april 16, 2021, 12:06:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tilstandsvurdering  (Lest 2096 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: januar 13, 2021, 13:35:51 pm »

Hei, noen av tetningene for støtstangrøra ser slik ut, bør de byttes? Sylindre og stempler ser egentlig bra ut, uten følbar kant/overgang i/utenfor stempelets arbeidsområde. Tilstand på stempelringer, hvordan vurdere? Se bilder for litt illustrasjon. Gjelder en 1200 produsert i 1968, om en skal tolke nr på dynamofot.

* Stempel.jpg (48.99 KB. 800x600 - vist 146 ganger.)

* Tetning.jpg (60.09 KB. 800x600 - vist 135 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4646
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2021, 17:13:16 pm »

Jeg ville nå kjøpt nye kvalitets tetninger til støtstangrøra, og en grundig rengjøring av røra og der pakningene ligger ann mot blokk/topper.

Litt Captain Hindsight her, men angående stempelringene skulle du ha tatt en komp/lekasje test før du plukka ned motoren.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #2 på: januar 14, 2021, 17:38:02 pm »

Takk for tips! Da kjøper jeg tetninger, kan høre på forumet før jeg evt bestiller på Hotshop.
Motoren gikk silkefint før nedplukking med(etter min mening) god ytelse, men var jo en GOD DEL enklere å turne ift nybygd WBX(lavkomp modell).
Skulle selvfølgelig gjort en test før nedplukking. Kan en alternativt gjøre samme test når man setter motor sammen igjen? Hæ
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 970
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 14, 2021, 18:34:05 pm »

Takk for tips! Da kjøper jeg tetninger, kan høre på forumet før jeg evt bestiller på Hotshop.
Motoren gikk silkefint før nedplukking med(etter min mening) god ytelse, men var jo en GOD DEL enklere å turne ift nybygd WBX(lavkomp modell).
Skulle selvfølgelig gjort en test før nedplukking. Kan en alternativt gjøre samme test når man setter motor sammen igjen? Hæ
En 1200 er meget lett å vri rundt. Knapt motstand etter min erfaring:P er jo latterlig mye lavere komp i den enn en wbx lavkomp
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1760
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2021, 21:06:17 pm »

For å sjekke slitasje på stempelringer, setter du ringene løse inn i sylinderen og måler åpningen mellom endene. Verkstedhåndboka sier slitasjegrensen er 0,9mm, og det må være 0,3-0,45mm på nye.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #5 på: januar 15, 2021, 16:51:06 pm »

Ahh, supert!
Da veit jeg at ringene sannsynligvis ikke er slitne, men vil gjøre måling av ringene uansett.
Takk for tips!!! Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #6 på: februar 01, 2021, 12:59:53 pm »

Da er dommen på stempelringene følgende:
                                    Øvre ring               Mellomste ring
Sylinder 1                     0,5 mm                  0,4 mm
Sylinder 2                     1,0 mm                  0,6 mm
Sylinder 3                     0,4 mm                  0,4 mm
Sylinder 4                     0,7 mm                  0,5 mm

Må like så godt kjøpe full pupp med sylindre og stempler her? Skjønner ikke hvorfor den ene ringen er så rom ift den andre på samme sylinder? Har ikke målt oljeringen.
Det føltes på langt nær som noen katastrofe å kjøre med denne motoren, hadde bra futt(til å være en 1200 vel å merke). Ka dåkk trur?

Neste nå blir å måle lagerblokkene.... Sjokkert
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 970
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: februar 02, 2021, 22:10:20 pm »

Jeg har kjørt i to sesonger (med TrettenNullTo som vitne) der øverste ring manglet 1/5. Målte lik komp som resten og motoren gikk da. Med mindre du skal total overhale ville jeg smelt alt sammen igjen
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4646
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #8 på: februar 03, 2021, 10:22:53 am »

Jeg har kjørt i to sesonger (med TrettenNullTo som vitne) der øverste ring manglet 1/5. Målte lik komp som resten og motoren gikk da. Med mindre du skal total overhale ville jeg smelt alt sammen igjen
Heller ingen tegn til voldsom overtrykk i blokka heller.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 114
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #9 på: februar 03, 2021, 12:38:01 pm »

Savner ett par ting. Hvorfor ble den åpnet? Hæ  Og hva er tenkt bruk?  Hæ Begynner du å fikse noe, følger gjerne resten etter, koster mer penger og tar lengre tid enn forventet. En godt brukt motor kan gå lenge uten store problemer. Så uten de helt store planene for motoren ville jeg,
tatt en rask honing, nye ringer og slipt ventiler. Banka sammen og  kost meg på tur. Eventuelt bare sette den sammen slik den er og kost meg på tur. Men jeg er veldig opptatt av at bilene skal brukes da.  Gliser Sjokkert
Loggført

Ikke alltid
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: februar 07, 2021, 10:09:00 am »

Akkurat her klarte jeg å ha flere tanker samtidig Gliser
Åpning av motoren er jo en hygglig hobbysyssel, så da har jeg denne vinterens lille garasjeaktivitet i boks.  Kult
Dette er troligvis originalmotoren, og jeg ønsker at den skal brukes.
Jeg har årna med annet maskineri som brukes i bilen, så da er det nærliggende å enten beholde motoren, eller selge den.
Selger jeg den, ønsker jeg å vite hva det er jeg selger. Lettere å bestemme pris og dokumentere hva man selger når motor er plukka ned.   Glad
SÅ.
Målte lagerbukker, se bilde for målinger. Ikke sikker på at alle målinger er 100 prosent, men målte flere ganger med litt forskjellige vinkler om jeg var i tvil.
Kan blokka brukes som den er? Hæ

* 20210206_122409[1].jpg (25.29 KB. 450x600 - vist 94 ganger.)

