april 20, 2024, 14:32:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tomgangshastighet/turtall 1300  (Lest 1798 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: april 16, 2021, 22:39:17 pm »

Er det noen som har erfaring med hva turtallet bør ligge på på en 1300 motor, 66 modell?
Og er det 28-30 grader på tenning, på 3000 rpm på denne?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: april 16, 2021, 23:42:20 pm »

ca 800 rpm.
Med original fordeler ca 7-8 grader fortenning på tomgang.
og hold deg under 32 grader på høyt turtall.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #2 på: april 17, 2021, 06:42:26 am »

Okei👍 Takker😊 Skal tenning justeres uten vakumslange på?
Har ikke original fordeler, så har vel 10-12 grader fortenning nå tror jeg, jeg skal sjekke. Skal justere tenning og forgasser på nytt.
Har 0,006 på ventilene. Motoren ble overhalt for et par år siden, kan det være bedre å bruke 0,004mm?
Det er noe ventilklakking av og til, ikke mye.
« Siste redigering: april 17, 2021, 06:45:35 am av Thommas » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: april 17, 2021, 08:31:27 am »

Ventilene skal justeres til 0,15mm. (0,006 tommer) på kald motor. Når motoren var ny, mente de 0,1mm, men økte dette etter hvert til 0,15mm. Det er helt normalt at det tikker litt når motoren er halvvarm. Da har noen ting utvidet seg av varme, men ikke alt har fått driftstemperatur ennå og slakken er litt mer før det.

Etter tabellen skal vakumslange av viss du har original fordeler. Når du ikke har det, blir det vanskelig med noe fasit uten å vite hvilken fordeler du har  Blunker


* 0.jpg (53.19 KB, 800x386 - vist 165 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #4 på: april 17, 2021, 13:03:09 pm »

Da har jeg gjort det riktig mtp ventilene skjønner jeg😉

Kjøpte nytt batteri i går for det gamle var ikke bra, ser ut som det kan ha vært litt av problemet med rykkingen tidligere kansje.
Har justert tomgang til ca 850 nå, tenning justerte jeg med lampe med 10 grader fortenning, med motor avskrudd.
Prøvd å justere forgasser og det har blitt bedre.
Men den henger litt igjen på gassen noen ganger ved kjøring, prøvd å justere både ut og inn på forgasser, vet ikke om den får for lite eller for mye??

Eller kan det være tenningen som må finstilles mere mtp at den ikke er helt med på gassen innimellom?
Føler at det er mer forgasseren kanskje.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: april 18, 2021, 08:54:31 am »

Hva slags fordeler er det du har på nå? Og har du sjekket at den virker slik den skal?

Kan også være akselerasjonspumpen som ikke gir riktig mengde når den henger litt igjen. Eller at utløpet fra akspumpa spruter feil retning, slik at bensinen får en omvei før den kommer inn i innsuget.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #6 på: april 18, 2021, 10:56:39 am »


* EB57C210-A915-4A23-9138-2DBE9DE8EA88.jpg (30.41 KB. 277x600 - vist 155 ganger.)

* F382FBFD-06B3-41F8-875F-079A6B7E1A30.jpg (13.42 KB. 277x600 - vist 153 ganger.)


Den ser slik ut, med vakum ihvertfall.
Prøvde å kople denne ut i går ved å tette slangen fra forgasseren og tetta inngangen på vakumklokka, men synes ikke det var noe særlig forskjell.
Vet ikke hvordan jeg sjekker om fordeleren fungerer slik den skal egentlig?
Hadde et dårlig bilde av forgasseren, du ser bensinstrålen går ihvertfall rett ned, regner med det skal være slik?
Mulig forgasseren er slitt og bør overhales å.

Som du ser på bildet av motoren så mangler flappsen på luftfilteret,jeg  pulverlakkerte den, og så tenkte jeg ikke på innfestinga som var av plast når jeg satt den i varmeskapet, smeltet jo selvfølgelig.

Fikk den til å gå helt greit i går, får se i dag når den er blitt kald😊

« Siste redigering: april 18, 2021, 11:00:01 am av Thommas » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: april 18, 2021, 12:35:08 pm »

Ser ut som det er noen ekstra slangetilkoblinger på innsuget under forgasseren. Er de tettet slik at den ikke suger falsk luft der?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: april 18, 2021, 12:42:20 pm »

Og en kjapp test av fordeler kan gjøres ved å suge i vakumslangen og se at ting beveger seg oppi ved stifterne. Har du tenningsinnstillingslampe skal også tenningstidspunktet endre seg ved forskjellige turtall og sug i slangen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #9 på: april 18, 2021, 15:20:56 pm »

De er tettet med kjemisk metall, så de skal være helt tette👍
Har tenningslampe ja, og tenningsunkt endrer seg med turtall. Rundt 3000rpm ligger den på ca 28-30 grader.
Takke for raske gode råd og tips👍
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #10 på: april 19, 2021, 19:15:52 pm »


* 917C7C85-86C4-42D6-AAA0-169C92E0A766.jpg (82.35 KB. 800x600 - vist 127 ganger.)


Mangler det en skrue og fjær her?

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: april 19, 2021, 20:35:45 pm »

Ser ut som du mangler fjæra som trekker ned tenningen.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #12 på: april 19, 2021, 20:55:55 pm »

Ser ut som du mangler fjæra som trekker ned tenningen.

Ja jeg og synes det ser sånn ut. Det rare er at tenningstidspunktet forandrer seg med turtallet slik det skal, mulig den fungerer på en anne måte🤔 Men så ut som det er gjenger i hullet det.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!