april 27, 2024, 17:37:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :)  (Lest 55807 ganger)
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #150 på: oktober 23, 2023, 18:05:29 pm »

Meeeen, vi er vel ikke ferdige. For hvor lenge var Adam i paradis tror dere? La oss spole tilbake til forsommeren 2022.



En nydelig start på sesongen der altså. Hva skjer så? Joda, på vei til jobb dør plutselig bare bilen, null tenning på motorveien ved Kløfta, heldigvis fikk jeg trillet opp til Burgerknugen. Litt feilsøk måtte til, men jeg klarte ikke finne noe. Løsnet fordeleren, og prøvde å lete etter lys eller gnist. Ringte fattern, som setter seg i bilen med en originalfordeler og coil. Mistenkte kanskje at 123-fordeleren hadde gitt opp, eller at noe annet i de baner hadde takket for seg. Så plutselig oppdaget jeg sikringen på den tykke plussen i egen sikringsholder, den kompis la til for sikkerhets skyld... Byttet den og bilen startet. Bingo.

Kommer noen km før det stopper igjen, denne gangen har rotoren fått juling, så det ble bergningsbil ned til jobben på Lillestrøm. Jaja, en rotor får man tåle å kjøpe. Så ryker det bare en til senere.

Hva i huleste kunne ha skjedd, alt hadde jo virket prima? Veeeeel. Husker dere fordeleren jeg løsnet? Husker dere at jeg skrudde den fast igjen? Nettopp. Ikke jeg heller.

Fordeleren hadde hoppet lykkelig avgårde og gnagd på messingdrevet på veiva, og innen jeg fant ut det var det et fint lag med messing på alt. Jaja. Da var det bare å finne ut hvordan man skulle prosessere dette tapet, og hvordan man skulle få det til å virke igjen uten å skru seg i hjel...

To be continued!!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #151 på: oktober 24, 2023, 13:05:08 pm »

 Osteaktig (ikke spydig ment)  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #152 på: november 14, 2023, 21:21:12 pm »

Sånn. Da har man fått gått igjennom litt bilder, og skal for en gangs skyld unngå et bildetomt innlegg med altfor mye tekst Glad



Så, 2023-sesongen startet jo litt trått da, med en motor full av messing. Jeg skal dog ikke skrive så altfor mye om det, jeg tok heller ikke så mye bilder. Kort fortalt, demonterte motoren i småbiter, vasket og skylte igjennom alt, og heldigvis hadde intet tatt skade av å være i ... ehehe... blanke messingen... Gliser

Men, som bildet viser, så hadde jeg et motorrom som ikke var noe å skryte av.



Ledningsnettet var skjøtet i alle retninger, så jeg rev ut alt helt fremover, og satte i gang med å vaske og pusse. Fikk tak i noe alt for solid tynner som tok både lakk, lim, snørr og hjerne,
men du og du så rent det ble. Med plettfritt sinn begynte jeg å grunne og gjøre klart for 2-komponents polyuretanlakk.




Det var noe brutalt terapeutisk med å sortmale motorrommet, og sannelig synes jeg det ble ganske bra også:



Ferdig tørket og med bensinrør på plass:



Jeg gikk for maling med litt struktur, rett og slett fordi jeg vil ha et solid og ryddig motorrom, men ikke utstillingsstand. Funderte først på typ raptor bedliner, men dette blir veldig grovt, så jeg er veldig fornøyd med resultatet.

To be continued Glad
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #153 på: november 15, 2023, 08:50:49 am »

Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #154 på: november 15, 2023, 10:19:03 am »

Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #155 på: november 15, 2023, 12:29:06 pm »

Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?

 Gliser

Ja er nok lim som blir løsningen. Er bare litt skeptisk til om det sulle løsne og tette inntaket i vifta
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #156 på: november 16, 2023, 11:10:01 am »

Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?