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1760
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: februar 07, 2021, 10:40:28 am »

Virker som de fleste målingene er feil. For lagerbukk 1-3 (eller A-C som du har kalt de) skal være 60mm på 30Hk og 65mm på alle andre boblemotorer. Lagerbukk4 (D) skal være 50mm. Hvordan målte du disse tallene? Blokka bør skrues sammen med minimum de seks store mutterne, og de to små nærmest remskiven. Så måler man med sylinderindikator som er justert  til 65mm, og leser av avviket. På bildet er det 20 hundredels millimeter slitasje dvs 0,020cm. Viss den minste lagerbukken din har 3-4mm større hull enn originalt, og alle de andre mindre enn originalt? Eller har jeg misforstått målingene dine helt?  Øyerulling


* IMG_0000 (Large).jpg (68.6 KB, 800x600 - vist 39 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #12 på: februar 13, 2021, 13:43:59 pm »

Da har jeg handla inn samme instrument og fulgt prosedyren for å bruke det nøye.
Målinger jeg gjør på alle lagerbukkene viser da maks forskjell ift standardmålene på minus 2 til pluss 5 hundredels millimeter. De største avvikene målte jeg på de to bakre lagerbukkene nærmest reimskiva. På de to fremste var det bare maks pluss 2 hundredels millimeter. To streker på skalaen er 0,02 mm sant? Hæ
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1760
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: februar 13, 2021, 18:49:18 pm »

To streker blir 0,02mm, ja. 1200 lever et mye bedre liv enn 1600 blokkene, så hadde ikke vært noe bekymret for å bruke den blokka videre.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #14 på: februar 14, 2021, 19:26:30 pm »

Regna med det var greie mål :-)
Slipt eksosventilene, de trengte det! takk for godt tips!
Før og etter bilde.


* 20210213_181827.jpg (72.87 KB, 800x600 - vist 34 ganger.)

* 20210214_130139.jpg (49.25 KB, 800x600 - vist 34 ganger.)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: mars 03, 2021, 09:37:05 am »

Kjøpte kamaksel og løftere (brukt) da jeg gikk på blemma å ikke holde 100 %styr på løfterplassering. 🙄Sjekka løfterne på den brukte kamakselen og de er innhule. Kammen ser i mitt hue grei ut... Kan dette brukes? 🤔🤔🤔

* 20210303_093411.jpg (82.69 KB. 800x600 - vist 33 ganger.)
[attachment=2

* 20210303_092747.jpg (51.44 KB. 800x600 - vist 30 ganger.)

]

« Siste redigering: mars 03, 2021, 12:00:03 pm av Sveinf » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3951
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 04, 2021, 19:51:16 pm »

De løfterne havde jeg gemt to stykk til at slå løse ender i støtstangsrør, resten i metall-søpla  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #17 på: mars 05, 2021, 14:16:36 pm »

Var det svaret jeg fryktet. Kamaksel er vel også bare å hive?
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6709
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: mars 05, 2021, 15:38:54 pm »

Mulig jeg har misset noe underveis, men hvorfor skal du bytte kam?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3951
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 06, 2021, 10:52:07 am »

Du merker på loben om den er veldig slitt i formen, kan også måles hvis man skal være helt nøye Blunker
Men hvilken type kamaksel er det?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #20 på: mars 07, 2021, 09:03:13 am »

Jeg klarte å miste to løftere tilhørende kamakselen som originalt sto i motoren på golvet.... Derfor 50% usikker på plassering av de to.  ::)Kjøpte brukt kamaksel med løftere som, viser det seg, har slitasje som den på bilde. Både kjøpt og original kamaksel ser "greie" ut i mine øyne. Løfterne som stod i originalt har et motsatt slitasjemønster men er ift de kjøpte mye mindre slitt, se bilder. Begge er standard kamakslinger.

* 20210307_085618[1].jpg (54.76 KB. 800x600 - vist 20 ganger.)

* 20210307_085656[1].jpg (45.99 KB. 800x600 - vist 21 ganger.)

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1760
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #21 på: mars 07, 2021, 09:36:15 am »

Da hadde jeg uten tvil brukt det som stod i motoren originalt. De skal være litt konvekse når de er nye, så de som stod i motoren er nesten ikke slitt i det hele tatt. Om du får byttet om på to av de har det mye mindre å si enn om du bruker de som er slitt. (du har jo fortsatt 50/50 sjangs for at du treffer riktig)  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6709
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: mars 07, 2021, 21:14:27 pm »

Da hadde jeg uten tvil brukt det som stod i motoren originalt. De skal være litt konvekse når de er nye, så de som stod i motoren er nesten ikke slitt i det hele tatt. Om du får byttet om på to av de har det mye mindre å si enn om du bruker de som er slitt. (du har jo fortsatt 50/50 sjangs for at du treffer riktig)  Glad


Helt enig.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 351
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #23 på: mars 08, 2021, 12:33:01 pm »

Godt med andres mening her! :-) Har vurdert dette sjøl, men tenkte jeg sikrer at alt er på stell mtp et framtidig salg av motoren om jeg fikk tak i et brukt sett med løftere og tilhørende kamaksel. Men det forutsetter at man ikke kjøper SØPPEL!  Sint 
Kan bli trøbbel å selge motor uten å nevne det med løfterne, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan få. Vanskelig... Mulig denne utfordringen egentlig ikke er så stor, hvor galt kan en forbytting egentlig bli? Nedslitt kam ila veldig kort(?) tid i værste fall?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!