mars 28, 2024, 22:51:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fordeler spørsmål 1303 73  (Lest 1964 ganger)
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« på: april 26, 2021, 19:54:34 pm »

Hei.

Vil begynne med å nevne at jeg vet lite om motorer:)

Bilen går veldig dårlig og har blitt fortalt at timingen er feil.
Har vært på youtube i hele dag for å lære om det. (Heter det "timing" på Norsk?).
Ser ut for meg at rotoren på fordeleren peiker i feil retning.
Når svinghjulet er 7,5 grader, peker ikke rotoren mot hakket på fordeleren.
Har en Empi 099 fordeler tror jeg. Ikke vakum typen.

Kan dere se på bildet om det ser riktig ut?


* Fordeler merket ex.jpg (103.6 KB, 800x600 - vist 192 ganger.)
Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #1 på: april 27, 2021, 11:15:53 am »

Hakket og rotor skal vel stemme ved ød. på syl. 1. Dvs 0 grader. Løsner du klemmen til fordeler litt får du rotert huset slik at det står riktig.
Så kan du med tenningslampe justere til riktig tenningspunkt. Derfra bør stiftåpning, ventiler og gasser være riktig. Men går helt fint å begynne i denne enden. Lykke til.
Loggført

Ikke alltid
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: april 27, 2021, 20:44:09 pm »

Hvor hakket er, har ikke all verden å si. Det viktige er jo at pluggledning nr 1 er der rotoren er.
Er ikke uvanlig at disse kopiene av en 009 ikke fungerer helt som originalen. Det lureste hadde nok vært og finne en original fordeler med vakuum, viss motoren ellers er original. Ellers vil nok en justering helst bli på gehør og finne hvor den går finest.

Testet en gang litt forskjellige kopier, og sammenliknet med en tysk Bosch 009. Originalen er den grønne linjen, og Empi sin er den lengst til venstre. Den trakk opp tenningen alt for tidlig, og selv ved en tomgang på 800omdr, hadde den allerede begynt opptrekket.


* 0.jpg (53.87 KB, 800x517 - vist 182 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2021, 07:47:55 am »

Helt enig, men for å unngå videre problemer er det ett greit utgangspunkt at hakk, rotor og merket på reimhjul stemmer.
Da slipper man for all fremtid å bomme med 180 grader, ved f.eks. ventiljustering pluggledning bytte etc.
Alt går uten merker og ting kan godt stå 180 grader feil, men for en nybegynner er det greit at ting er på stell slik at en bok kan følges etterpå. Så var bare ett tips. variasjoner finnes det mange av. Men Empi fordeler kan man jo stille ? ved. Finner vel ikke 2 like heller.
Det bør allikevel være mulig å få motor til å gå ok. 
Loggført

Ikke alltid
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: april 28, 2021, 18:27:08 pm »

Absolutt lettest når ting stemmer, ja.  Glad
På denne motoren har nok noen en gang i tiden fått drevet ca en kvart omdreining feil oppi hullet sitt, siden rotor ikke peker mot hakket, eller Empi har ikke laget den lik originalen.
Men som Smokken også sier, den burde svive OK om ikke merker stemmer. Er nok noe annet som er grunnen til at den går dårlig.
Er du sikker på rekkefølgen til tennkablene er riktig? Er jo vanskelig for oss i vite hvor dårlig den går. Er det kun ved pådrag eller hele tiden?


* 0.jpg (76.73 KB, 786x523 - vist 135 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2021, 20:23:42 pm »

Takk for svar.

Har fått alt på plass og bilen starter og går greit på tomgang,
men jeg får ikke stilt den høyere enn rundt 800 rpm.
Den vil ikke ha turtall og er rett og slett kraftløs:)
Sliter med å kjøre opp den minste motbakke.
Har forstått at den fordeleren jeg har ikke er den mest ideelle,
men den kan vel ikke være grunnen til dette aleine, med mindre den er skadet?
Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #6 på: april 29, 2021, 06:55:06 am »

Høres ut som om det sliter med tilgang på mat. Falsk luft, Aks pumpe, Choke tett gasser / dyser. Blandingsskruen skrudd hardt inn og ødelagt. Flotør, Bensinpumpe, tett i tanken, slanger etc. etc.
Loggført

Ikke alltid
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #7 på: april 29, 2021, 14:54:59 pm »

Har nå sjekket hoveddysen i forgasseren, den ser fin ut og den får bensin.
Mener blandiggskruene er riktig justert siden den går fint på tomgang.
Så nå gjenstår det vel bare å sjekke resten av det som Smokken nevner Glad



 
« Siste redigering: april 29, 2021, 19:27:39 pm av obo » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: april 30, 2021, 14:24:18 pm »

Tenningsmerket er opp både på sylinder 1 og 3.
For å finne ut om den står på 1 eller 3 må ventildekselet av.
Begge ventiler stengt = riktig sylinder.
Vri fordeler til merket er ved rotor når sylinder 1 har stengte ventiler.
Sett inn pluggkablene i lokket med 1 rett over rotor og deretter 4-3-2 med klokken.
Justere ventiler, justere tenning, (kan gjøres med ohmmeter på stiften og håndsveiving) til slutt justeres forgasseren.
Jeg også anbefaler original fordeler.
Med stroboskoplampe bør motoren ha ca 30 grader fortenning fra 2500 - 3000 omdreininger. (Uten vakuum tilkoblet) Ca 30 grader med 009 også.
Loggført
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #9 på: april 30, 2021, 18:14:08 pm »

Takk for alle svar.

Det kan virke som at den ikke går skikkelig på alle sylindre.
Hvis eg kobler fra ledingene til 1 og 2 er det ingen forandring i turtall.
Tennpluggene 1 og 2 er våt av olje. (De ble reingjort for et par dager siden).
Eksosrøret på høyre side er og våt av olje på tuppen.
Det er også olje rundt og under topplokket på samme side.

« Siste redigering: april 30, 2021, 18:29:19 pm av obo » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: april 30, 2021, 19:18:31 pm »

Satt de riktig?
Sett bakfra inn i motorrommet er #1 foran til høyre, #2 bakerst til høyre, #3 foran til venstre og #4 bakerst (nærmest) til venstre.
Følg plugg ledningene fra fordeleren.
Bytt til nye plugger, de gamle som er druknet, kan være defekte.
Anbefaler å bruke NGK BP5HS.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #11 på: mai 05, 2021, 19:21:35 pm »

Har nå satt i nye tennplugger og en vakuum-fordeler som fulgte med bilen.
Den går bedre enn noen gang.

Takk for hjelpen alle sammen:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!