april 28, 2024, 21:51:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 108083 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #300 på: mars 17, 2009, 07:55:45 am »

Ennå en grunn til å benytte originale varmepotter ja Osteaktig
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #301 på: mars 17, 2009, 09:03:10 am »



Her er forskjellen på repro og original..

Og forskjellen på kjølefinnar:

Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #302 på: mars 17, 2009, 10:47:11 am »

Mener å ha lest en artikkel i DB & HVW's der di testet forskjellige eksostyper på en nybygd 1776 med org topper og kadron gassere. Der ga dette http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D6063 vesentlig mere effekt en den korte stutte typen.
Men det er jo ikke av den billige typen da.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
RZR-Marius
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Bergen


Vis profil WWW

« Svar #303 på: mars 17, 2009, 10:58:48 am »

Her er grenrøret som diskuteres prøvemontert.. Kvaliteten på dette er bortimot horribel, og flensen peker nedover i en snodig vinkel.

Tenker meg du har ett anlegg for buss, den vinkelen der hadde jeg på ett empianlegg jeg kjøpte til -67 pickupen.
Loggført

The Terrifying Time Transporting Machine of Dr.Tregs!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #304 på: mars 17, 2009, 11:21:15 am »

Kapp opp collectoren på eksosen din og sveis på en ny kon, enkelt og billig...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #305 på: mars 17, 2009, 14:10:03 pm »



Her er forskjellen på repro og original..


Du må se på røret ut fra varmeboksen kontra J-tubesene og orm bo, flaskehals prinsippet:
Det hjelper ikke med Svære "varmebokser" når ormboen er fingerbøll!

mine 2 cents

Jeg beholdte mine varmebokser når jeg byttet eksosanlegg og co-kjørte med en oval til SCC med j-tubes, gjett hvem som ikke frøs! Varmen får du bruk for om sommeren også!
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #306 på: mars 19, 2009, 10:25:04 am »

Etter litt roting i kjelleren til Torgeir dukket det opp et par gode varmepotter, så da blir det det.. Johnsen hadde liggende et S&S grenrør som jeg har freshet dette opp med sort varmelakk (utrolig forskjell i godset på dette kontra empi grenrøret..). Potte blir en bugpack dual quietpack.

Fikk også gjort en del montering i går. Pulverlakkert originalt kjøleblekk, dynamo/vifte, varmepotter. Har lånt bort kameraet, så har bare noen crappy mobilbilder..





En snau mm mellom viftehus og innsug, men det går  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #307 på: mars 20, 2009, 12:37:52 pm »

Prøvemontering av forgassere, begynner virkelig å ligne på noe dette  Gliser



venter litt monteringsdetaljer i posten i dag, så nå er vi snart i mål!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #308 på: mars 20, 2009, 12:48:13 pm »


Ang innsuga - nei ingen styrepinne.. er det ikke tilstrekkelig at de styres "på plass" av pinneboltene?

Vanligvis er det vel ca 1mm slark i hullene og da er det vrient å få satt på plass innsugene 100% slik de stod når du matchporta.

plutselig er det en kant mellom insug og topp.
MEn hvor mue den kanten har å si vites ikke.
ser bare gutta som holder på mye med dette borrer inn styrepinne(r) uten slark
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #309 på: mars 20, 2009, 14:52:59 pm »


Ang innsuga - nei ingen styrepinne.. er det ikke tilstrekkelig at de styres "på plass" av pinneboltene?