Jeg husker jeg løste tilsvarende med gjengenagler. Man får jo samme "problem" med at det kommer en liten bul på baksiden, men siden det er under teppet og usynlig sånn sett så tenkte jeg det var en god løsning. Praktisk mht. demontering/montering av det jeg skrudde fast og.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #157 på: november 16, 2023, 15:16:13 pm »

Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?

Jeg husker jeg løste tilsvarende med gjengenagler. Man får jo samme "problem" med at det kommer en liten bul på baksiden, men siden det er under teppet og usynlig sånn sett så tenkte jeg det var en god løsning. Praktisk mht. demontering/montering av det jeg skrudde fast og.

Smart Glad
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #158 på: november 16, 2023, 20:37:39 pm »

Stilig.

Jeg ser du har skrudd p-klipsa til bensinrøret rett i torpedoen; kommer ikke de skruen ut inni bilen? Atle har fjernet alle "tabene" på torpedoen (de man fester støydempingen i), så vi funderer litt på hvordan vi skal få festet asfaltmattene. I ghian har jeg tykk støydemping på innsiden, så der synes ikke skruene, men Atle har bare tynne asfaltmatter og teppe, så da er jeg redd skruene stikker ut gjennom teppene.

På min sitter det en tykk asfaltmatte på innsiden av torpedoen, så jeg tok bare løpefart og skrudde tvers igjennom uten å se meg tilbake. Funderte på å sveise på muttere eller så, men gadd ikke grunnet teppet osv på innsiden. Det blir vel lim som blir den eneste løsningen for dere?

Jeg husker jeg løste tilsvarende med gjengenagler. Man får jo samme "problem" med at det kommer en liten bul på baksiden, men siden det er under teppet og usynlig sånn sett så tenkte jeg det var en god løsning. Praktisk mht. demontering/montering av det jeg skrudde fast og.

Et sånt sett har jeg til og med på hylla. Jeg tenkte bare aldri så langt. Øyerulling

Som en vis kollega en gang sa: - Har du noen gang tenkt så langt at det er tanken som tenker deg? Gliser
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #159 på: november 16, 2023, 21:09:34 pm »

 Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #160 på: november 16, 2023, 21:33:20 pm »

Så, hvor var vi?

Joda, motoren hadde vært i tusen deler, sånn var det.





Heldigvis var ingenting alvorlig skadet. Messingspon hadde gjort at vippearmer gikk tregt, og alt var i kledd dette nydelig bladgullet jeg forbanner meg selv for å ikke ha tatt noen gode bilder av, men sånn går det når man er ivrig.

Monterte sammen motor og gjorde den klar for bil. Men bilen manglet ledningsnett og bensinrør, og... vent nå litt? Det er da for pokker ikke de to Weber 40 IDF'ene som var på når jeg stuet vekk bilen for sesongen?



Nope. Dette er et 45mm DBW spjellhus, altså Drive-By-Wire. Det jeg ikke har skrevet er nemlig at jeg etter å ha kvestet messingdrevet, flushet motor og bygget om til triggerstyrt tenning fra TMBryhn, i håp om å få reist på SCC og få litt ut av høstsesongen 2022. Men siden det allikevel ble til at motor måtte ut, og jeg fikk det for meg å bygge nytt ledningsnett, tenkte jeg at jeg like gjerne kunne fullbyrde EFI-prosjektet med en gang.

Men, la oss ikke spinne forbi oss selv. Hvordan bygger man lettest nytt ledningsnett i boble nå til dags? Vel, jeg kjøpte 10 meter syvleder tilhengerkabel fra Amokabel på Biltema. Solid og tykk kabel ferdig i strømpe, så trakk denne hele veien, sammen med et par tykke plusskabler, og ei "nettingstrømpe" på utsiden av dette også, bare for good measure, som det heter på godt norsk.



