mars 28, 2024, 15:37:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....?  (Lest 3279 ganger)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: august 18, 2020, 23:31:31 pm »

Jeg har satt på et par Eldre italienske IDF 40 på min 1600 motor, men den vil ikke gå skikkelig. Hoster og harker og går ikke jevnt. Forgassere ble renset og gikk nytt pakningsett for noen år siden og ikke prøvd eller brukt etter det.
Motor tror jeg er en 1600 som ble bygd/kjøpt i USA og satt i 912en før den ble eksportert til Norge i ‘97.

Jeg har prøvd flere forskjellige plugger, pluggledninger, fordelere, coiler ol.
Med en gang jeg satt de på i forrige uke gikk den mer normalt men etter jeg hadde dem av for å skifte plugger mm har den ikke gått bra. Jeg mener å ha fått innsug og forgassere tett så den ikke suger falsk luft.
Jeg har satt tomgangskruen 1/2 inn etter anslag og blandeskruen 1 runde ut samt økning til 1,5.
Supert om noen ar tips !
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: august 19, 2020, 08:04:55 am »

Hei! Har du balansert de og sjekket at de åpner helt likt? Ville også sjekket tomgangsdyser. De er følsomme for rusk..  Gliser
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #2 på: august 19, 2020, 10:18:13 am »

Takk for svar! Jeg har prøvd å justere så de åpner likt. Skal sjekke tomgangsdysene! Men det smeller i forgasserne og den går uryddig hele veien? Falsk luft?
Da jeg satt dem på gikk den jevnere syns jeg men måtte ha dem av pga montasje av deksler ol.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: august 19, 2020, 13:51:09 pm »

Har du vakuum til fordeler eller er nipplene på forgasser blindet av?
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #4 på: august 19, 2020, 14:15:42 pm »

Har du vakuum til fordeler eller er nipplene på forgasser blindet av?

Det er er vakuum rør (tror jeg) på ene forg som jeg har blendet.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: august 19, 2020, 14:51:35 pm »

Har plukket opp noen teorier her på forumet og en av de var at "pang-i-potta" på tomgang og normal cruise kommer av for lite bensin. For mye bensin smeller kun i kombinasjon av hull i eksos eller altfor sen tenning og aldri på tomgang eller normal kjøring.
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #6 på: august 19, 2020, 15:34:20 pm »

Har plukket opp noen teorier her på forumet og en av de var at "pang-i-potta" på tomgang og normal cruise kommer av for lite bensin. For mye bensin smeller kun i kombinasjon av hull i eksos eller altfor sen tenning og aldri på tomgang eller normal kjøring.

Takk for tips! Jeg prøver med litt mer bensin!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #7 på: august 21, 2020, 09:08:45 am »

Motor går nå ganske greit men litt høy tomgang og litt popping og harking. Satser på å åpne gasser e og ta en ultralydrens og se om det hjelper.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: august 21, 2020, 10:51:38 am »

Har du balansert med vakuum måler? Først må du koble fra stagene på gasser og sjekke at forgasserne drar likt på tomgang. Juster med tomgangsskruen for å få de til å gå likt. Deretter må du finjustere blandeskruene. Må høre etter når motoren går lettest på hver av sylindrene. 
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: august 21, 2020, 10:55:18 am »

Hvilken type gasserstag har du på motoren?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #10 på: august 21, 2020, 11:45:42 am »

Motor sitter i en 912 så jeg bruker org 356/912 gasstag som sitter fast på forsiden av viftehus.

Jeg har målt med vakuummåler og det er nokså likt. Et problem vedr justering er at mengdeskruene er vanskelig å komme til da rammevangene i motorrom er nær så jeg må bruke et bøyd skrujern og det er klønete å bruke og finjustere. Må få laget meg et bits med et "hjul" på som er enklere å bruke.

Men må nok først sjekke/rense forgasserne.

Jeg hadde prøveskilt i går så ble noen mil så motor går ganske bra selv om uryddig på lavere turtall og tomgang.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: august 21, 2020, 13:18:48 pm »

Har du riktige halsringer(venturi) på forgasserne?
Bør være små (28mm?) på en 1600.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: august 21, 2020, 14:39:25 pm »

Det du må se efter er at armen til gasspjeldet åbner helt likt (her snakker vi så nærme 100% som mulig) ellers vil du få den der popping og hvesing og det kan lyde som om den hiver efter luft nogen gange.
Hvis du får det rigtigt akkurat når spjeldene åbner er mye gjort Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #13 på: august 21, 2020, 15:57:02 pm »

Takk for tips, jeg skal måle åpning ved pådrag og sammenligne.
Det er 28mm venturier så der skal vel være ok. Jeg vet forøvrig ikke hvor stor kubikk det er eller hva som er gjort. AD blokk med nye topper stemplet VW/Audi.

* 405D69EC-292A-4584-93FB-865627365637.jpg (90.86 KB. 800x600 - vist 158 ganger.)

Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!