april 20, 2024, 11:38:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Byttet mastercylinder og får ikke hard bremsepedal  (Lest 1778 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: juni 22, 2020, 21:29:18 pm »

Da har jeg byttet mastercylinderen, men sliter med å få trykk på bremsepedalen.
Bestilte original cylinder, dvs. vanlig 1 krets, og bruker samme pinne mellom pedal og cylinder.

Fylte bremsevæske i beholder etter at alle koplinger var montert å tilskrudd.
 Luftet på cylinder, alle koplinger inkl. bremselysvarsler.
Justerte alle bremsebånd så de subber imot tromler.
 Luftet så HB, VB, HF, VF.

Pumper og pumper og pumper men får ikke opp pedaltrykket, det vises også på trykket når jeg løsner på lufteskruene, ikke så rare trykket der.

Har sjekket etter lekasjer, alt av slanger er byttet for ca 5-8 år siden kanskje, (ble byttet før jeg kjøpte bilen i 2016 ihvertfall).

Virker som enten det er luft i mastercylinderen, eller at stangen ikke fungerer ordentlig.
Jeg har prøvd å justere den langt inn og langt ut, nå står den som den gjorde med den gamle cylinderen og den har jo fungert i flere år...

Noen som har noen gode råd?
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #1 på: juni 23, 2020, 11:42:05 am »

Hvis du justerer skoene så de ikke subber i trommelen, sånn at du har litt mer bevegelse på de mens luftingen blir utført, og pumper 3-4 ganger på pedalen for du åpner nippelen får du kansje kjørt evt luft i systemet fortere ut gjennom systemet.
Om du hadde hatt skivebrems ville jeg sjekket om calipperne var montert opp ned, det var problemet med min da jeg luftet systemet.
Hadde samme problemet som du har nå, og etter tips om at calipperne kunne vært montert på feil side, byttet jeg H/V calipper, og da var det kun en runde med lufting, så var alt OK.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #2 på: juni 23, 2020, 18:40:32 pm »

Har prøvd det å, men takk for tips👍 Problemet er at jeg tråkker pedalen i bånn for hvert tråkk, så jeg får ikke noe trykk.. Har montert alt der det sto på den gamle mastercylinderen, ikke så lett å kople feil heller med stive rør... og røret fra tanken med gummiproppen på virker til å sitte sol den skal....
Kan det være noe med sylinderene på hjulene?
Det er ihvertfall ingen lekkasje å se.

Problemet begynte med at alle 4 bremsene hang seg på, så da trodde jeg det var mastercylinderen🙃
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juni 24, 2020, 20:16:13 pm »

Viktig at det er litt klaring mellom padalstang og hovedsylinder. Dette for å sikre at hovedsylinder kommer helt tilbake til posisjonen der veske kan renne fritt inn i den.
Mest vanlige årsak til at bremser henger seg på, synes jeg er tette/gjengrodde slanger. Selv om ikke de er all verdens gamle er det verdt å sjekke.
Jeg har også god erfaring med å sette litt svakt trykkluft på bremseveskebeholderen og så lufte uten å pumpe på pedal. Bare husk på å etterfylle bremseveske før beholderen er tom.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!