Vanligvis er det vel ca 1mm slark i hullene og da er det vrient å få satt på plass innsugene 100% slik de stod når du matchporta.

plutselig er det en kant mellom insug og topp.
MEn hvor mue den kanten har å si vites ikke.
ser bare gutta som holder på mye med dette borrer inn styrepinne(r) uten slark

Ok, det virker jo fornuftig. Det kjentes forsåvidt ganske tight og fint her, så jeg tror jeg lar det stå til for denne gang..  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #310 på: mars 20, 2009, 15:29:10 pm »

1 mm slark mellom innsug og topp tar du igjen med klaringen mellom innsug og viftehus... he he.
Dette begynner å likne motor EndreD.
Jeg skal bruke dine tråder flittig i mitt fremtidige arbeide!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #311 på: mars 24, 2009, 08:56:31 am »

1 mm slark mellom innsug og topp tar du igjen med klaringen mellom innsug og viftehus... he he.
Dette begynner å likne motor EndreD.
Jeg skal bruke dine tråder flittig i mitt fremtidige arbeide!

Takker for det HansO Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #312 på: mars 24, 2009, 08:59:31 am »

Originale støtstenger er nå kuttet til rett lengde - takk for rask levering Erich (som vanlig)!

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #313 på: mars 24, 2009, 09:01:00 am »

Varmepotter og grenrør er nå ferdig montert med nye klemmer etc..

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #314 på: mars 24, 2009, 09:03:25 am »

Her er det prøvetilpasning av bakre blekk, slanger og CSP gasserstag.. det går stadig fremover  Gliser

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #315 på: mars 24, 2009, 09:14:02 am »

Det er godt å se at det er fler som ikke har striglet arbeidsbenk under motorbygging Gliser

Regner med det blir en ny video under oppstart? Med litt mindre "skræmte" folk Øyerulling

Ser bra ut!
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #316 på: mars 24, 2009, 09:18:02 am »

Regner med det blir en ny video under oppstart? Med litt mindre "skræmte" folk Øyerulling

 Gliser
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #317 på: mars 24, 2009, 09:21:14 am »

Det er godt å se at det er fler som ikke har striglet arbeidsbenk under motorbygging Gliser

Regner med det blir en ny video under oppstart? Med litt mindre "skræmte" folk Øyerulling

Ser bra ut!

Hehe, her ser det ut som lynet har slått ned til alle døgnets tider..  Øyerulling
Når det gjelder oppstart, video, skræmte folk - og det like, henger jeg meg på Trond og sier  Gliser.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #318 på: mars 24, 2009, 09:27:22 am »

Syns dette ser bra ut, eg. Tenke seg til - to gangar på rad. Då er det ikkje flaks lenger!

Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #319 på: mars 24, 2009, 09:36:14 am »

Syns dette ser bra ut, eg. Tenke seg til - to gangar på rad. Då er det ikkje flaks lenger!



Que?  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #320 på: mars 24, 2009, 09:41:30 am »

Går det 1 gang, er det flaks.
Går det 2 gangar, er det ein tilfeldighet.
Går det 3 gangar, er det dyktighet.


Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #321 på: mars 24, 2009, 11:26:19 am »

Går det 1 gang, er det flaks.
Går det 2 gangar, er det ein tilfeldighet.
Går det 3 gangar, er det dyktighet.




Tilfeldighetene rår med andre ord?  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #322 på: mars 24, 2009, 14:33:01 pm »

Veldig interessant bilde ja! Det har vist seg før at Volkswagens ingeniører ikke var helt bak mål, så jeg vil tippe at flowen gjennom den varmepotten er ganske så lik som gjennom det røret. Antagelig har de kompanser med større volum i røret mot den ugunstige formen som avgir bedre varmen.
Et annet interessant spørsmål som dukker opp er om ettermarkedsvarmepottene er laget på samme måte...?

Hadde jeg skulle valgt et eksosanlegg til den motoren, hadde jeg valgt varmepotter og et vanlig ormbol slik du har prøvemontert på motoren her. Gleden av varmepottene (ganske slitsomt å fjerne kveldsdugg på ruta med bensinvarmer) er langt større enn gleden av bortimot nullkommanix bedre flow Blunker



Ja det er mulig du har rett i at det blir liten forskjell, og i såfall så gir jo varmepottene åpenbare fordeler som du sier.. I tillegg ligger det et sett varmepotter her, så det forenkler jo saken ytterligere  Øyerulling.
Såvidt jeg har lest meg til er ikke (de fleste) ettermarkedspotter konstruert på samme måte, men snarere med en rett j-tube gjennom "boksen". Dette gir logisk nok mye dårligere varme, samtidig som det antakelig er vesentlig billigere å produsere.  Glad

