februar 28, 2021, 05:03:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere Solex Forgasser  (Lest 416 ganger)
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« på: februar 19, 2021, 16:38:32 pm »

Hei.

Justerte forgasseren, en Solex for å prøve å få bilen til å gå litt jevnere, den nøler også når eg gir gass.
Nå har eg skrudd meg helt vekk og får den ikke til å starte igjen:) Det er to skruer. Det er vel en for luft og en for bensin? Er helt ny i dette.
Uansett... Spørsmålet mitt er, i hvilken posisjon sto skruene i når den var ny? Helt inne, helt ute eller halvveis? Er det utgangspunkt eg kan begynne med?
Håper dere forstår spørsmålet:)

Lagt ved et bilde


* solex.jpg (86.56 KB, 705x600 - vist 68 ganger.)

* solex.jpg (86.56 KB, 705x600 - vist 68 ganger.)
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: februar 19, 2021, 17:51:16 pm »

Hei.
Vanlig standardinnstilling er at de er skrudd ut 2,5 omdreininger fra helt inne. dette gjelder begge 2.
Altså, først helt inn, så 2,5 omdreininger ut igjen. Da har du en innstilling gjør at den starter, og som er god å jobbe ut fra.
Lykke til! Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: februar 19, 2021, 17:56:47 pm »

Takk.
Prøver det.
Ha en fin helg:)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1730
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: februar 19, 2021, 19:09:51 pm »

Og det at den nøler når du gir gass, kan ha noe med fordeleren din å gjøre? Hva slags fordeler har du, siden uttaket på forgasseren er tettet?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: februar 19, 2021, 20:04:45 pm »

Har nettopp fått den og jeg vet veldig lite om blimotorer.
Det er mulig. Den ble nesten bra når den fikk ny bensin.
Skal se hvordan den er når jeg får start på den. Har nok mye å lære fremover:)
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 893
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #5 på: februar 20, 2021, 21:36:39 pm »

Hei.
Vanlig standardinnstilling er at de er skrudd ut 2,5 omdreininger fra helt inne. dette gjelder begge 2.
Altså, først helt inn, så 2,5 omdreininger ut igjen. Da har du en innstilling gjør at den starter, og som er god å jobbe ut fra.
Lykke til! Glad
Ikkje still meir enn ¼ omdreining pr 2-3 min!
Då får motoren tid til å respondere på endringa.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: februar 21, 2021, 01:11:47 am »

Takk for tipset:)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4173
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 21, 2021, 15:52:35 pm »

De forgasserne liker ikke mekaniske fordeler, spesielt ikke en 009. 009 er kjent for å kunne gi "flat spots" på lave turtall.
Prøv å få tak i en velfungerende original fordeler, da VW matchet fordeler mot forgasser fra fabrikk.
Ellers ligger det jo en god forklaring på hvordan pict-3-forgasseren virker og justeres her på forumet, men da med riktig fordeler.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: februar 21, 2021, 17:24:55 pm »

Her mangler det vel en ledning? Glad


*  (70.24 KB, 523x600 - vist 26 ganger.)
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1106
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: februar 21, 2021, 18:08:03 pm »

Det er oljetrykk bryter. En utgang for oljelampe og en for om du vill ha ett meter.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4173
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: februar 21, 2021, 18:12:48 pm »

Her mangler det vel en ledning? Glad


Vær klar over at oljetrykksbryteren i den giveren ikke er riktig for en VW-Motor.
De er ofte på 0.7- 0.9 bar, mens original VW bare trenger 0,25bar bryter. Det gjør at oljelampa har veldig lett for å blinke/ lyse på varm motor & tomgang/lavt turtall.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: februar 21, 2021, 19:29:51 pm »

OK. Da har vel det ikke noe med om den starter eller ikke.
Har gjort det som er foreslått, men den vil ikke starte.
Har tatt noen bilder av fordeleren.


* IMG_0879.jpg (55.56 KB, 800x600 - vist 24 ganger.)

* IMG_0881.jpg (85.55 KB, 800x600 - vist 24 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1730
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: februar 21, 2021, 22:32:14 pm »

Har du hatt av fordelerlokket og sjekket åpningen på stiftene? Kan være så enkelt som feiljustert/slitt stift. Skal være 0,3-0,4mm.
Ellers er jo disse fordelerne (009) som Kjell Roar også sier, kjent for å ikke være ideelle til ellers originale motorer. Dessverre laget på fabrikker som ikke alltid bryr seg så veldig om funksjon, bare den ser grei ut  Gråter
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 959
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #13 på: februar 22, 2021, 00:34:25 am »

1. Hvorfor du får dødpunkt/nøling når de gir pådrag er fordeleren. Solex 34 PICT-3 skal ha vakuum-fordeler (SVDA), IKKE 009 og ikke EMPI. Prøv å skaff deg en origiginalfordeler, det er sikkert noen som har en liggende og kan selge deg her på forumet.

2. Hvorfor den plutselig ikke starter nå (men gjorde det før)? Prøv å 'undo' det du husker du har skrudd på. Normalt vil den starte når du har Bypass- og Volume Control-skruene 2 1/2 omdreining ute.

Men det kan være mange andre ting. Tenningen er en feilkilde (let etter løse ledninger, dårlige pluggledninger, feil stiftavastand som nevnt her, den grønne ledningen fra coilen til kondensatoren på fordeleren, feil med fordeleren, osv. Forgasseren: Tette dyser, Cut Off Solenoid (svart ledning fra coilen). Bensintilførsel: Skru av de fem skruene oppå forgasseren og sjekk at det er bensin oppi flottørkammeret. Osv.

Du får det til!

Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: februar 23, 2021, 17:06:52 pm »

Litt seint kanskje, og trolig ingenting med start å gjøre, men......
Når du skrur inn skruene så MÅ du ikke skru hardt, da går ting åt skogen. Sett mange gassere hvor dette har skjedd.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: februar 23, 2021, 17:12:34 pm »

Takk for svar allesammen Glad
Mye å sette meg inn i skjønner eg
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 767
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: februar 26, 2021, 16:30:53 pm »

Et tips til: ikke kjøp bensin som inneholder alkohol. Det gir korrosjon i forgassere og bensinpumper, i tillegg tåler ikke gamle bensinslanger dette. Det er bare 98 oktan som er ren bensin.Dette gjelder alle småmotorer og. Motorsag, snøfreser, gressklipper, moped og båt.
Du sparer deg for mange problemer hvis du slutter å bruke 95 oktan.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!