motor dette her Blunker
Samme kan vel sies om 2,6 motoren....
Så blir spennende å følge med disse 2 (er vel 3) prosjektene gjennom vinteren
I tillegg til noe tilsig på "kundebiler" Blunker Blunker
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1256
Bosted:


Vis profil

« Svar #130 på: oktober 07, 2020, 11:05:57 am »

Blir i alle fall ikke en "Sliten 1600 ccm" motor dette her Blunker
Samme kan vel sies om 2,6 motoren....
Så blir spennende å følge med disse 2 (er vel 3) prosjektene gjennom vinteren
I tillegg til noe tilsig på "kundebiler" Blunker Blunker

Hvilken motor er hvem? Har mistet litt kontroll Øyerulling
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #131 på: oktober 07, 2020, 15:08:06 pm »

Ja tack Stig , og BugMan, blir forvirra selv .. Prosject 1 :  sliten -65 boble som jeg kjøpte i Norge i våres , den er nå restaurert og klar for utv. lakk .. motor:  2,6 ltr. turbo med tilhørende finsk IRS kasse med dog ring og Quife diff .. (ligger en lat tråd på Boxerville )..
Prosject 2 er jo denne "sliten 1600"  turbomotorn  til Svenske 1600ccm challange .. Her er det bare blokk og veiv igjen fra utg. ptk.
(kommer snart en summering på resten av delene ) Denne motoren skal i min siste buggy med masse mods for stripekjøring ..
Kommer tilbake på det prosjektet etterhvert ..
Håper dette ga klarhet i hva som skjer i garasjen ... I tillegg minst 5 kundeprosjekter i vinter , deriblant 2 for Stig her ...

Mvh /E

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1256
Bosted:


Vis profil

« Svar #132 på: oktober 07, 2020, 15:17:46 pm »

Ja tack Stig , og BugMan, blir forvirra selv .. Prosject 1 :  sliten -65 boble som jeg kjøpte i Norge i våres , den er nå restaurert og klar for utv. lakk .. motor:  2,6 ltr. turbo med tilhørende finsk IRS kasse med dog ring og Quife diff .. (ligger en lat tråd på Boxerville )..
Prosject 2 er jo denne "sliten 1600"  turbomotorn  til Svenske 1600ccm challange .. Her er det bare blokk og veiv igjen fra utg. ptk.
(kommer snart en summering på resten av delene ) Denne motoren skal i min siste buggy med masse mods for stripekjøring ..
Kommer tilbake på det prosjektet etterhvert ..
Håper dette ga klarhet i hva som skjer i garasjen ... I tillegg minst 5 kundeprosjekter i vinter , deriblant 2 for Stig her ...

Mvh /E


Det hjalp! Tøft Gliser
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #133 på: oktober 07, 2020, 15:26:20 pm »

Tack for det , blir bra tror jeg .. nesten alle deler i boks , tom IRS bakende som skal sveises inn i buggyn m/ 10 cm løft ..
-65 streetracern står allerede på svensk -70 IRS (automat) plate ...
Bruker alle mine kunnskaper på disse prosjectene , får se om det er godt nok ..

* IMG_3227.jpg (34.11 KB. 450x600 - vist 131 ganger.)


Mvh/E

« Siste redigering: oktober 07, 2020, 15:29:40 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #134 på: oktober 09, 2020, 17:12:37 pm »

Herlig , det er fredag og nok en gang kom nissen i løpet av 2 dager .. Borg Warner ,(Schnitzer ) , SX 200 /250 S med T-4 twin entry ..
Liten i forhold til HX 40`n fra Holset , men 300-550  HK sier de .. Johan D plukka ut 312 HK med denne i en ellers std. 1600 ccm ..
Alle delene er nå på plass , savner bare tid å bygge .. Vinteren närmer sig og får planlegge.. Dette kan bli morsomt ..

