mars 29, 2024, 16:10:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oversikt luftkjølte motorer  (Lest 1403 ganger)
VW-HS
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Ørsta



Vis profil
« på: juli 24, 2020, 13:30:16 pm »

Hei, føler meg litt noob (som ungdommen seier) så spørr om dette, men har ikkje klart å finne noko oversikt, og har heller ikkje klart å finne ut av det sjølv heller.
Eg blir rett og slett forvirra av alle motorbetegnelsar. Der er jo ein del som oppgir berre eit antal kubikk når dei snakkar om ein motor, og så er det då "type 1" motor, "type 4 motor" osv som då er kva bil dei kjem ifrå? Så er det oxy (Som er ombygd fra vatn til luft?) og då wbx. Finst der noko oversikt slik eg kan bli litt klokare? Eventuelt nokon som kan sette opp ei? Med bilmodell, kva typar motor den kom med svakheiter, fordelar osv.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: juli 24, 2020, 21:12:10 pm »

Kan gi litt grov info da detaljert info blir meget omfattende...

Type 1 og 3 motor er sitter i hovedsak i type 1 og type 3 baserte biler + buss (type 2). Altså Boble, ghia, 181 (thing), variant, notch, TL, typ3 ghia og buss opp til og med t3. Diverse brazil biler basert på boble og type 3. Denne sitter i flere, men det holder enn så lenge med det som er nevnt her.

Type 1  motoren finnes med fast dynamofot opp til og med 1960? (Korriger de som vet helt sikkert) og er på 1100-1200ccm.

Etter det ble blokka i sin endelige form i grove trekk og fortsatt slik til den ikke ble laget mer. Disse er på 1200-1600ccm.

Alle 1200 og 1500 er singelport, mens 1300 og 1600 finnes i både singelport og dobbelport.
Dobbelbort motorer har da topper med 1 enkelt innsugskanal per cylinder (2 innsugs porter per topp) mot singelport som deler en port på 2 cylindere (1 innsugs port per topp).

Alle type 1 motorer har stående kjøling. Alle type 3 har liggende kjøling, men er basert på "samme" blokk med små differanser.

Alle type 1 dobbelport blokker starter motorkoden med doble bokstaver f.eks AD. Singelport har enten bare tallkoder eller etter 66 enkeltbokstav før tall. F.eks F=1300 singel port mens AB= 1300 dobbel.

Det får holde om Type 1 og 3 motorer for nå...

Type 4 motoren er en helt egen konstruksjon som satt i type 4 biler som 411,412 og buss(Type 2) t2 og t3. Type 4 motoren fantes også i Porsche 914 og sein 912. Alle type 4 motorer har liggende kjøling som ligner på type 3 kjølinga, men er på ingen måte lik.
Type 4 fantes i 1700, 1800 og 2000ccm utgaver. Alle type 4 er dobbelport.

Oxy er som du sier bygd om fra vannsøl til luft.

Disse er basert på WBX som er en vannkjølt hybrid mellom type 1 og type 4. Selva blokka er meget "lik" type 1 bare med vannkapper rundt cylindere, mens det er gjort mange av de samme utbedringene som ble utført på type 4 motoren. Alt i alt er den mest lik type 1, men har blant annet svinghjulsfeste på veiv som type 4. Disse motorene satt bare i buss (type 2) t3. Disse ble levert som 1900 og 2100ccm Alle WBX er dobbelport.

Ut fra det jeg har skrevet her så kan du finne ut mere detaljer med å søke litt frem og tilbake.
Håper det kommer til hjelp Glad

(Til de som vil si att type 1 motor ikke finnes i t3 så gjør den faktisk det. Disse er da på 1600ccm dobbelport 50hk og med oljefilter fra fabrikk! Disse er sjeldene...)
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: juli 25, 2020, 09:29:10 am »

Utfyllende svar fra Ziggy Glad
Legger ved en link til CSP sine tekniske sider.
https://www.csp-shop.com/en/enginetech/enginetypedetermination.html
https://www.csp-shop.com/en/modeloverview.html
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!