Dette blei en meget smidig løsning for de som ikke er så opptatt av originalitet. Jeg er mest opptatt av holdbarhet og at det er lett å mekke på, og det tror jeg at jeg har fått til. Kabelskjøt/skinne/lask på bildet fikk jeg tak i fra Rodin via jobben. Igjen er jeg irritert på meg selv for å ha tatt altfor få bilder...
« Siste redigering: november 16, 2023, 21:37:09 pm av Martin Sørlie » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #161 på: november 16, 2023, 21:56:24 pm »

Motorstyringa blei montert "midlertidig" på ei plate bak der det kunne vært et baksete. Du vet, sånn permanent midlertidig... Gliser



Mistenker at den kommer til å sitte sånn de neste ti åra, men vi får se. bilen er jo i kontinuerlig utvikling og endring. Gasspedalen TMBryhn leverer
er den samme elektriske pedalen du finner i det meste halvgammelt BMW, og man skal se godt etter for å legge merke til at det ikke er originalpedal i bilen...





Men, bilen kommer ingen vei ut bensin, viser det seg. Who knew? For enkelhetens skyld, både for å være forsøkskanin og fordi det er elegant og enkelt, falt valget på å kjøre en loop foran, med et rør bakover med fast trykk.

Det blei 12mm utgang fra tank, med slange ut til pumpa, og OEM-style Kunzer hurtigkoblinger fra pumpe til filter. Jeg valgte et Boschfilter med innebygget 3bar trykkregulator. Dette er brukt på mye, og man får tak i det fra all verdens produsenter for en hyggelig sum. Med hurtigkoblingene kan det byttes.... hurtig... Gliser
Returen går rett opp i tank, og så er det et 8mm rør videre.



Jeg er jo skummelt opphengt i at det skal være enkelt, lett å vedlikeholde og reparere osv. Sååå. 8mm kobberrør i ett stykke fra under panseret, gjennom hele bilen og ut i motorrommet? Jaaaaa. Det hørtes lett ut. Skal sies at jeg hadde en god rørbøyer og 20m rør....





Når det er sagt, det blei vanvittig fint. Man kan jo sikkert si litt av hvert om å ha det i bilen, mest fordi uvørne passasjerer kanskje kan skade det. Men pytt. Alt kan repareres.

Nå var alt som skulle til en lambda på eksosen. Den sveisinga der, med flussapparat, er sannelig et mirakel at blei tett. Men det funka, og det gikk akkurat med klaring der...



Og vipps, da var det bare inn med motor, og plage både Dewil/Supern og TMBryhn i timesvis for å få mappet dette... :-P



Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #162 på: november 17, 2023, 07:00:44 am »

Stærke sager det der  og godt arbejde! Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #163 på: november 17, 2023, 08:46:34 am »

Meget bra Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #164 på: november 17, 2023, 10:00:43 am »

Jeg har ca tilsvarende løsning i front, da montert på bunnplate, høyre side. Uten de snasne hurtigkoblingene da!  Gliser Her har du jo superlett tilgang til pumpe og filter/trykkregulator! Har ikke plass i reservehjulsbrønn jeg, da. Der sitter radiator og IC...  Lykke til videre i bygginga.  Glad
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #165 på: november 17, 2023, 21:52:07 pm »

Meget bra👍.

Interessant med EFI, uten tvil. Har lyst til å konvertere selv, men foreløpig kjenner jeg at den (litt) gjerrige trønderske sjela mi synes det er for dyrt😏.
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #166 på: november 20, 2023, 11:29:22 am »

En liten ting måtte på plass før høsten tok tak...

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #167 på: januar 05, 2024, 21:29:51 pm »

https://youtube.com/shorts/kSWd_KQZlBk?si=Y6Wf382-hAuEFJt9
« Siste redigering: januar 05, 2024, 23:43:52 pm av Martin Sørlie » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #168 på: januar 05, 2024, 22:16:04 pm »



* IMG_2692.jpg (14.4 KB, 800x523 - vist 37 ganger.)
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 526
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #169 på: januar 05, 2024, 23:44:03 pm »

https://youtube.com/shorts/kSWd_KQZlBk?si=Y6Wf382-hAuEFJt9
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #170 på: januar 06, 2024, 10:33:55 am »

 Gliser
Loggført
Sider: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!