* 0.jpg (37.65 KB. 450x600 - vist 121 ganger.)

Ha en fin helg alle ..
  

« Siste redigering: oktober 09, 2020, 17:18:17 pm av Sonic » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #135 på: oktober 09, 2020, 18:46:30 pm »

 Sjokkert Sjokkert
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #136 på: oktober 09, 2020, 21:20:08 pm »

Skulle gått for SXE  Gliser


* F012A25B-7DD9-4C8C-8732-5B81FA97BE0C.jpg (76.4 KB. 800x600 - vist 145 ganger.)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #137 på: oktober 09, 2020, 21:48:32 pm »

Ha ha , kullagrad menar du ?? dubbel pris ock ingen nytte .. Vi snakker 1600 motor , ikke 500+ hk .. Budsjett er hva du vil , velger å legge pengene på grundmotorn ... Dessuten Erlend , 1600 T ccm kjörer 9, 43  pr.dato med denne  BW ..:)Vekt tatt i betraktning .Konkurerer med meg selv ... om jeg har tid ....Du får ha lykke til ..

Mvh/E
« Siste redigering: oktober 09, 2020, 22:41:46 pm av Sonic » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #138 på: oktober 10, 2020, 00:05:59 am »

Ikke kulelager nei. Men billet kompressor og inconel eksos.

252SXE hadde vært flott på en 1600, da man tross alt må lade litt for å kjøre 9,4  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #139 på: oktober 10, 2020, 08:19:26 am »

Ja , mye fint å få kjøpt Glad Billet hjulet og inkonellen koster ca 4 `ekstra ..  Disse har samme mål og deler kan lett byttes senere om det skulle bli nødv. Synes nå at denne slitne 1600 `n blir dyr nok ...Glad (Johan D lada ca 2,0 bar med denne og fikk ut 312 HK på rullene..)
Henvisning til Johan D da motoren ska inn i en 550-600 Kg `s buggy ..  Sef. bra om du kan velge fra øverste hylle hele tiden , nå har jeg ikke den økonomien , så kompromisser her og der .. Kult om dette blir bra , så kan man alltid implatere bedre deler senere ...En motor som dette blir plukket ned hver vinter uansett for kontroll ..

Mvh/E
« Siste redigering: oktober 10, 2020, 16:12:06 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #140 på: oktober 18, 2020, 18:50:55 pm »

Hei , vet faktisk ikke om jeg skal sette disse på hylla i stua eller ha de i motorn .. Glad
Scat´s nyeste med ARP 2000 3/8 -24 UNF .. Turbo rådebolt på nydelige smidde Wiseco ..

* 0.jpg (27.62 KB. 640x480 - vist 127 ganger.)

Mvh/E

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #141 på: oktober 20, 2020, 17:08:29 pm »

De gjør seg absolutt i stua, men trives vel best i motoren  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #142 på: november 02, 2020, 15:35:47 pm »

Hei , da er bygget endelig igang . Montert kam først , siden veiv , så begge for å skjekka at alt går rundt greit .. Dette er bare en prøvemontering og dratt sammen blokka med hhv. 2.0 og 3,5 kgm .. Fikk også skjekka vendehøyde på spes stemplene . må av med ca 2,5 mm for en vh. på 1,4 mm og rett komp. på ca 8,5:1 ..

* 0-7.jpg (40.94 KB. 450x600 - vist 108 ganger.)

* 0-6.jpg (41.94 KB. 640x480 - vist 135 ganger.)