Ikke at det har noen stor betydning, kanskje, men jeg tror også støynivået med original varmeboks fremfor uoriginal/j-tubes er betydelig mer komfortabelt. Når en begynner å komme opp i årene så spiller det jo en liten rolle;)
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #323 på: mars 24, 2009, 15:48:41 pm »

Veldig interessant bilde ja! Det har vist seg før at Volkswagens ingeniører ikke var helt bak mål, så jeg vil tippe at flowen gjennom den varmepotten er ganske så lik som gjennom det røret. Antagelig har de kompanser med større volum i røret mot den ugunstige formen som avgir bedre varmen.
Et annet interessant spørsmål som dukker opp er om ettermarkedsvarmepottene er laget på samme måte...?

Hadde jeg skulle valgt et eksosanlegg til den motoren, hadde jeg valgt varmepotter og et vanlig ormbol slik du har prøvemontert på motoren her. Gleden av varmepottene (ganske slitsomt å fjerne kveldsdugg på ruta med bensinvarmer) er langt større enn gleden av bortimot nullkommanix bedre flow Blunker




Ja det er mulig du har rett i at det blir liten forskjell, og i såfall så gir jo varmepottene åpenbare fordeler som du sier.. I tillegg ligger det et sett varmepotter her, så det forenkler jo saken ytterligere  Øyerulling.
Såvidt jeg har lest meg til er ikke (de fleste) ettermarkedspotter konstruert på samme måte, men snarere med en rett j-tube gjennom "boksen". Dette gir logisk nok mye dårligere varme, samtidig som det antakelig er vesentlig billigere å produsere.  Glad

Ikke at det har noen stor betydning, kanskje, men jeg tror også støynivået med original varmeboks fremfor uoriginal/j-tubes er betydelig mer komfortabelt. Når en begynner å komme opp i årene så spiller det jo en liten rolle;)

Ja det er et godt poeng.. *Søster! Vil du finne varmeflasken, moccabønnene og et stykke napoleonskake til meg?*   Rekker tunge
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #324 på: mars 24, 2009, 22:58:53 pm »

Funderer litt på hvilken fordeler jeg skal kjøre på denne motoren, vakum eller 009.. Hvis det er mulig vil jeg helst prøve vakum, men vet ikke hvilke porter jeg evt kan bruke. Leste på en annen tråd her at man helst skal ta vakum fra begge gassere via plenum - men den ene gasseren har 3 porter mens den andre har bare to.. Noen som vet hva som er hva?

De to nederste finnes på begge gasserne, mens den opp til høyre er bare på den ene..

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #325 på: mars 24, 2009, 23:01:11 pm »

Har også begynt å rute opp slanger etc.. skal bruke trykkregulator mellom pumpa og gasserne.


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #326 på: mars 24, 2009, 23:06:19 pm »

Kun den "ekstra" som er vakum uttak. De andre 4 er måleuttak for å balansere halsene med ekstra luft
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #327 på: mars 24, 2009, 23:10:26 pm »

Kun den "ekstra" som er vakum uttak. De andre 4 er måleuttak for å balansere halsene med ekstra luft

Aha, så lærte man det Glad. I lys av dette; er det da noen som har en formening om hvorvidt denne ene vakumporten gir nok vakum til fordeleren?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #328 på: mars 25, 2009, 08:59:00 am »

Etter det jeg fikk forklart så er det for lite med den ene til vakum. Den tar bare fra ett innsug.
Rart det var bare på den ene gasseren? Er det ikke en mulighet til på den andre?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #329 på: mars 25, 2009, 12:20:58 pm »

Forgasser produsenter er jo ikke verdens skarpeste, de vet ikke at det blir bedre med fler ut-tak.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!