/E

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #143 på: november 03, 2020, 16:46:57 pm »

 Osteaktig Fikk ikke lagt inn video så .. etter en sju /åtte ganger med prøvemontering føler jeg meg trygg på at neste blir siste . Alt løper lett og ser fram imot fortsetting ,(Utrolig viktig å prøvemontere kam og veivparti i block , spesielt en brukt .. )  OBS !! Silverline kamlager ga litt trøbbel ettersom de varierte på 0,1 mm i tykkelse pr. sett ... Tar nå av Cyl 2,5 mm i bunn for å sette Vendehøyden korrekt .. "Blueprinting" betyr kanskje å gå etter fabrikkens toleranser ? Det betyr det ikke for meg ... Å få alle mål . vekter og  klaringer innenfor fabrikkens mål er "Overhaling" .. Å få alla ting " mye" bedre er "blueprinting " ...
Ser ut til at jeg dokumenterer denne for meg selv , still gjerne spørmål eller bidra ..

* 0.jpg (31.53 KB. 338x600 - vist 118 ganger.)


Mvh/E

« Siste redigering: november 03, 2020, 18:50:12 pm av Sonic » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #144 på: november 03, 2020, 21:00:23 pm »

Du får kose deg med riktig "kvalitets tid" i motorrommet Erich Gliser
Blir spennende nu å følge med hvordan du oppgraderer en "sliten 1600 cmm"
I hvert fall "kvitt" en kundebil for en stund Hæ
Men kan nok ikke bidra med selve motorbyggingen din
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #145 på: november 04, 2020, 19:16:26 pm »

Takk Stig , finns personer her inne med mer erfaring og kunnskap enn meg .. Lar det stå til å gjør mitt beste ..
Skal jo ikke være kjedelig , men morsomt .. dette er en hobby for de fleste .. alle kan delta ..
(Starter en superseriøs overhaling av en S 90 ,(1600 356 ) ,Porsche motor neste uke om interesse ) ..

Mvh /E
« Siste redigering: november 04, 2020, 19:22:05 pm av Sonic » Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #146 på: november 04, 2020, 21:50:09 pm »

Spesielle stempler, ser ut som du skal ha 4 ventiler PR. Syl 😁
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #147 på: november 05, 2020, 08:19:38 am »

Mulig vi forstår blueprinting litt forskjellig, men i mitt hode dreier det seg om å sikre at alle toleranser etc er innenfor fabrikken opprinnelige krav; altså det som sto på de originale tegningene, eller blueprints.

Men jeg ser det mange som bruker begrepet for å beskrive dette med å gå gjennom alt i detalj, og gjerne ende opp med mye bedre toleranser enn fabrikken sin, spesielt i forbindelse med trimming.

Men stå på, det er nok ikke bare 2-3 av oss som leser dette, selv om vi er få som kommenterer Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #148 på: november 05, 2020, 16:47:16 pm »

Roy , enig med deg på mange måter .. Fabrikkens toleranser er det minimum vi prøver å oppnå .. Toleransene er ganske stor i + /-.
Forsøke å minimere disse krever ganske mye spesialverktøy. Ved trimming blir dette ennu viktigere da den " ene" delen du bytter ut påvirker andre deler .. Dårlig verktøy , en dårlig dag på jobben, delekvalite er alle ting som påvirker sluttresultatet ..

Nå koster delene ,(trimdeler), til disse VW motorene en god slump penger , så derfor prøver vi sef. å gjøre en så god jobb som mulig ..
-vw-61 : Stemplene er 85.5 mm , det er det viktigste . De 2 ekstra ventil-lommene har jeg ikke bruk for , men iom. at dette er en turbomotor spiller det liten rolle .. Disse kan kjøpes over disk .. og er av toppkvalite .Glad

Mvh/E
« Siste redigering: november 05, 2020, 22:21:27 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #149 på: november 05, 2020, 17:02:35 pm »

Det er kalt , surt , regn og vind .. kort sagt høst .. Prøver alikevel å få grunning og lakk på deler til bilen ... venter på en varm , vindfri dag Glad, så jeg kan ta utsiden med et noenlunde levelig resultat ..

* 0-1.jpg (23.34 KB. 640x480 - vist 75 ganger.)

* 0.jpg (29.01 KB. 640x480 - vist 86 ganger.)


Mvh/E

Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!